شناسهٔ خبر: 71607510 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

راز افرادی که بی حساب وارد بهشت شدند

حوزه/ " کتاب روش تبلیغ در اسلام" با توجه به ثواب و حسنات تبلیغ از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام جمع آوری شده و حاوی داستانها و قضایای شیرین می‏ باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، "کتاب روش تبلیغ در اسلام" با توجه به ثواب و حسنات تبلیغ از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام جمع آوری شده و حاوی داستانها و قضایای شیرین می‌باشد، که در داستان ها اقوال معصومین و آیات و روایات و احادیث بیان شده است، این داستان های تبلیغی تقدیم نگاه شما عزیزان می‌شود.

مطلبی در باب ثواب و حسنات تبلیغ به این نحو وارد شده است:

قال عن امیر المومنین (علیه السلام) :

بعثنی رسول الله صلی‏الله علیه و آله الی الیمن فقال لی: یاعلی لا تقاتلن احدا حتی تدعوه و ایم الله لان یهدی الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه شمس و غربت و لک و لاوه یا علی‏(۱)


حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:

حضرت رسول صلی ‏الله علیه و آله مرا فرستاد به سوی یمن و فرمودند: ای علی کسی را نکشید و آنها را دعوت کنید. قسم به خدا به واسطه تو هدایت کند خدا یک نفر از آنها را بهتر است برای تو از آنچه که می‏تابد بر او آفتاب و غروب می‏کند و برای تو است ولایت بر آنها .

اصل قضیه این حدیث از این قرار است که در اطراف مکه بتخانه ‏های زیادی وجود داشت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای ریشه کن ساختن بت پرستی در سرزمین مکه گردانهایی را به اطراف اعزام نمود تا بتخانه‏ های اطراف را ویران کنند.

خالد بن ولید به فرماندهی گردانی برای دعوت قبیله حذیمه بن عامر بسوی اسلام رهسپار سرزمین آنان گردید رسول خدا (ص) دستور داد که خونی نریزد و از در جنگ وارد نشود چون از زمان جاهلیت عموی خالد بن ولید را در یمن کشته بودند و اموالش را به غارت برده بودند خالد کینه آنها را در دل داشت.

بر خلاف قول رسول خدا (ص) با کمال ناجوانمردی فرمان داد دستهای آنها را از پشت بستند و آنها را به فرمان خالد اعدام کردند این خبر جنایت خالد به گوش پیامبر (ص) رسید سخت ناراحت شدند فورا به حضرت علی (علیه السلام) دستور داد برود آنجا و خسارت جنگ را بپردازد علی (علیه السلام) بقدری دقت بخرج داد که قیمت ظرف چوبی که سگان قبیله در آن آب می‌خورند و در برخورد خالد شکسته شده بود پرداخت.

بعد همه سران مصیبت زده را خواست و گفت:

آیا تمام خسارت جنگ و خون های افراد بی‌گناه بطور دقیق پرداخت شد؟

همگی گفتند: بلی سپس علی (علیه السلام) بخاطر اینکه امکان دارد ضررهایی بر آنها وارد شده که آنان آگاهی نداشته باشند مبلغی بطور رایگان پرداخت و به مکه بازگشت‏(۲).

در موقع حرکت علی (علیه السلام) از محضر مبارک حضرت رسول اکرم صلی‏الله علیه و آله چهار جمله را به علی (علیه السلام) موظفه فرمودند:

اول: فرمودند: ای علی دعا و نیایش را پیشه خود ساز زیرا دعا غالبا با اجابت همراه است.

دوم: در تمام حالات سپاسگزار و شاکر باش زیرا شکر موجب فزونی نعمت است.

سوم: اگر با کسی پیمان بستی آن را محترم بشمار.

چهارم: از مکر و نیرنگ و فریب دادن مردم بپرهیز زیرا حیله بخود آنان باز می‌گردد(۳).


مطلب دیگر وذکر فان الذکری تنفع المومنین (۴)

و آن مسأله اجتناب کردن از گناه است مخصوصا دروغ و غیبت و بدرفتاری کردن با مردم است

در این زمینه یک روایت از حضرت امام صادق (علیه السلام) وارد شده است:

قال الصادق (علیه السلام):
ان الله جعل للشر اقفالا و جعل مفاتیح تلک الاقفال الشراب و اشر من الشراب الکذب.(۵)


امام صادق (علیه السلام) فرموده است:
خداوند قرار داده است برای شر قفلهایی را و قراد داده است کلیدهای این قفلها را شراب و بدتر از شراب دروغ است.


خدا است که انسان را بی‌نیاز میکند نه مردم، انسان لزومی ندارد که خلاف بگوید تا به دنیا برسد
اگر به این قصد باشد اصلا به چیزی نمی‌رسد.


*عده ای بدون پاسخ وارد بهشت می‌شوند


بحث اول: درباره اعمال است که اگر عمل انسان خوب باشد در پیشکاه خداوند محترم و زندگی برای این شخص رو سفید است و در ییش مردم هم عزیز و بسیار آسان می‌شود و زندگی این چنین افراد سهل می‌شود چون همیشه خدا را در نظر می‌آورد در این باره یک روایت بسیار جالب وارد شده است از رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

«قال النبی صلیﺎلله علیه و داله اذا کان یوم القیامه انبت الله تعالی لطائفه من امتی اجنحه فیطیرون من قبود هم الی الجنان یسرحون فیها و یتنعمون کیف شاوا؟»


