به گزارش جهان نیوز به نقل از همشهری، توسعه حملونقل پاک، رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است و علاوه بر برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، ایجاد مسیر پاک (پیاده، دوچرخه و اسکوتر) هم پیگیری و ۴۷کیلومتر از این مسیر با عنوان مسیر سرزندگی در قالب یکصدوشصتوهفتمین رویداد امید و افتخار با حضور مدیران شهری افتتاح شد. این مسیر در منطقه ۲ ایجاد شده و به واسطه آن ۴بوستان بزرگ به هم متصل میشوند و پایتختنشینان میتوانند در این مسیر از ظرفیتهای پیادهروی، دوچرخهسواری و اسکوتر استفاده و مدهای جدید حملونقل پاک را تجربه کنند.
سفر به مناطق مختلف شهر با دوچرخه
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:بزرگترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و هر روز با انباشت ماشینها شرایط جدیدی برای شهر ایجاد میشود و نیاز است مسیر جدیدی را انتخاب کنیم تا انسان، محور آن باشد. علاوه بر این نیاز، توسعه حملونقل عمومی را در دستور کار قرار دادهایم و اتفاقاتی در این حوزه رخ میدهد که بیسابقه خواهد بود. رویکرد برقیسازی و گذر از سوختهای فسیلی در حملونقل عمومی افق جدیدی را در تهران آغاز میکند و همچنین ایجاد ۱۳۷۰کیلومتر شبکه پیادهراه و استفاده از الگوهای حملونقل پاک مانند دوچرخه و اسکوتر هدفگذاری شده است. در فاز اول ۴۷کیلومتر ایجاد و افتتاح شد و این مسیر امکانی را فراهم میکند تا شهروندان، ۲۲منطقه را بدون استفاده از ماشین و با دوچرخه، اسکوتر و پای پیاده سفر کنند.
توسعه شبکه حملونقل پاک
مسیر شبکه حملونقل پاک (مسیر سرزندگی) بهگونهای طراحی شده تا به تفرجگاه تبدیل شود. بههرحال شرایط شهر درصورت دارابودن شریانهای محیطزیستی مانند مسیرهای پاک متفاوت خواهد بود و افتتاح ۴۷کیلومتر مسیر سرزندگی آغاز راه است؛ چراکه این مسیر در محدوده منطقه ۲ به حدود ۱۰۰کیلومتر توسعه مییابد و سال آینده هم ۲۰۰ کیلومتر آن در خارج از این منطقه هدفگذاری شده است.
تکمیل پروژه در ۴سال
داشتن مسیر پاک امروز نیاز شهر است و شبکه مسیر سرزندگی بهگونهای طراحی و اجرا شده که روی شبکههای موجود قرار میگیرد، اما تقاطع و تعارضی با آنها ندارد. قطعا برای دسترسپذیر بودن این مسیر باید توسعه یابد و تکمیل مسیر سرزندگی در ۴سال در دستور کار قرار دارد. تهران از ابتدا گرفتار آلودگی هوا نبود و ما ساکنان این شهر با دست خودمان و از طریق سبک زندگی این مشکل را ایجاد کردهایم؛ البته که قابل تغییر است و مسیر زندگی میتواند یکی از گزینهها باشد.
مسیری در راستای اقدامات زیستمحیطی
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورایشهر تهران:مسیر ۴۷کیلومتر سرزندگی اقدام ارزشمندی است و از مدیریت شهری برای ایجاد چنین تحول و اقدام مناسبی در منطقه ۲ تقدیر میکنیم. شهردار تهران تدابیر خوبی برای توسعه محیطزیست شهری داشت و این مسیر یک نمونه از اقدامات محیطزیستی است. وقتی میگوییم این دوره بهترین و موفقترین دوره مدیریت شهری در حوزه محیطزیست است، مسیر ۴۷کیلومتری یکی از مصادیق آن محسوب میشود و مسیر تندرستی از بوستان پردیسان، فدک، نهجالبلاغه و ۱۳هکتاری شرایط خوبی را در عرصه محیطزیست ایجاد کرده است.
