شناسهٔ خبر: 71569529 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴/قالیباف: اعتبارات برداشت شده از صندوق توسعه ملی، قرض است/جدول مصارف استانی لایحه بودجه ۱۴۰۴ تصویب شد

جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه تصویب شد.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۹ مربوط به«« برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه»» را بررسی کردند.

جدول شماره ۹ بودجه ۱۴۰۴ با ۱۴۳ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ درباره جدول شماره ۹ بودجه گفت: در این جدول اعتباراتی از قبیل متناسب سازی حقوق بازنشستگان که ۱۸۵ هزار میلیارد تومان است، پیش بینی شده است. اعتبارات خاص و پیش‌بینی نشده در این بودجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. البته ۹۹۰ هزار میلیارد تومان کل این مبلغ است که اعتبارات یارانه‌ای دولت تقریباً ۲۲۸ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به کسری در هدفمندی یارانه‌ها، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این محل آمده است. ۳۴۶ هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بازنشستگان، ۸۵ هزار میلیارد تومان مطالبات بازنشستگان فرهنگی ناشی از اجرای قانون نظام رتبه‌بندی و متناسب‌سازی حقوق معلمان در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ از دیگر اعتبارات آمده در جدول شماره ۹ بودجه سال ۱۴۰۴ است./ایسنا

جدول مصارف استانی لایحه بودجه ۱۴۰۴ تصویب شد

با موافقت نمایندگان مجلس، جداول مربوط به مصارف استان‌ها و اعتبار طرح‌های انتقالی از ملی به استانی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جداول لایحه بودجه سال ١٤٠٤ کل کشور با جدول شماره های 10 ج  درمورد مصارف استانی در سال 1404 و جدول 10 د در مورد اعتبار طرح های انتقالی از ملی به استانی با 164 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ در توضیح این جداول گفت: در کمیسیون تلفیق، تغییراتی در جدول ۱۰ بودجه استان‌ها اعمال ظده است. یک بحث، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی بود که به میزان ۴۳ هزار میلیارد تومان کم برآوردی داشت. این موضوع در جدول ۱۰ اصلاح شد تا سهم استان‌های نفت‌خیز جبران شود که برخی از آن‌ها رشد پایین اعتبارات داشتند. مابقی اعتبارات نیز در چهارچوب قانون برای استان‌های محروم توزیع می‌شود.

وی افزود: در این جدول ۱۶۱ همت اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور پیش بینی شده بود. در اینجا هم ۵۱۵۰۰ میلیارد تومان کم برآوردی بود که ۹۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و کمیته برنامه‌ریزی استان‌ها گذاشتیم. اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ بحران نیز به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان کم برآوردی بود که اصلاحات با هدف تقویت بودجه استان‌ها انجام شد.

جعفر قادری در مخالفت با این جداول گفت: در کمیسیون تلفیق، برخی نمایندگان خلاف قانون برنامه، در توزیع اعتبارات مربوط به استان‌ها از یک درصد نفت و گاز تغییراتی ایجاد کرده‌اند. آنها اعتبارات استان‌های نفتی را کاهش داده و به استناد این موضوع که استان‌های نفت‌خیز نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند، برخی ارقام جدید را اضافه کرده‌اند. اما طبق قانون برنامه، باید توزیع اعتبارات نفت و گاز بر اساس سهم استان‌ها در تولید این منابع صورت گیرد. متأسفانه آقایان در کمیسیون تلفیق، این توزیع را نه بر اساس تولید، بلکه بر اساس صادرات نفت و گاز انجام داده‌اند. این اقدام کاملاً برخلاف قانون برنامه است.

