به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، به منظور بررسی چالشها و راهکارهای تربیت نسل نوجوان، گفتوگویی با مبلغین طرح امین حوزه علمیه اصفهان ترتیب داده شد که در این گفتوگو، ضمن بیان تجربیات، به تشریح مسائل و راهکارهای موثر در این زمینه هم پرداخته شد.
ارتباط همدلانه و درک متقابل، راز ارتباط موثر با دانش آموزان
لیلی طالبیان مبلغ طرح امین با اشاره به سوابق خود، اظهار داشت: تجربه کار با دانشآموزان در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی را داشتهام که در مجموع، با حدود ۷۰۰ دانشآموز در ارتباط بودهام.
وی به برنامههای اجرا شده در مدارس اشاره کرده و افزود: طرحهای مختلفی در مدارس اجرا کردیم، این برنامهها شامل اجرای طرحهای مناسبتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و همچنین اجرای طرحهایی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی موجود در مدارس بود.
این مبلغ امین در ادامه به شاخصههای مهم کار با کودکان و نوجوانان اشاره کرده و افزود: یکی از مهمترین شاخصهها در کار با نوجوانان، برقراری ارتباط قوی و موثر است، امروزه، نوجوانان به منابع اطلاعاتی گستردهای دسترسی دارند و صرفاً ارائه اطلاعات کافی نیست، بنابراین ایجاد ارتباط همدلانه و درک متقابل، از اهمیت بالایی برخوردار است.
طالبیان در خصوص چالشهای پیش روی نوجوانان، به مسائلی همچون عدم شناخت هویت و خودشناسی در میان نوجوانان اشاره کرد و گفت: بسیاری از نوجوانان، در زمینهی خودشناسی و درک هویت خود دچار مشکل هستند و این مسائل، میتواند منجر به تضعیف اعتقادات دینی و حتی گرایش به دینستیزی شود.
وی به رویکرد خود در مواجهه با این چالشها اشاره کرد و یادآور شد: سعی کردهام با استفاده از روشهای علمی و زبانی که برای نوجوانان قابل فهم باشد، با آنها ارتباط برقرار کنم، به عنوان مثال، در مورد نعمتهای الهی و ساختار بدن انسان، از منظر علمی با آنها صحبت میکنم و این رویکرد، به خصوص در مورد نوجوانانی که نسبت به دین، نگرش منفی دارند، بسیار موثر بوده است.
همدلی و همدردی، یکی از مهمترین شاخصههای کار با کودکان
حجت الاسلام سید عرفان حکمت منش کارشناس ارشد علوم حدیث، سطح سه حوزه علمیه و یکی از مبلغین طرح امین، اظهار کرد: از سال ۸۸ به حوزه علمیه وارد شدم و تحصیلات خود را در دانشگاه رضوی مشهد آغاز کردم، پس از اتمام مقطع کارشناسی، به قم رفتم و به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث ادامه دادم و از سال ۹۴ به عنوان مبلغ طرح مدارس امین فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون با حدود ۱۰۰۰ دانشآموز در ارتباط بودهام.
وی افزود: برنامههای متنوعی در مدارس اجرا کردهام که شامل برگزاری مسابقات کتابخوانی، مناسبتهای مذهبی و طرحهای اجتماعی میباشد، یکی از برنامههای موفق این طرح، اصلاح نماز و وضوی دانشآموزان بوده که به آنها کمک کرده تا نمازشان را بهصورت صحیح انجام دهند، همچنین با برگزاری هیئتهای دانشآموزی، سعی شده تا دانشآموزان در قالب گروههای مذهبی فعالیت کنند و از این طریق به ارتقای سطح دانش و مهارتهای خود بپردازند.
مشاوره و رفع مشکلات تربیتی
این مبلغ امین ابراز کرد: با ارائه مشاورههای مختلف به دانشآموزان، به رفع مشکلات خانوادگی و تربیتی آنان کمک میکنیم، یکی از موارد قابل توجه، کمک به دانشآموزانی است که در شرایط بحرانی مانند طلاق والدین یا تمایل به خودکشی قرار دارند، همچنین ارتباطگیری صمیمی با دانشآموزان و فعال نگهداشتن هیئتهای دانشآموزی از جمله تلاشهای مستمر ما است.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای مهم در مسیر تربیت نوجوانان، تغییرات سریع جسمی و روانی در این سنین است که میتواند منجر به سردرگمی و ابهام در شناخت هویت فردی شود، اعتیاد به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز از دیگر چالشهای مهم است که نوجوانان را با مشکلاتی مانند کاهش تمرکز و افت تحصیلی مواجه کرده است؛ با برگزاری کارگاهها و برنامههای آموزشی، سعی در کمک به نوجوانان داریم تا از این مشکلات جلوگیری کنند.
حجت الاسلام عرفان منش خاطرنشان کرد: شناخت فضای نوجوانان و ارتباطگیری مؤثر با آنان یکی از ویژگیهای مهم مبلغین موفق است، باید بتوان با نوجوانان بهصورت همدلانه صحبت کرد و از طریق این ارتباط، به آنها کمک کرد تا مشکلاتشان را حل کنند و به بهترین شکل ممکن رشد کنند، همدلی و همدردی، یکی از مهمترین شاخصههای کار با کودکان و نوجوانان است که مبلغین باید داشته باشند.
وی تاکید کرد: مبلغین طرح امین با تلاش و دلسوزی فراوان، نقش مهمی در تربیت و هدایت نوجوانان ایفا میکنند، برنامههای متنوع آموزشی، مشاورههای مؤثر و ارتباطگیری قوی از جمله عواملی است که این مبلغین را به عنوان عوامل موثر در رشد معنوی و فکری نوجوانان معرفی میکند، چالشهای موجود در این مسیر، نیازمند توجه ویژه و همکاری همگانی است تا بتوان به بهترین شکل ممکن به نوجوانان کمک کرد و زمینهساز رشد و پیشرفت آنها شد.
انتهای پیام. /