شناسهٔ خبر: 71683529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ورود استارتاپی به حوزه آسیب‌های اجتماعی | رامونا شیرخوارگاه آمنه را خلوت کرد

صاحب‌خبر -

علی نیلی، انصاف نیوز: کودکان بدون خانواده، خیریه، استارتاپ؛ شاید در نگاه اول هیچ ربطی به هم نیابند اما انگیزه و ابتکار به هم آمیخته تا بتوانیم خبر دهیم خیریه استارتاپی رامونا، راه حل موفقی برای حل مساله کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست یافته است.

فعالان استارتاپی، از چند سال پیش ایده کمک به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را در سر داشته‌اند و ایده کم‌کم به محصول تبدیل می‌شود. «رامونا، نگهبان عاقل» متولد می‌شود تا تجربه متفاوتی از کودک‌گزینی و خانواده‌گزینی رقم بزند. در این مسیر اعتماد سازمان بهزیستی هم جلب می‌شود و کارنامه‌ای کم‌نظیر رقم می‌خورد این‌گونه که شیرخوارگاه آمنه از بدو تاسیس تا امروز، هیچ‌گاه چنین خلوت نبوده و لیست انتظاری به این کوتاهی نداشته است.

فاطمه اشرفی، مدیرعامل موسسه رامونا، میزبان چند نفر از اهالی رسانه است. او را نماینده سازمان بهزیستی و نماینده حامی مالی همراهی می‌کنند.

خانم اشرفی چنین آغاز کرد: «رامونا خیریه نیست، بلکه یک استارتاپ اجتماعی است که در راستای بهبود وضعیت اجتماعی ایران تلاش می‌کند. ما در رامونا معتقدیم برای مسائل اجتماعی باید از روش‌های نوآورانه و علمی استفاده کنیم، چرا که حل مسائل پیچیده اجتماعی نیازمند رویکردی دقیق و علمی است. با همین هدف، تمرکز خود را روی مسأله کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست گذاشتیم تا همراه با بهزیستی، فرآیندهای ورود این کودکان به خانواده‌های ایمن را تسهیل کنیم.»

این تسهیل‌گری با ایجاد پرونده‌ای برای کودک و پرونده‌ای برای خانواده متقاضی فرزند آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، رامونا می‌کوشد پاسخی برای این پرسش بیابد که کدام کودک، برای کدام خانواده مناسب است. ویژگی‌های احصا شده طرفین مقایسه می‌شود و در نزدیک‌ترین هم‌پوشانی، روند پیوند آغاز می‌شود. در ابتکاری دیگر، همه ذی‌نفعان از پزشک‌قانونی و دادیاری و بهزیستی و فراجا یک‌جا جمع شده‌اند تا فرایند ورود کودک به خانواده جدید کوتاه شود.

اشرفی نتیجه فعالیت 6 ساله رامونا را چنین تشریح کرد: «در این سال‌ها توانستیم هزار و 170 کودک را به خانواده‌های ایمن برسانیم، 3 هزار و 600 ساعت مشاوره تخصصی رایگان به کودکان و خانواده‌هایشان ارائه کردیم و 200 خانواده را برای طرح میزبان برگزیدیم. در کنار همه این‌ها، مهم‌ترین دستاورد ما این است که امروز هیچ نوزادی در شیرخوارگاه‌های تهران و البرز، در انتظار ورود به خانواده نیست.»

طرح میزبان، یکی از دیگر از ابتکارهای رامونا است که در همکاری با بهزیستی به مرحله اجرا رسیده است. در این طرح کودک به جای ورود به مراکز نگهداری و تجربه زندگی موسسه‌ای، به سرپرست‌های موقت سپرده می‌شود. به بیان دیگر، ممکن است خانواده‌ای آمادگی یا امکان پذیرش دائمی یک کودک را نداشته باشد و دوره مشخصی برای کمک را مدنظر داشته باشد. طرح میزبان امکان بهره‌برداری از این ظرفیت را فراهم کرده و جالب این‌که بسیاری از خانواده‌های میزبان هم در نهایت تبدیل به خانواده‌های دائمی کودکان شده‌اند.