وی افزود: در قانون برنامه آمده که توزیع اعتبارات باید بر اساس سهم استان‌ها در تولید نفت و گاز باشد، اما در این اقدام جدید، آنها توزیع را بر اساس صادرات نفت انجام داده‌اند که منطقی به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، در یک اقدام عجیب، ردیف آخر جدول ملی به استانی به عنوان گواهی صرفه‌جویی اختصاص داده شده است. این در حالی است که گواهی صرفه‌جویی باید در سطح ملی باشد و تخصیص اعتبار به استان‌ها برای تأمین این گواهی صرفه‌جویی غیرمنطقی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: در این دوره، تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق گرفته شده، به طور شفاف اعلام نشده است و مشخص نیست که چه تغییراتی نسبت به لایحه دولت انجام شده است. در دوره‌های گذشته، تغییرات در لایحه کمیسیون تلفیق با لایحه دولت مقایسه می‌شد و مجلس بر اساس آن تغییرات تصمیم می‌گرفت. اما اکنون این شفافیت وجود ندارد و نمایندگان مجلس نمی‌دانند که چه تغییراتی در این تصمیمات صورت گرفته است؛ در نهایت، این اقدامات به ضرر برخی از شهرستان‌ها و به نفع دیگر شهرستان‌ها تمام خواهد شد، و بعداً ممکن است نمایندگان این تغییرات را در حوزه انتخابیه خود مشاهده کنند. بنابراین پیشنهاد من این است که نمایندگان به این تغییرات کمیسیون تلفیق رأی ندهند تا موضوع به کمیسیون بازگردد و تغییرات به‌طور شفاف در اختیار مجلس قرار گیرد. این امر به مجلس این امکان را می‌دهد که به درستی تصمیم بگیرد و از وقوع مشکلاتی در آینده جلوگیری کند.

احد آزادیخواه در موافقت با جداول مذکور، گفت: این جدول چند نکته دارد  اولاً، همه ما و شما در حوزه‌های انتخابی و استان‌ها درگیر پروژه‌ها هستیم و مطالبات مردم شریف برای پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های عمرانی در این سهم مناطق محروم مطرح است. در لایحه بودجه ایراداتی به این موضوع وارد بود که تشخیص مجلس شورای اسلامی و همکاران بر آن رقم خورد که این سه درصد با یک نگاه نو و نگاه منطقه‌ای توزیع شود و این توضیح به گونه‌ای باید باشد که همه مناطق محروم، اعم از نفت‌خیز، بتوانند از این سه درصد بهره‌مند شوند و این یک کار بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: استحضار دارند همکارانی که در نظام بودجه‌ریزی کشور تجربه دارند که قریب به اتفاق همکاران همین هستند. معمولاً تقسیم این‌گونه منابع با چالش‌هایی همراه است. بنابراین این یک فرصت ایجاد کرده است و نگاهی که مجلس ایجاد کرد در این جدول، در واقع سه درصد را به دل استان‌ها و مناطق محروم و دوردست برد و این در واقع یک نوع عدالت در توزیع منابع است و یکی از دلایل موفقیت این تصمیم است.

نماینده مردم ملایر در مجلس دوازدهم ادامه داد: دلیل دوم در توازن است. همانطور که بیش از ۵۰ همت اعتباری که در توازن دولت تدبیری کرده بود در کمیسیون تلفیق بودجه، به واسطه نگاه جامع شما نمایندگان، تبدیل به توازن ۲ و ۳ شد و این توازن عمدتاً در رده ملی و منطقه‌ای است و عملاً مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها این توزیع را انجام می‌دهد. دست شما باز است که پروژه‌های نیمه‌تمامتان را از طریق همین جدول و منابع مندرج در این جدول تأمین کنید؛ بودجه محدوده و تعریف دارد. بودجه مصارف مبتنی بر منابع درآمدی است. به گونه‌ای باید تدبیر کنیم و رای بدهیم که بتوانیم چند پروژه نیمه‌تمام را کمک کنیم تا به بهره‌برداری برسند و پیمانکاران بتوانند پروژه‌هایشان را تمام کنند.

عبدالناصر همتی نایب رئیس کمیسیون تلفیق نیز در مورد این جدول گفت: یکی از افتخارات مجلس دوازدهم در جدول ۱۰ تجلی پیدا می‌کند و آن هم رویکرد توزیع اعتبارات استانی است و در کمیسیون تلفیق، چند موضوع جدید وارد شد که یکی از آن‌ها استانی شدن بند "میم" ماده ۲۸ بود؛ در گذشته، زمانی که مسئله‌ای پیش می‌آمد، استانداران باید مدت‌ها با التماس در دفتر رئیس سازمان مدیریت وزارت کشور می‌رفتند تا خسارات جبران شود و بحث پیشگیری عملاً تعطیل بود اما با پیشنهاد جدید، ۲۰ درصد از ۵ درصد بودجه کل کشور که حدود ۳ همت می‌شود، به طور مستقیم برای استان‌ها توزیع شد که این یکی از اتفاقات بسیار مهم و مثبت بود.

