به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین علی نظری منفرد امشب در مراسم در مراسم ختم حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا نوری همدانی، برادر آیتالله العظمی نوری همدانی که با حضور علما، مسئولین کشوری و عموم مردم و طلاب در حسینیه شهدا قم برگزار شد، اظهار داشت: ما انسانها میدانیم که برای ماندگاری به این دنیا نیامدهایم. ما در این دنیا زاده شدهایم تا مرگ را تجربه کنیم. از لحظهای که به دنیا قدم میگذاریم، کمکم قدمها و نفسهای ما بهسمت اجل حرکت میکند. مرگ برای همه حتمی است و هیچکس از آن مستثنی نیست. این قانون الهی است که برای همه انسانها از جمله کسانی که در قلههای مقام قرار دارند، جاری است. اساساً هیچچیز در این دنیا ماندگار نیست، چرا که همه چیز در مسیر نابودی قرار دارد؛ از سلولهای بدن انسان گرفته تا بزرگترین کرات و خورشید که در این فضا معلق هستند.
وی با اشاره به آیه «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ / هر نفس طعم مرگ را میچشد و ما شما را با شر و خیر آزمایش میکنیم و بهسوی ما بازمیگردید (سورهی انبیاء، آیه ۳۵) » ابراز داشت: در این آیه خداوند بیان میکند که مرگ برای همه انسانها مقدر شده است و هر انسانی روزی باید این طعم را بچشد.
وی همچنین به یکی از مهمترین مضامین موجود در مناجات شعبانیه اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت علی (ع) در مناجات شعبانیه میفرمایند: «اللّهُمَّ اجْعَلْ مَصِیرَنَا إِلَی خَیْرٍ وَ نُورٍ وَ فَرَجٍ، وَ سُرُورٍ وَ فَضْلٍ / خداوندا! عاقبت ما را به خیر و نور و سرور و فضل برسان.» این دعا بیانگر درخواست برای سعادت و خوشبختی است که انسان در لحظات ملاقات با خدا باید از آن بهرهمند شود. حضرت علی (ع) در این مناجات از خداوند میخواهند که در آن لحظههای حساس، انسان را شاد و در بهترین وضعیت قرار دهد.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین نظری منفرد به مفهوم مرگ و قیامت در آموزههای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مرگ برای انسانها حتمی است، اما انسانها بهطور طبیعی از آن میترسند و حتی گاهی در عمل انگار که برای همیشه در این دنیا خواهند ماند. این یک خطای فکری است، چرا که مرگ در واقع یک گذار به عالمی دیگر است. همانطور که فرزند از رحم مادر به دنیا میآید، انسان نیز با مرگ وارد دنیای دیگری میشود که از آن هیچ اطلاعات دقیقی در دست نداریم.
وی به کلام حضرت علی (ع) «فَإِنَّ جَامِعَ السَّمَاء وَ الْأَرْضِ لَا یُنَجِّی فِیهِ أَحَدًا وَ لَا یَحْجُزُ فِیهِ مَنَاقِبَ النَّاسِ / پوشش دهندهی آسمان و زمین در قیامت هیچکس را نجات نمیدهد و هیچچیز نمیتواند برترین ویژگیهای انسانها را در آن روز مخفی کند.» اشاره و ابراز داشت: حضرت علی (ع) به این حقیقت اشاره دارند که انسان در قیامت به اموری برخورد میکند که هیچگاه در دنیا تجربه نکرده است. مثلاً در دنیا وقتی چوبی در آتش میگذارید، ابتدا پوستهی آن میسوزد، اما در قیامت آتش به گونهای است که انسانها حتی در حال سوختن هم میتوانند سخن بگویند. و جتی شجره ذوقوم برای اهل دوزخ وجود دارد.