توسعه فضای سبز
در تهران ۲هزار و ۴۲۳ بوستان داریم و تنها ۳محله است که بوستان ندارد. توسعه فضای سبز اولویت است. در دوره ششم بیش از ۱۰۰بوستان به تهران اضافه شده و ۹کیلومتر از باغراه حضرت زهرا فضای سبز است و ۷.۵ هکتار از مجموعه ساصد هم به فضای سبز و بوستان اختصاص داده شده است. ۲۴۵۰ هکتار کمربند فضای سبز ایجاد شده که اردیبهشت سال آینده ۳هزار هکتار کمربند سبز به نتیجه میرسد و جشن پایان کمربند سبز را برگزار میکنیم.
آبیاری درختان با پساب
استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز از ۷میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که رشد ۸۰۰ درصدی را نشان میدهد. اگر استفاده از پساب انجام نمیشد متأسفانه تعداد زیادی از درختان خشک میشدند و در حفظ درختان با مشکل مواجه میشدیم. برای نخستینبار در نیمه اول سال آینده طرح جامع آب خام به صحن شورا ارائه میشود. همچنین امسال ۳هزار میلیارد تومان برای ایجاد مخازن آب هزینه شده و در سال آینده هم ۵هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاصدادهشده است.
حرکت بهسوی شهر انسانمحور
مهدی صالحی، شهردار منطقه۲:دوره مدرنیسم شهری با خودرومحوری همراه بود و تمام معابر شهری در تمام کشورهای دنیا برای خودرو طراحی شده، اما این مسیر اشتباه است و انسانها به سمت افسردگی میروند؛ ازاینرو طراحان به سمت شهرهای انسانمحور رفتند و خودرو در اولویت بعدی قرار گرفت و امروز مدهای حملونقل پاک و مسیرهای پیادهروی مورد توجه است. اصلیترین رویکرد شهرداری تهران مبنی بر توسعه حملونقل عمومی پاک و برقی است و در کنار این پازل اصلی، برنامهای طراحی و در قالب مسیر سرزندگی اجرایی شد. 4بوستان فدک، ۱۳هکتاری، پردیسان و نهجالبلاغه با این مسیر به هم وصل میشوند و در پروژه سرزندگی ۴۷کیلومتر مسیر پیادهروی (۲۶ کیلومتر مسیر دوچرخه و اسکوتر) طراحی شده و قرار است شهروندان در این 2 مسیر بهصورت ایمن تردد کنند.
امکانات پیشبینیشده
۱۳ورودی و ۲ پل (پل بزرگراه شیخ فضلالله نوری به طول ۲۶۲متر و پل بزرگراه شهیدهمت به طول ۳۴۰متر) در این مسیر طراحی شده است. ۹ ایستگاه شارژ دوچرخه، ۴ اتاق مادر و کودک، نصب ۲۹۰نیمکت، غرس ۸۹نوع درخت و درختچه، نصب ۸۰۰تابلو و علائم راهنمایی، نصب ستهای ورزشی و ۲مجموعه اورژانس از دیگر امکانات خدماتی و رفاهی پیشبینیشده هستند.
تجهیزات مسیر سرزندگی
در مسیر سرزندگی برای رفاه بیشتر شهروندان حدود ۹۶دستگاه دوچرخه و ۹۶دستگاه اسکوتر برقی در ایستگاهها پیشبینیشده که مراجعهکنندگان میتوانند از آنها استفاده کنند. سال آینده با اضافهشدن ۲۰کیلومتر، مسیر سرزندگی به ۶۷کیلومتر میرسد و در فاز دوم هم این مسیر را به ۱۰۰کیلومتر میرسانیم. درواقع این مسیر از سعادتآباد تا طرشت و کوی نصر تا پونک خواهد بود.
نصب المانهای زیبا
جانمایی و تجهیز زمینبازی در پیادهراه تندرستی از بخشهای جذاب مسیر سرزندگی است که بهگفته مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران این کار در راستای ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان و تجربه لحظات شاد انجام شده است. نصب نیمکت با طرح حیوانات، المان دوچرخهسوار، فوتبالدستی در سایز بزرگ و کوچک و... بخشی از امکانات پیشبینیشده در مسیر سرزندگی هستند.
محدودهمسیر47 کیلومتری کجاست؟
در خیابان ایران زمین وارد این مسیر (ورودی باغ راه فدک) میشوید.
در باغ راه فدک با یک پل پیادهرو که از روی بزرگراه
شیخ فضلالله میگذرد، وارد بوستان 13 هکتاری در غرب این بزرگراه و شمال بزرگراه همت می شوید.