وی افزود: نکته بعدی در جدول ۱۴-۱ چند تغییر ایجاد شد. یکی از این تغییرات برای توسعه انرژی خورشیدی و برای آبخیزداری بود که اعتبار جدول ۱ بخشی از آن جابجا شد به استان‌ها. در واقع، رویکرد کاملاً استانی شده است. اتفاق بعدی که در جدول ۱۰ رخ داده، تخصیص ۳۷۷ همت از تملک دارایی‌های کشور به استان‌ها است که بیش از ۵۰ درصد می‌شود. برای اولین بار مجلس به استان‌ها در این زمینه اعتبار تخصیص می‌دهد. در گذشته، اعتبارات تملک و استانی کمتر از ۲۰ درصد بود، اما با مصوبه کمیسیون تلفیق بیش از ۵۰ درصد این اعتبارات به استان‌ها توزیع شده است.

دکتر قالیباف در ادامه این نشست در رابطه با جدول مذکور، گفت: در مورد بحث توازن و این مباحث باید دانست آیا مبنای جداول تولید یا صادرات است و همچنین بحث مربوط به ستون آخر و بحث یک درصد که در بند ۷-۱۰۴۰۰۰ جدول 9 آمده را باید بدانیم که چگونه باید آن را توزیع کنیم  و این مسائل باید روشن شود.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 در توضیح جداول، گفت: 3 درصد نفت و گاز تا برنامه ششم یک فرمول داشت. در برنامه هفتم فرمولش عوض شد. این ۳ درصد یک سومش اختصاص دارد به مناطق نفت‌خیز و دو سومش اختصاص دارد به مناطق محروم. جمع این عدد استان می شود و تا قبل از برنامه هفتم، در برنامه ششم گفته می‌شد که ۳ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز باید با این فرمول توزیع شود و تولید، یعنی تولید نفت به علاوه خالص صادرات گاز طبیعی. جمع این دو عدد، مثلاً استان خوزستان از این فرمول بهره می‌برد.

وی افزود: اما در برنامه هفتم، این فرمول اصلاح شد و به جای اینکه بگوید خالص صادرات گاز طبیعی، گفته شد تولید، تولید نفت به اضافه تولید گاز طبیعی، بنابراین استان‌هایی که تولید گاز دارند، سهم‌شان افزایش پیدا می‌کند و استان‌هایی که تولید نفت دارند، نه تنها کم نمی‌شود، بلکه ممکن است سهمشان کاهش یابد. این تغییرات باید روشن شود که چرا این کار انجام شد.