اشرفی این را هم گفت که سالانه 2هزار کودک خانواده خود را از دست می‌دهند و وارد مراکز بهزیستی می‌شوند. چنین رقم بزرگی رامونا را بر آن داشته که فعالیت‌های خود را به سراسر کشور گسترش دهد. تا پیش از این، بخش عمده‌ای از هزینه‌های رامونا توسط گروه سفرهای علی بابا تامین می‌شده و به تازگی دیجی‌کالا هم در کنار علی‌بابا قرار گرفته است.

رویکرد جدید رامونا برای گسترش، الزاماتی از جمله یافتن حامیان مالی جدید، ایجاد درآمد پایدار برای ارائه خدمات باکیفیت و شکل‌دادن به شبکه‌ای از حامیان مادی و معنوی دارد.

این نشست خبری هم قدم نخست از راهبرد جدید رامونا در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای یافتن مخاطبان جدید است.

در ادامه این نشست، ابراهیم نبیئی، معاون تکنولوژی گروه علی‌بابا و مشاور تکنولوژی رامونا، در مورد تغییر فرآیندهای فرزندپذیری گفت: «توانستیم بسیاری از فرآیندهای قبلی را به شکلی جدید و مدرن تعریف کنیم. پلت‌فرم‌هایی ساخته شد که پروفایل‌های کودکان را به صورت هوشمند با خانواده‌های مناسب تطبیق می‌دهد، همچنین سیستم‌هایی وارد فرآیندها شد که روند مشاوره‌ها را بسیار تسهیل می‌کرد. یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که ورود تکنولوژی به این فرآیندها داشت، این بود که توانستیم بازه زمانی ورود کودک به خانواده را از 6 ماه به 40 روز کاهش دهیم.»

مریم شاکری، معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران نیز خطاب به نمایندگان رسانه‌ها گفت: «ما به کمک شما نیاز داریم، بزرگ‌ترین نیاز یک کودک این است که در یک خانواده مناسب قرار بگیرد و آغوش و حمایت خانواده را داشته باشد. برای اضافه‌شدن کودکان ساکن بهزیستی به خانواده‌های ایمن، به همراهی رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی‌ و فرهنگ‌سازی نیاز داریم. رسانه‌ها می‌توانند یکی از مهم‌ترین مبلغان و حامیان ورود کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده باشند.»

در ادامه، علی نیلی که به نمایندگی از انصاف نیوز در این نشست حضور یافته بود، چند نکته را مطرح کرد. او خطاب به مدیرعامل رامونا گفت: کار کردن ماشین تولید فقر و همین 2 هزار کودکی که هر سال وارد مراکز بهزیستی می‌شوند، برای عده‌ای منافع مالی دارند. منافع‌شان هم چنان بزرگ است که هر جا لازم باشد آدم‌شان را می‌خرند. بنابراین اگر می‌خواهید فعالیت‌تان را گسترده و پایدار کنید، لازم است شما هم شبکه همراهان خود را تشکیل دهید.

دبیر سرویس اقتصادی انصاف نیوز ادامه داد: تجربه نشان داده سازمان‌های موفق وقتی بزرگ و فربه می‌شوند چابکی خود را از دست می‌دهند و بنابراین توصیه می‌کنم فقط کمک کنید که مشابه رامونا در همه شهرستان‌ها ایجاد شود و شما هم بشوید برادر بزرگ‌تر و پشتیبان آنان. خودتان به شهرستان‌ها نروید.

او همچنین خواهان ارائه اطلاعات از سوی سازمان بهزیستی شد و گفت: مساله فرزندخواندگی چندوجهی است؛ مساله اجتماعی و فرهنگی دارد، مساله جنسی دارد، مساله فقهی و حقوقی دارد و… نمی‌شود بدون این‌که از این دست مسائل حرف بزنیم، مردم را قانع کنیم که فرزند غیرزیستی را مانند فرزند زیستی خود بپذیرند. اگر بهزیستی اطلاعات کافی در اختیار رسانه بگذارد و اجازه دهد درباره تجربه‌های بد و خوب حرف زده شود، حتما وضعیت بهتری در افکار عمومی خواهد داشت و همراهی بیشتری را تجربه می‌کند.

نیلی در پایان، آمادگی انصاف نیوز برای تولید محتوا درباره کودکان بی‌خانواده را اعلام کرد و گفت: رسانه ما از هم‌اکنون خود را جز شبکه حامیان رامونا می‌داند.

انتهای پیام