در امتداد بزرگراه همت از طریق یک پل به بوستان پردیسان دسترسی پیدا میکنید.
در بوستان پردیسان دو پل شما را به فاز جنوبی بوستان نهجالبلاغه میرساند.
در بخش جنوبی بوستان از طریق تونل نور که زیر بزرگراه همت است به شمال بوستان دسترسی پیدا میکنید.
سفر به مناطق مختلف شهر با دوچرخه
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:بزرگترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و هر روز با انباشت ماشینها شرایط جدیدی برای شهر ایجاد میشود و نیاز است مسیر جدیدی را انتخاب کنیم تا انسان، محور آن باشد. علاوه بر این نیاز، توسعه حملونقل عمومی را در دستور کار قرار دادهایم و اتفاقاتی در این حوزه رخ میدهد که بیسابقه خواهد بود. رویکرد برقیسازی و گذر از سوختهای فسیلی در حملونقل عمومی افق جدیدی را در تهران آغاز میکند و همچنین ایجاد ۱۳۷۰کیلومتر شبکه پیادهراه و استفاده از الگوهای حملونقل پاک مانند دوچرخه و اسکوتر هدفگذاری شده است. در فاز اول ۴۷کیلومتر ایجاد و افتتاح شد و این مسیر امکانی را فراهم میکند تا شهروندان، ۲۲منطقه را بدون استفاده از ماشین و با دوچرخه، اسکوتر و پای پیاده سفر کنند.
توسعه شبکه حملونقل پاک
مسیر شبکه حملونقل پاک (مسیر سرزندگی) بهگونهای طراحی شده تا به تفرجگاه تبدیل شود. بههرحال شرایط شهر درصورت دارابودن شریانهای محیطزیستی مانند مسیرهای پاک متفاوت خواهد بود و افتتاح ۴۷کیلومتر مسیر سرزندگی آغاز راه است؛ چراکه این مسیر در محدوده منطقه ۲ به حدود ۱۰۰کیلومتر توسعه مییابد و سال آینده هم ۲۰۰ کیلومتر آن در خارج از این منطقه هدفگذاری شده است.
تکمیل پروژه در ۴سال
داشتن مسیر پاک امروز نیاز شهر است و شبکه مسیر سرزندگی بهگونهای طراحی و اجرا شده که روی شبکههای موجود قرار میگیرد، اما تقاطع و تعارضی با آنها ندارد. قطعا برای دسترسپذیر بودن این مسیر باید توسعه یابد و تکمیل مسیر سرزندگی در ۴سال در دستور کار قرار دارد. تهران از ابتدا گرفتار آلودگی هوا نبود و ما ساکنان این شهر با دست خودمان و از طریق سبک زندگی این مشکل را ایجاد کردهایم؛ البته که قابل تغییر است و مسیر زندگی میتواند یکی از گزینهها باشد.
مسیری در راستای اقدامات زیستمحیطی
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورایشهر تهران:مسیر ۴۷کیلومتر سرزندگی اقدام ارزشمندی است و از مدیریت شهری برای ایجاد چنین تحول و اقدام مناسبی در منطقه ۲ تقدیر میکنیم. شهردار تهران تدابیر خوبی برای توسعه محیطزیست شهری داشت و این مسیر یک نمونه از اقدامات محیطزیستی است. وقتی میگوییم این دوره بهترین و موفقترین دوره مدیریت شهری در حوزه محیطزیست است، مسیر ۴۷کیلومتری یکی از مصادیق آن محسوب میشود و مسیر تندرستی از بوستان پردیسان، فدک، نهجالبلاغه و ۱۳هکتاری شرایط خوبی را در عرصه محیطزیست ایجاد کرده است.
توسعه فضای سبز
در تهران ۲هزار و ۴۲۳ بوستان داریم و تنها ۳محله است که بوستان ندارد. توسعه فضای سبز اولویت است. در دوره ششم بیش از ۱۰۰بوستان به تهران اضافه شده و ۹کیلومتر از باغراه حضرت زهرا فضای سبز است و ۷.۵ هکتار از مجموعه ساصد هم به فضای سبز و بوستان اختصاص داده شده است. ۲۴۵۰ هکتار کمربند فضای سبز ایجاد شده که اردیبهشت سال آینده ۳هزار هکتار کمربند سبز به نتیجه میرسد و جشن پایان کمربند سبز را برگزار میکنیم.