تاجگردون یادآور شد: ما در بررسی‌های اولیه دیدیم که یک کم شماری اتفاق افتاده بود و ۶.۸ همت که باید جزو ۳ درصد می‌آمد، اینجا توزیع نشده یا به عبارتی نیامده بود. پس ما باید ۶.۸ همت رو اضافه می‌کردیم و در کمیسیون بررسی شد و تصمیم گرفته شد که این اعتبار به استان‌ها به طور عادلانه توزیع شود. البته باید گفت که برای استان‌هایی مثل خوزستان، که با کاهش قابل توجهی مواجه شده بودند، باید تدابیری اندیشیده می‌شد. عدد خوزستان از ۵۵۰۰ میلیارد تومان به ۳۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده بود، که به نظر می‌رسید منطقی نباشد. استان خوزستان دچار فشار زیادی می‌شد و با این دیدگاه، ما تصمیم گرفتیم که برای جبران این کاهش، ابتدا ۳ همت از این ۶.۸ همت را برگردانیم روی عدد قبلی استان‌ها و بعد بقیه مبلغ را به نسبت شاخص‌ها و سهم استان‌ها توزیع کنیم و این روش نه تنها منصفانه است، بلکه به طور عادلانه فرمول برنامه هفتم حفظ می‌شود و هیچ استانی به طور ناگهانی دچار کاهش اعتبار نخواهد شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، ادامه داد: بنابراین، این تغییرات با هدف همکاری و همراهی با همه مناطق کشور و حفظ عدالت در توزیع منابع بود. در این خصوص هم امیدواریم که نمایندگان محترم در جهت همکاری با این تصمیم‌ها رای بدهند تا عدالت رعایت شود و تمام مناطق سهم خود را دریافت کنند. هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و همه استان‌ها سهم خود را دریافت خواهند کرد؛ در ادامه، جناب آقای همتی و سایر دوستان توضیحات بیشتری دادند و من دیروز در جلسه غیر علنی هم این موضوعات را توضیح دادم. یکی از مسائلی که مطرح شده بحث "بهینه‌سازی" است. در اینجا اعتباری به نام بهینه‌سازی داریم که مقدار آن حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است. این اعتبار طبق برنامه برای بهینه‌سازی صرف می‌شود. گواهی‌ها هم صادر خواهد شد و بحث در کمیسیون این بود که چطور این اعتبار به استان‌ها و پروژه‌های مختلف تخصیص پیدا کند. منطق این است که تمام استان‌ها وارد این فرآیند شوند و بر اساس سهم هر استان، اعتبار توزیع شود. این کار به استان‌ها انگیزه می‌دهد تا مشارکت کنند و به این ترتیب همه استان‌ها در بهینه‌سازی منابع خود درگیر می‌شوند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در واقع، در بحث بهینه‌سازی اگر استاندارها بدانند که می‌توانند گواهی دریافت کنند و در پروژه‌های مختلف استانشان مانند پالایشگاه‌ها، ذوب‌آهن و دیگر پروژه‌ها از این اعتبار استفاده کنند، این باعث مشارکت بیشتر و انگیزه بیشتر در استان‌ها می‌شود. بنابراین این کار، کار ارزشمندی است که در نهایت به نفع مردم و کشور خواهد بود؛ خواهش می‌کنم که نمایندگان محترم به این موضوعات توجه داشته باشند و در جهت همکاری برای اجرای این برنامه‌ها رای بدهند تا عدالت در توزیع منابع رعایت شود و تمام استان‌ها بتوانند از این اعتبارات بهره‌مند شوند.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، گفت: در برنامه هفتم مبنا صادرات بود، اما اکنون تولید است و کمیسیون تلفیق به خوزستان که واقعاً به این خاطر با کسری مواجه می شد، کمک کردند و مبنا تولید بوده بنابراین نیاز است نمایندگان به آن توجه کنند و ما در اینجا نیز در رابطه با بحث مربوط به سازمان بهینه‌سازی، نکاتی که آقای شریعتی در پایان صحبتشان بیان کرد، برای تشکیل سازمان یا شرکت وابسته به سازمان برنامه و بودجه یا زیر نظر رئیس‌جمهور، این موارد در قانون صراحت دارد و این موضوع را به رئیس جمهور نیز متذکر شدیم و ایشان نیز این بحث را قبول دارد و به سازمان برنامه هم اعلام کردیم که هیچ‌گاه بهینه‌سازی نباید به یک اداره کلی تبدیل شود در سازمان‌های ایران. به همین دلیل اساس کار انجام شد.

وی ادامه داد: در همین بند ۱۰۴۰۰۰، بند ۷ یک درصد که وارد می‌شود، این تنها یکی از منابع است و منابع دیگری نیز دارد که این فقط ۱۴ هزار میلیارد تومان نیست. حالا من نمی‌خواهم عدد و رقم بگویم، ممکن است تا ۴۰ همت برسد و این مسائل ملی است و با آن مخالفتی نداریم زیرا  باید بر اساس گواهی صرفه‌جویی خود عمل کند و این جدول که اینجا آمده برای استان‌ها است تا استان‌ها بدانند، انگیزه داشته باشند و تلاش کنند و این بخش را انجام دهند تا گواهی ندهند، این اصلاً تعلق نمی‌گیرد و این به معنای این نیست که سازمان برنامه و بودجه به بهینه‌سازی بگوید شما این کار را انجام دهید و این پول را واگذار کنید. ما در گذشته تجربه‌های تلخی در زمینه بهینه‌سازی داشتیم. بنابراین خواهش می‌کنم که این جدول واضح باشد. حتماً ما یک ستاره می‌گذاریم و توضیح خواهیم داد که این موارد در واقع جاهایی هستند که تا این سقف‌ها و حتی بیشتر از این هم می‌توانند جذب کنند. این بحث روشن است. یعنی این سازمان بهینه‌سازی اختیار جابجایی به میزان گواهی صرفه‌جویی که صادر می‌شود، دارد./

