شناسهٔ خبر: 71645363 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

کاربران؛ نقش‌آفرینان اصلی فضای مجازی و فناوری‌های نوین

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی گفت: باید بپذیریم که دو فضا پیدا کردیم؛ یک فضایی که تابع جغرافیاست و مرزهای ملی و قاعده دارد و یک فضای فرا جغرافیا داریم که پهنه‌اش جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در نشست هوش مصنوعی، سواد دیجیتال و آینده کتاب کودک و نوجوان، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و سخنرانان، با اشاره به اهمیت تلفیق مباحث نظری و عملی در این نشست، از ظرفیت بالای داده‌ای ایجاد شده ابراز خرسندی کرد و دانلود بیش از ۱۱.۵ میلیون فایل از این فضا در سال ۱۴۰۲ را رکوردی قابل توجه دانست.

وی با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که داده‌های بزرگ در جهان به وفور یافت می‌شوند، به پیش‌بینی لری پیج در سال ۱۹۹۸ در خصوص گوگل و تصور او از حجم عظیم داده‌ها اشاره کرد و گفت: شاید لری پیج هم تصور نمی‌کرد گوگل به این نقطه برسد، اگرچه در همان ابتدا با تصویرسازی گوگل به توان گوگل (گوگل پلکس)، پهنه داده‌ای بسیار بزرگی را برای آن متصور بود و شرکت آلفابت به عنوان کمپانی مادر گوگل نیز به دنبال گرفتن محتوای جهان بود. اینها به افق‌گشایی جهانی فکر می‌کردند و نگاه انحصاری داشتند تا بتوانند منحصراً یک ظرفیت بزرگی را در سطح جهانی به خودشان اختصاص دهند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تاکید بر ضرورت پذیرش تغییرات اساسی در زیست‌بوم کنونی، تصریح کرد: باید بپذیریم که دو فضا پیدا کردیم؛ یک فضایی که تابع جغرافیاست و مرزهای ملی و قاعده دارد و یک فضای فرا جغرافیا داریم که پهنه‌اش جهانی است و کاربرانش پنج و نیم میلیارد جمعیت کاربران فضای مجازی است که این جمعیت رشد پیدا خواهد کرد و با جمعیت جهان مساوی خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت ماهیت «رقومی» این فضا، گفت: فضای مجازی بر پایه قوانین ریاضی و منطقی ساخته شده است. این محیط توسط الگوریتم‌هایی که در واقع معادلات ریاضی هستند، مدیریت می‌شود. الگوریتم‌ها راه‌حل‌هایی هستند که برای حل مسائل طراحی شده‌اند و به آثار بزرگی مثل خوارزمی، که پایه‌گذار علم الگوریتم بود، وابسته هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژگی‌های مرکزی و غیرمرکزی این فضا اشاره کرد: فضای مجازی دارای ترکیبی از مرکزیت و غیرمرکزیت است. از یک سو، شرکت‌هایی مانند تپسی، اسنپ، دیجی‌کالا، یا روبیکا ستادهای مرکزی دارند که عملکرد این فضا را کنترل می‌کنند. اما از سوی دیگر، این فضا به شدت وابسته به نقش کاربران است. کاربران نقش اصلی را در ایجاد محتوا و تعامل ایفا می‌کنند و به عنوان منابع انبوهی عمل می‌کنند. این ویژگی غیرمرکزی، فضای مجازی را از سایر محیط‌ها متمایز می‌کند. کاربران در اینجا نقش‌آفرینان اصلی هستند و بدون حضور آنها، این فضا نمی‌تواند زنده بماند.

وی با تاکید بر نقش محوری کاربران در فضای مجازی، افزود: ارزش سرمایه‌ای که در فضای مجازی ایجاد می‌شود توسط کاربر به وجود می‌آید. کاربران هستند که ارزش سرمایه را ایجاد می‌کنند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در پایان سخنان خود، با اشاره به ظرفیت عظیم آموزش و پرورش به عنوان یک منبع انبوه کاربر، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با داشتن نزدیک به ۱۹ میلیون دانش‌آموز و ۱۲۰ هزار مدرسه، ظرفیت بزرگی دارد. به لحاظ منبع هیچ نهادی در کشور قدرت آموزش و پرورش را ندارد. اگر که به این ۱۹ میلیون پدر و مادر اضافه کنیم تبدیل به ظرفیت عظیمی می شود که باید به آن توجه ویژه شود.

در ادامه دکتر احسان طوفانی‌نژاد کارشناس تکنولوژی آموزشی با اشاره به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، تحقق رویای کتاب‌های شخصی‌سازی‌شده را دور از دسترس ندانست و اظهار داشت: شاید دو سه سال قبل اگر چنین چیزی را می‌گفتیم، ممکن بود بگوییم خیلی بعید است، مگر اینکه مثلاً یک موسسه‌ای بیاید برای یک نفر، یک کودک، طراحی این‌گونه را انجام دهد. چون از لحاظ هزینه، از لحاظ تخصص، از لحاظ زمان، طبیعتاً این کار غیرممکنی به نظر می‌رسید. اما حالا با توجه به این، می‌خواهیم ببینیم هوش مصنوعی چگونه می‌تواند کمک کند.

وی گفت: هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد هر کودک، سناریو و محتوای کتاب را شخصی‌سازی کند. این کار به دنبال دستیابی به اهداف آموزشی یا تفریحی کتاب است.

او توضیح داد: در حالی که کودک با کتاب داستانی، آموزشی یا کتاب فعالیت کار می‌کند، مسیر داستان یا محتوا بر اساس بازخورد کودک تغییر می‌کند. این نوع کتاب‌ها باعث می‌شود کودک به‌صورت فعال در داستان شرکت کند.

استاد تکنولوژی آموزشی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند کتاب‌ها را بر اساس ویژگی‌های محلی، زبانی و فرهنگی هر منطقه یا جامعه تطبیق دهد. این ویژگی به ایجاد کتاب‌هایی کمک می‌کند که با نیازهای مختلف جوامع هماهنگ باشند.

طوفانی نژاد اشاره کرد: سامانه‌هایی وجود دارند که اجازه می‌دهند با استفاده از تصویر و ویژگی‌های یک فرد، آواتاری شبیه او در داستان ظاهر شود. به عنوان مثال، می‌توان عکس فرزند خود را وارد کرد و داستانی را که شامل نام و ویژگی‌های فرزند است، ایجاد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها: