پس از نزدیک به دو دهه، سرانجام یکی از افسانههای صنعت خودروسازی ژاپن به آخر خط رسید و نیسان بعد از ۱۸ سال، رسماً به تولید GT-R R۳۵ پایان داده است. در ۲۸ فوریه، نیسان با اعلام عدم پذیرش سفارشات خرید GT-R، رسماً خبر از پایان کار گودزیلا داده است. شرکت ژاپنی در وبسایت خود چنین نوشته است:
«ما سفارشات زیادی برای GT-R دریافت کردهایم و اکنون پذیرش سفارشات برای تعداد برنامهریزیشدهٔ تولید به پایان رسیده است. ما از همهٔ خریداران به خاطر حمایت از این خودرو از زمان معرفی در سال ۲۰۰۷ تاکنون صمیمانه قدردانی میکنیم».
البته پیشازاین هم میدانستیم که ۲۰۲۵ آخرین سال تولید این سوپراسپرت سالخوردهٔ ژاپنی خواهد بود. این در حالی است که تولید GT-R برای بازار آمریکای شمالی در اکتبر ۲۰۲۴ به پایان رسیده بود. همچنین R۳۵ از مدتها پیش به دلیل مشکلات مربوط به قوانین ایمنی، سروصدا و آلایندگی، از بازارهای مختلفی حذف شده بود. بهعنوانمثال، آخرین نمونههای GT-R در استرالیا و نیوزلند در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه شدند و فروش این خودرو در اروپا هم در پایان مارس ۲۰۲۲ خاتمه یافت.
نیسان GT-R که به گودزیلا شهرت دارد، زمانی که در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۰۷ معرفی شد، قاتل سوپراسپرتها بود. این ماشین طی نزدیک به دو دهه بهروزرسانیهای مختلفی را تجربه کرد که شامل فیسلیفتهایی در سالهای ۲۰۱۰، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۳ میشد. در طول این سالها، پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ توئین توربوی GT-R هم ارتقاء پیدا کرد. این موتور در ابتدا ۴۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما بعداً این رقم به ۵۷۰ اسب بخار رسید درحالیکه در نسخهٔ نیسمو شاهد تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت بودیم.
در حال حاضر، آیندهٔ GT-R چندان مشخص نیست. هرچند نیسان در سال ۲۰۲۳ با معرفی کانسپت هایپر فورس، نمایی اجمالی از این سوپرکار افسانهای ارائه کرد و انتظار میرود این کانسپت نهایتاً به GT-R نسل R۳۶ تبدیل شود ولی مشکلات مالی نیسان میتواند این برنامهها را به تأخیر بیندازد و یا حتی بهطور کامل لغو کند. درهرحال، انتظار میرود جانشین GT-R خودرویی تمام الکتریکی باشد که از باطریهای جدید حالت جامد استفاده میکند. این باطریها اما بهاحتمالزیاد تا قبل از سال ۲۰۲۸ آماده نخواهند شد و بنابراین به این زودیها انتظار دیدن R۳۶ را در خیابانها نداشته باشید.
منبع:خبرآنلاین