آبیاری درختان با پساب
استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز از ۷میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که رشد ۸۰۰ درصدی را نشان میدهد. اگر استفاده از پساب انجام نمیشد متأسفانه تعداد زیادی از درختان خشک میشدند و در حفظ درختان با مشکل مواجه میشدیم. برای نخستینبار در نیمه اول سال آینده طرح جامع آب خام به صحن شورا ارائه میشود. همچنین امسال ۳هزار میلیارد تومان برای ایجاد مخازن آب هزینه شده و در سال آینده هم ۵هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاصدادهشده است.
حرکت بهسوی شهر انسانمحور
مهدی صالحی، شهردار منطقه۲:دوره مدرنیسم شهری با خودرومحوری همراه بود و تمام معابر شهری در تمام کشورهای دنیا برای خودرو طراحی شده، اما این مسیر اشتباه است و انسانها به سمت افسردگی میروند؛ ازاینرو طراحان به سمت شهرهای انسانمحور رفتند و خودرو در اولویت بعدی قرار گرفت و امروز مدهای حملونقل پاک و مسیرهای پیادهروی مورد توجه است. اصلیترین رویکرد شهرداری تهران مبنی بر توسعه حملونقل عمومی پاک و برقی است و در کنار این پازل اصلی، برنامهای طراحی و در قالب مسیر سرزندگی اجرایی شد. 4بوستان فدک، ۱۳هکتاری، پردیسان و نهجالبلاغه با این مسیر به هم وصل میشوند و در پروژه سرزندگی ۴۷کیلومتر مسیر پیادهروی (۲۶ کیلومتر مسیر دوچرخه و اسکوتر) طراحی شده و قرار است شهروندان در این 2 مسیر بهصورت ایمن تردد کنند.
امکانات پیشبینیشده
۱۳ورودی و ۲ پل (پل بزرگراه شیخ فضلالله نوری به طول ۲۶۲متر و پل بزرگراه شهیدهمت به طول ۳۴۰متر) در این مسیر طراحی شده است. ۹ ایستگاه شارژ دوچرخه، ۴ اتاق مادر و کودک، نصب ۲۹۰نیمکت، غرس ۸۹نوع درخت و درختچه، نصب ۸۰۰تابلو و علائم راهنمایی، نصب ستهای ورزشی و ۲مجموعه اورژانس از دیگر امکانات خدماتی و رفاهی پیشبینیشده هستند.
تجهیزات مسیر سرزندگی
در مسیر سرزندگی برای رفاه بیشتر شهروندان حدود ۹۶دستگاه دوچرخه و ۹۶دستگاه اسکوتر برقی در ایستگاهها پیشبینیشده که مراجعهکنندگان میتوانند از آنها استفاده کنند. سال آینده با اضافهشدن ۲۰کیلومتر، مسیر سرزندگی به ۶۷کیلومتر میرسد و در فاز دوم هم این مسیر را به ۱۰۰کیلومتر میرسانیم. درواقع این مسیر از سعادتآباد تا طرشت و کوی نصر تا پونک خواهد بود.
نصب المانهای زیبا
جانمایی و تجهیز زمینبازی در پیادهراه تندرستی از بخشهای جذاب مسیر سرزندگی است که بهگفته مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران این کار در راستای ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان و تجربه لحظات شاد انجام شده است. نصب نیمکت با طرح حیوانات، المان دوچرخهسوار، فوتبالدستی در سایز بزرگ و کوچک و... بخشی از امکانات پیشبینیشده در مسیر سرزندگی هستند.
.jpg)
محدودهمسیر47 کیلومتری کجاست؟
در خیابان ایران زمین وارد این مسیر (ورودی باغ راه فدک) میشوید.
در باغ راه فدک با یک پل پیادهرو که از روی بزرگراه
شیخ فضلالله میگذرد، وارد بوستان 13 هکتاری در غرب این بزرگراه و شمال بزرگراه همت می شوید.
در امتداد بزرگراه همت از طریق یک پل به بوستان پردیسان دسترسی پیدا میکنید.
در بوستان پردیسان دو پل شما را به فاز جنوبی بوستان نهجالبلاغه میرساند.
در بخش جنوبی بوستان از طریق تونل نور که زیر بزرگراه همت است به شمال بوستان دسترسی پیدا میکنید.