در پاسخ به تذکر سلیمی

قالیباف: اعتبارات برداشت شده از صندوق توسعه ملی، قرض است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که مبالغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی قرض است و دولت باید آن را به صندوق برگرداند.

به گزارش ایسنا، علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز؛ سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ در تذکری گفت:  برداشت از صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرده است که مسئولان می گویند از این منابع برای پرداخت مطالبات پرستاران و فرهنگیان استفاده شده است؛ البته این کار با اذن رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق انجام شده است.

وی افزود: باید این مبالغ به صندوق توسعه برگردد اما نحوه بازپرداخت ان در بودجه نیامده است؛ این مبالغ قرض بوده و باید به صندوق برگردانده شود. اگر همین طور از صندوق برداشت کنیم، آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: این مبلغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی قرض است. علاوه بر این باید این مبالغ در محلی هزینه شود که حضرت آقا براساس آن مجوز برداشت از صندوق را داده است.

وی افزود: دیوان محاسبات مکلف است نظارت بر این موضوع داشته باشد. البته اکنون دولت به دلیل کسری بودجه از صندوق کمک گرفته ولی باید بدهی خود را بپردازد. ان شاءالله با افزایش درآمدها این کار تحقق پیدا می‌شود.

جدول مربوط به ارتقای فعالیت‌های فرهنگی تصویب شد

با رای مجلس، جدول مربوط به ارتقای فعالیت‌های فرهنگی از محل یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه شنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۳ و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۱۲ با عنوان «برنامه هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از محل یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع بند ث تبصره ۸» را بررسی و تصویب کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ در توضیح این جداول گفت: یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی سودده به حوزه فرهنگ و برنامه اجرای سبک زندگی ایرانی و اسلامی اختصاص داده شد که کل این مبلغ ۹۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: اعتبارات این جدول در رابطه با گفتمان‌سازی، تبیین و تبلیغ معارف دینی، خدمات و تولیدات رسانه‌ای، ارتقای دیپلماسی فرهنگی، صیانت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و صنایع دستی، تحکیم نهاد خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و امور جوانان، توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و تربیت نیروی انسانی اختصاص می‌یابد.

زارع یادآور شد: یکسری تغییراتی با نظر کمیسیون فرهنگی در سرفصل‌ها و اعداد و ارقام ایجاد شده است.

جدول مربوط به بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها تصویب شد

جدول مربوط به بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها تصویب شد

جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با عنوان «منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها» و جدول ۱-۱۴ با عنوان «توزیع اعتبارات بندهای ۹ و ۱۰ جدول شماره ۱۴» تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۱۴ با عنوان «منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها» و جدول ۱-۱۴ با عنوان «توزیع اعتبارات بندهای ۹ و ۱۰ جدول شماره ۱۴» را بررسی کردند.

جدول شماره ۱۴ بودجه ۱۴۰۴ با ۱۸۷ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ درباره جدول شماره ۱۴ بودجه گفت: ۱۰۴۶ هزار میلیارد تومان، مبلغ کل منابع هدفمندی یارانه‌ها است. از این مبلغ مواردی مثل یارانه نقدی و کالابرگ تقریباً ۳۲۴ هزار میلیارد تومان و مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ۶۲۹۳۰ میلیارد تومان است که در لایحه دولت ۲۰ درصد افزایش مستمری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مستمری خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی ۳۶۷۵۰ میلیارد تومان است که این مورد هم از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش داده شد و یارانه آرد و نان برای سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو ۸۵ هزار میلیارد تومان و برخی از مواردی مثل حمایت از تولید و اشتغال در اجرای تکالیف برنامه هفتم ۶۵ هزار میلیارد تومان و خرید فرآورده‌های نفتی داخلی و خارجی نیز ۶۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

جدول مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها تصویب شد

جدول مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها  تصویب شد

جدول شماره ۱۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مربوط به بودجه شرکت های دولتی،بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در پیوست شماره ۳ تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۱۱ مربوط به«« بودجه شرکت های دولتی،بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در پیوست شماره ۳»» را بررسی کردند.

