بانک مرکزی عربستان سعودی (SAMA) استفاده از پیامرسانهای فوری مانند واتساپ را برای ارتباط با مشتریان توسط بانکهای داخلی ممنوع اعلام کرد. این تصمیم به دلیل نگرانی در مورد قابلیت اطمینان و خطرات امنیتی این برنامهها اتخاذ شده است.
به گزارش اقتصاد ایران به نقل از Gulf News، از بانکها خواسته شده است که از جایگزینهای امنتر مانند خدمات چتبات درون برنامهای استفاده کنند.موسسات همچنین باید کارمندان خود در شعب، خدمات مشتری و بازاریابی را در مورد دستورالعملهای جدید آموزش دهند.
در همین حال، کمیته رسانه و آگاهیرسانی در بانکهای سعودی از افزایش موارد کلاهبرداری هشدار داده است که در آن کلاهبرداران با جعل هویت سازمانهای خیریه و چهرههای عمومی، از طریق رسانههای اجتماعی و برنامههای پیامرسانی تقاضای کمکهای مالی جعلی میکنند. کلاهبرداران با استفاده از اسناد و مهرهای جعلی، درخواست هزینه برای پردازش کمکهای مالی میکنند.
ریما القحطانی، رئیس کنترل کلاهبرداری در بانک ملی عرب، تأکید کرد که هیچ نهاد رسمی برای تسهیل کمکهای مالی، هزینه یا پرداختی درخواست نمیکند. به مشتریان توصیه میشود برای پرداخت صورتحسابها از سیستم امن SADAD استفاده کنند و هرگونه فعالیت کلاهبرداری را بلافاصله به بانک خود گزارش دهند.
این اقدامات بخشی از تلاشهای گستردهتر بانکهای سعودی برای مبارزه با کلاهبرداری مالی از طریق کمپینهای آگاهیبخشی ملی، تقویت امنیت و هوشیاری در برابر تهدیدات سایبری است.