شناسهٔ خبر: 71585660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

انیمیشن چینی یک تنه غول‌های هالیوودی را پشت سر می‌گذارد

انیمیشن «نژا ۲» چینی «درون بیرون ۲» را شکست داد و به پردرآمدترین فیلم انیمیشن تاریخ تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، پرفروش فیلم امسال (تا به اینجای سال) فیلمی از مارول، پیکسار یا جیمز کامرون نیست. در واقع، بیشتر آمریکایی‌ها حتی با این فیلم پرفروش گیشه‌ها آشنا نیستند و این فیلم که در آمریکا در حال نمایش است، به آرامی به اکران خود ادامه می‌دهد.

«نژا ۲»، یک انیمیشن چینی است که با فروش ۱.۹ میلیارد دلار از نزدیک به ۸۰ هزار اکران پس از چهار هفته و با اندکی کمک از فروش در بزرگترین بازارهای سینمایی جهان، توانسته یک تنه به یک موفقیت بی‌سابقه برسد. اکنون این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم در یک منطقه را هم از آن خود کرده و از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» محصول ۲۰۱۵ که ۹۳۶.۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته بود، پیشی گرفته است. این در حالی است که «نژا ۲» در ۱۱ روز به اینجا رسید و «نیرو بیدار می‌شود» پس از ۱۶۵ روز به این فروش دست یافته بود!

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود: اکنون «نژا ۲» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ است و از «درون بیرون ۲» که سال ۲۰۲۴ با فروش ۱.۶۶ میلیارد دلاری این جایگاه را به دست آورد، پیشی گرفته است. به زودی این انیمیشن اولین انیمیشنی خواهد بود که از مرز ۲ میلیارد دلار هم فراتر می‌رود. همه این افتخارات موجب شده تا این فیلم خانوادگی در زمانی که ترامپ در حال اعمال تعرفه‌های جدید بر این کشور است، به نقطه افتخار چین بدل شود.

استنلی روزن استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: از آنجا که «نژا ۲» دارد با فیلم‌های هالیوودی رقابت می‌کند تا رکوردهای بیشتری به جای بگذارد، تبلیغ و حمایت از این فیلم به یک وظیفه برای مردم چین بدل شده و آزمونی است برای این که آیا شما میهن‌پرست هستید یا خیر.

طبق گزارش آژانس فروش بلیت چین، با توجه به نقدهای عالی و حس ملی‌گرایی، پیش‌بینی می‌شود که فروش بلیت این فیلم تا رسیدن پایان اکرانش به ۲.۰۹ میلیارد دلار برسد و «نژا ۲» پنجمین فیلم بزرگ تاریخ پس از «تایتانیک» با فروش ۲.۲۶ میلیارد دلار و جلوتر از «نیرو برمی‌خیزد» با فروش ۲.۰۷ میلیارد دلار بدل شود. اما نکته مهم این است که آن غول‌های سینمایی مانند «نژا ۲» بدون کمک بقیه جهان به این موفقیت دست نیافته بودند. در همین حال این فیلم در آمریکای شمالی تقریباً ۱۵ میلیون دلار فروش کرده و در ۸۰۰ سینما در حال اکران است. هرچند این آمار برای یک فیلم چینی زبان آمار خوبی است، اما تاثیر زیادی در فروش جهانی آن ندارد.

لای لی، تحلیلگر بازار بر این باور است که حتی پس از پایان تعطیلات سال نوی قمری در چین، «نژا ۲» همچنان حرکت قابل‌توجهی را به نمایش می‌گذارد و فروشش از روزهای اوج کمی کمتر خواهد بود. این فیلم در روزهای اولیه اکرانش بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار سینماهای چین را در اختیار گرفته بود.

«نژا ۲» یک ماجراجویی فانتزی درباره یک کودک شیطان پرشور و ادامه فیلم «نژا» در سال ۲۰۱۹ است که محبوبیت زیادی کسب کرده بود و بیش از ۷۲۶ میلیون دلار در سطح جهانی فروخت. در حالی که فیلم اصلی اکران تابستانی شده بود، دنباله آن در تعطیلات سال نو به نمایش درآمد و در تعطیلات ۲ هفته‌ای در اوج باقی ماند.

روزن از این فیلم به عنوان یک پدیده یاد کرد که مانند «باربنهایمر» همه درباره آن صحبت می‌کنند.

از آنجا که این فیلم برمبنای اساطیر چینی شاخته شده، ریشه‌های عمیقی در فرهنگ این کشور دارد و با توجه بر موضوع‌های معاصر، مانند عدالت اجتماعی که برای جوان‌ترها جذاب است، جلو می‌رود.

کریستوفر چن و آلینا یان کیو، تهیه‌کنندگان اجرایی «نژا ۲»، پیروزی بزرگ فیلم دوم را با «ترمیناتور» کامرون مقایسه می‌کنند. فیلم اصلی «ترمیناتور» محصول ۱۹۸۴، با ۷۸ میلیون دلار موفق ظاهر شد اما دنباله آن «نابودگر ۲: روز داوری» محصول ۱۹۹۱، با فروش ۵۲۰ میلیون دلاری که تا حدی به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی خیره‌کننده بین این ۲ قسمت بود، به یک موفقیت بزرگ بدل شد.

تهیه کنندگان فیلم می‌گویند حتی مخاطبان غربی هم از دیدن سطح کیفیت انیمیشن شوکه می‌شوند چون صنعت انیمیشن‌های کامپیوتری در این ۵ سال اخیر و در فاصله بین ۲ فیلم جهش قابل توجهی در کیفیت ۲ فیلم ایجاد کرده است.

به دلیل همین جلوه‌های بصری خیره کننده، «نژا ۲» در آیمکس هم خوب فروخته و ۱۳۱ میلیون دلار فروش داشته است و جای تعجب ندارد که در این زمینه هم رکوردها را شکسته و عنوان پرفروش‌ترین اکران آیمکس در چین را که از آن «انتقام‌جویان: پایان بازی» در سال ۲۰۱۹ با فروش ۸۳.۵ میلیون دلاری بو، پشت سر گذاشته است.

تاکنون تنها ۱۶ فیلم از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در فروش جهانی ایمکس فراتر رفته‌اند.

یک دهه پیش هالیوود در چین غالب بود و فیلم‌های پرفروشی مانند «آواتار» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» صدها میلیون دلار فروش می‌کردند اما مخاطبان چینی به فیلم‌های داخلی تمایل بیشتری نشان دادند. با این حال فروش گیشه‌های این کشور که پس از سبقت گرفتن از آمریکای شمالی عنوان بزرگترین بازار سینما را از آن خود کرد، در دوران کرونا با مشکل مواجه شد و فروش کلی سینماهای چین در سال ۲۰۲۴ به ۵.۹ میلیارد دلار رسید که کاهش ۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ و کاهش ۲۷ درصدی نسبت به دوره قبل از همه‌گیری داشت.