وی ادامه داد: زندگی خود را در این دنیا بهطور صحیح و درست بسازید. از فرصتهای دنیوی برای تقرب به خداوند استفاده کنید و همیشه به یاد داشته باشید که دنیا و آخرت بهطور جداگانه قابل درک هستند. همانطور که قرآن میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تَقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» (سورهی احزاب، آیه ۷۰) «ای کسانی که ایمان آوردهاید! از خدا بترسید و سخنی صحیح بگویید.» لذا زندگی باید بهگونهای باشد که از هر لحظه آن برای خدمت به انسانیت و تقرب به خداوند استفاده کنیم.
وی در ادامه افزود: یکی از ویژگیهای مهم انسان در مسیر زندگی توجه به حقیقت مرگ و بازگشت به خداوند است. انسان باید در زندگی دنیوی خود آماده مرگ باشد، چرا که مرگ در واقع نقطهی پایان زندگی دنیوی نیست بلکه آغاز یک زندگی جدید است. همانطور که حضرت علی (ع) در خطبهای در نهجالبلاغه میفرمایند «إِنَّ الدُّنْیَا قَنْطَرَةٌ فَاعْبُرُوهَا وَ لَا تَجْعَلُوهَا مَسْتَحَلًّا» «دنیا پلی است که از آن عبور کنید و آن را منزلگاه نهایی خود نپندارید.» اشاره حضرت علی (ع) به این معناست که دنیا باید بهعنوان گذرگاه دیده شود و هدف اصلی انسان نباید در آن گم شود. آنچه مهم است، رسیدن به مقصد نهایی است که همان آخرت و زندگی جاودانه است.
حجتالاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه دادند: در قیامت، اعمال هر فرد به وضوح نمایان خواهد شد. از نظر قرآن، در آن روز تمامی اعمال انسانها به دقت محاسبه میشود و هیچچیز از نظر خداوند پوشیده نمیماند. در سورهی الزُّلَفَة، خداوند میفرماید: «وَ جِیءَ بِالنَّفْسِ لَمَّا قَارِبَتْ دَنِیَتْ مِّنْ لِشَیْءٍ نَحْنُ عَرَفْنَاهَا فِی لِلْحُقُّ حَاکَمْ بِهِ.» «و وقتی انسان به قیامت میآید، هیچ چیز از اعمال او مخفی نمیماند و آنچه کرده است، به او نشان داده خواهد شد.» بنابراین باید در زندگی به اعمال خود توجه کنیم، چرا که در قیامت به ازای هر کاری که انجام دادهایم، حساب پس خواهیم داد. این مسئله نهتنها برای مسلمانان بلکه برای تمام انسانها هشدار است که هر عمل خود را در این دنیا با دقت و مسئولیت انجام دهند.»
استاد حوزه علمیه قم سپس به تفکر در خصوص جهنم و بهشت پرداخت و افزود: یکی از مفاهیم مهم در آموزههای اسلامی پاداش و جزای اعمال انسانها در جهان آخرت است. قرآن بهصراحت درباره جهنم و بهشت سخن میگوید و به ما میآموزد که اعمال انسانها در این دنیا مستقیماً بر سرنوشت آنها در آخرت تاثیرگذار است. در سورهی الواقعه، خداوند میفرماید: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا کِتَابِیَهْ» «و اما کسی که کتاب اعمالش را به دست راست خود میگیرد، خواهد گفت: بیایید و کتابم را بخوانید.»
وی اظهار کرد: کسانی که به مسیر گمراهی رفتهاند و در دنیا به بدی و فساد پرداختهاند، در روز قیامت به دوزخ عذاب سختی را متحمل خواهند شد. همانطور قرآن به این وضعیت اشاره میکند: «إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ» «قطعا جهنم، محل وعدهگاه آنهاست.» به همین ترتیب، قرآن و آموزههای اهل بیت علیهمالسلام ما را به این امر هشدار میدهند که هرگز از یاد خداوند غافل نباشیم و همواره در مسیر اطاعت و تقوا حرکت کنیم تا به جایگاه برتر در آخرت دست یابیم.
استاد حوزه علمیه قم در پایان یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا نوری همدانی گرامی داشت.
انتهای پیام