جدول شماره ۱۱ بودجه ۱۴۰۴ با ۱۶۴ رای موافق، ۴۴ رای مخالف به تصویب رسید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ درباره جدول شماره ۱۱ بودجه گفت: در این جدول بحث بودجه شرکت‌های دولتی که در پیوست ۳ بودجه آمده ، قرار داده شده است که ما در این جدول هیچ تغییری و دخل و تصرفی در اعداد و ارقام نداشتیم و خلاصه‌ی کل منابع و مصارف بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را آوردیم که سر جمع آن‌ها تقریبا ۶۳۷۰ هزار میلیارد تومان در منابع و همین میزان هم در مصارف است.

وی ادامه داد: منابع و بحث درآمدها، اعتبارات و سرمایه شرکت‌های دولتی و تاثیرات بانکی و سایر وام‌های داخلی و وام‌های خارجی و دارایی‌های جاری و سایر دریافتی‌های این شرکت‌ها در این جدول آمده است.

قالیباف:ردیفی برای درآمدهای مازاد در جداول بودجه اضافه می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که در جداول یک ردیف درآمد هزینه‌ای برای مامی درآمدهای مازاد اضافه می‌شود. این اقدام موجب افزایش سقف بودجه نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جریان بررسی جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۴ با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه»، در جلسه علنی نوبت عصر امروز ؛ سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ گفت: درآمدها و هزینه‌هایی که کم برآوردی شده‌، باعث ناترازی می‌شود.

وی افزود: با توجه به این موضوع، ما یک ردیف درآمد هزینه‌ای اضافه می‌کنیم که شامل تمامی درآمدهای مازاد می‌شود. این اقدام موجب افزایش سقف بودجه نخواهد شد.

در همین رابطه محسن زنگنه عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت:یکی از مشکلاتی در این لایحه بودجه، کم‌برآوردی برخی منابع است. به‌عنوان مثال براساس قانون معادن ۱۵ درصد حقوق معادن متعلق به استان‌هاست که محاسبات نشان می‌دهد برآورد در بودجه سال آینده کم است که این شامل منابع شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌شود.

وی افزود: رقم کم‌برآوردی قابل توجه است لذا در صورت موافقت رییس مجلس، یک ردیف تحت عنوان درآمد و یک ردیف دیگر تحت عنوان هزینه با رقم یک برای مازاد درآمد این بندهای قانونی در بودجه اضافه کنیم. همه این ردیف‌ها هم مشمول قانون دائمی، قانون برنامه هفتم و یا قانون بودجه می‌شوند.

زنگنه اضافه کرد: نگرانی مجلس این است که در صورت وجود بیش‌درآمدی در این موارد، این درآمدها درگیر هزینه نشود.

جدول مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بودجه ۱۴۰۴ تصویب شد

جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۹ مربوط به«« برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه»» را بررسی کردند.

جدول شماره ۹ بودجه ۱۴۰۴ با ۱۴۳ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ درباره جدول شماره ۹ بودجه گفت: در این جدول اعتباراتی از قبیل متناسب سازی حقوق بازنشستگان که ۱۸۵ هزار میلیارد تومان است، پیش بینی شده است. اعتبارات خاص و پیش‌بینی نشده در این بودجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. البته ۹۹۰ هزار میلیارد تومان کل این مبلغ است که اعتبارات یارانه‌ای دولت تقریباً ۲۲۸ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به کسری در هدفمندی یارانه‌ها، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این محل آمده است. ۳۴۶ هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بازنشستگان، ۸۵ هزار میلیارد تومان مطالبات بازنشستگان فرهنگی ناشی از اجرای قانون نظام رتبه‌بندی و متناسب‌سازی حقوق معلمان در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ از دیگر اعتبارات آمده در جدول شماره ۹ بودجه سال ۱۴۰۴ است.