فتقول الملائکه: هل رأیتم الحساب؟ فیقولون ما راینا حسابا
فیقولون: هل جزتم الصراط؟ فیقولون: ما راینا صراطا
فیقولون: هل رایتم جهنم؟ فیقولون: ما راینا شیئا.
فتقول: الملائکه من امه من انتم؟ فیقولون: من امه محمد صلیالله علیه و آله
فیقولون: نشدناکم نشدناکم الله حدثونا ما کانت اعمالکم فی الدنیا؟ فیقولون:
خصلتان کانتا فینا فبلغنا الله هذه الدرجه بفضل رحمه
فیقولون: و ما هما؟ فیقولون: کنا اذا خلونا نستحیی ان نعصیه و نرضی بالیسیر
مما قسم لنا. (فتقول الملائکه: حق لکم هذا)


حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و أله فرمود: چون روز قیامت شود خداوند تبارک و تعالی برویاند بالهایی برای طائفه از امت من پس طیران کنند از قبرهای خود به بهشت در حالی که سیر می کنند در آن و برخوردارند از نعمت آن به هر نحوی که بخواهد.


پس ملائکه می‌گویند: آیا حساب را دیدید؟ می‌گویند: ما حساب را ندیدیم.


می گویند: آیا از صراط گذشتید؟ می‌گویند: ما صراط را ندیدیم

می‌گویند آیا جهنم را دیدید؟ می‌گویند: ما جهنم را هم ندیدیم.


پس فرشتگان می‌گویند: شما از امت کدام پیغمبر هستید؟ می‌گویند ما از امت حضرت محمد صلیﺎﷲ علیه و له هستیم


ملائکه می‌گویند: ما شما را قسم می‌دهیم بخدا که بیان کنید که اعمال شما دردنیا چه بوده؟ می‌گویند: دو خصلت در ما بود که خداوند به فضل رحمت خود ما را به این درجه رسانید.


ملائکه گویند: آن دو خصلت چه بود؟ گویند: ما هرگاه خلوت می‌کردیم شرم می نمودیم که خدا را معصیت کنیم و به آنچه خدا بما روزی کرده بود راضی بودیم.

پس ملائکه گویند: "که شایسته و حق شما است"

مومن آن است که ظاهرش با باطن یکسان باشد چه در خلوت و چه در جلوت باید برای مومن فرق نداشته باشد، معصیت خیلی موثر است در زندگی یعنی انسان را گرفتار می‌کند گناه نکردن سبب می‌شود که زندگی انسان براحتی بگذرد.

* رضای حق در خدمت به خلق است


در زمان بنی اسرائیل مرد گناهکاری بود و از همه نوع معصیت کوتاهی نمی‌کرد او در یکی از مسافرت‌های خود به سر چاهی رسید و دید یک سگی از غایت تشنگی زبانش را بیرون آورده و له له میزند و نفس نفس به چاه نگاه می‏کند.

مرد گنهکار به حال سگ زبان بسته ترحم کرد و دلش سوخت شال خود را به کفش خود بست و به این وسیله آب از چاه بیرون آورده به آن حیوان خورانید و تشنگی او را فرو نشاند و کاملا سیراب نموده و نجاتش داد،

خداوند مهربان به پیامبران زمان وحی کرد که به آن بنده بگو کاری که انجام داده ای کوشش ترا پذیرفتم و از عمل تو خوشنودم و لذا از سر تقصیرات و گناهانت گذشته و مورد عفو خود قرار دادم.

مرد عاصی پس از شنیدن جریان خود از کارهای ناشایسته و قبیح خود نادم و پشیمان شد و از گمراهی بطریق هدایت و راه رستگاری برگشت(۷)


چیزی بالاتر از این نیست که انسان خدمت به دیگران کند دست کسی را بگیرد


شما نگاه کنید یک فرد مرجع عالی قدر شیعه چه اندازه به مردم و به اسلام خدمت می‏کند و لذا آثار اینها همیشه باقی است.


در روایت منقول است که خداوند عزوجل به حضرت داود وحی کرد: "ای داود بشنو از من آنچه را می‌گویم و حقیقت را به مردم ابلاغ کن هر کس روز قیامت به پیش من یک حسنه بیاورد من او را داخل بهشت می نمایم حضرت داود
عرض کرد: خدایا آن عمل کدام است؟
خطاب رسید: کسی که غم و غصه بنده مرا رفع نماید و او را از ناراحتی آسوده کند(۸)


بزرگان دین مربیان اخلاق فرمودند: در موقع بگو خدایا ما را یک لحظه بخودمان وامگذار و عاقبت ما را ختم بخیر بگردان آنقدر افرادی بودند به مقاماتی نایل شدند ولی در عاقبت گرفتار عذاب الهی شدند و کسانی هم بودند
در مرحله اول بیچاره بودند از خط مستقیم دور بودند و گرفتار عذاب خداگرفتار عذاب خدا بودند ولی اواخر زندگی خداوند بر آنها منت گذاشت و آنها را هدایت کرد و عاقبت بخیر شدند.

(۱) - بحار الانوار ج ۲۱ ص ۳۳.
(۲) - سیره ابن هشام ج ۲ ص ۴۳۰.
(۳) - الکامل ج ۲ ص ۳۰۲، بحار النوار ج ۲۱ ص ۳۶۳ - ۳۶۰.
(۴) - سوره ۵۱ آیه ۵۵.
(۵) - بحار الانوار ج ۷۲ ص ۲۳۶.
(۶) - زبده الاحادیث ج ۲ ص ۳۲۰.
(۷) - انوار نعمانیه ج ۴ ص ۶۶.
(۸) - بحار الانوار ج ۶ ص ۵.


منبع: داستانهای تبلیغی - شیخ علی گلستانی همدانی