جدول مربوط به اعتبارات بنیه دفاعی تصویب شد

جدول شماره ۲۱ و ۲۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مربوط به «اعتبارات بنیه دفاعی » تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۲۱ و ۲۲ با عنوان  «« اعتبارات بنیه دفاعی» را بررسی کردند.

جدول شماره ۲۱ و ۲۲  بودجه ۱۴۰۴ با ۲۰۵ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ میزان تخصیص بودجه برای تقویت بنیه دفاعی را ۴۵۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بودجه نیروهای مسلح کشور گفت:سهم نیروهای مسلح نسبت به بقیه نیروها در قانون پیش بینی شده است. یک اشکالی که وجود داشت این بود که سهم نیروهای مسلح به طور کامل محقق نمی‌شد اما تاکید شده است که این بار حتما انجام شود. دولت تصمیم گرفته است حتما افزایشی برای سهم نیروهای مسلح داشته باشد. این موضوع در جلسه سران و شورای عالی امنیت ملی بحث شد. البته با محدودیت‌هایی نیز همراه است.

تصویب جدول مربوط به طرح‌های عمرانی

جدول مربوط به طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۴ تصویب شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز؛ سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ و در ادامه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۴، پیوست شماره ۱ با عنوان «اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای» تصویب شد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق توضیح داد:در سال ۱۴۰۳ اعتبار پروژه‌های عمرانی در استان‌ها و شهرستان‌ها. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال آینده نزدیک ۷۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این به معنای افزای ۷۵ درصدی است که باعث افزایش اشتغال می‌شود.

وی افزود: ان‌شاءالله دولت نیز در سال آینده تخصیص‌های صدرصدی برای اجرای پروژه‌های عمرانی داشته باشد تا شاهد یک رشد قابل ملاحظه‌ای در زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه سلامت مانند ساخت بیمارستان‌ها، جاده‌های فرعی و روستایی و حوزه حمل و نقل باشیم.

جدول مربوط به تعرفه‌های درآمدها تصویب شد

در جلسه علنی امروز جدول مربوط به تعرفه‌های درآمدها در بودجه ۱۴۰۴ تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴، جدول شماره ۱۶ با عنوان «تعرفه‌های درآمدهای موضوع جدول شماره ۵» را بررسی و تصویب کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ توضیح داد: تلفیق هیچ تعرفه‌ای برای سال آینده اضافه نکرد و در قوانین مختلف، مبالغی به عنوان تعرفه برای خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، تعیین شده است. این مبالغ باید در بودجه‌های سنواتی مشخص شوند و ناشی از موارد ذکر شده در قوانین دائمی هستند.

زارع بیان کرد: کمیسیون تلفیق این جدول را تغییری نداده و برای سال آینده هیچ افزایش تعرفه‌ای صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس بانک مرکزی هنوز پیشنهادات اقتصادی خود را به شورای عالی اقتصادی ارائه نداده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه شورای عالی اقتصادی بنا شد رئیس بانک مرکزی تا ۱۰ روز دیگر پیشنهادات خود برای حل موضوعات را ارائه دهد و از آن ۱۰ روز تاکنون ۲۰ روز و اندی گذشته است.

به گزارش ایسنا، حمید رسایی، نماینده مردم تهران بعد از ظهر سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ در تذکری در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: آقای قالیباف شما همراه نمایندگان برای بررسی بودجه و امور اقتصادی صبح و ظهر و شب در مجلس می‌مانید اما در جلسه سران تغییراتی که می‌خواهید را اعمال می‌کنید. این موضوع را من نمی‌گویم، آقای رئیس جمهور گفته‌اند. ایشان این مطالب را در جلسه غیرعلنی مجلس گفتند و این موضوع را نیز به شما( آقای قالیباف) یادآوری کردم که منظور رئیس جمهور شما هستید.

وی ادامه داد: آقای محسنی اژه‌ای، آقای رئیس جمهور درباره شما نیز حرف زد و گفت وضعیت دلار ۹۲ هزار تومانی محصول جلسه سران قواست. پس ما اینجا چه کاره‌ایم؟ آقای رئیس جمهور این سخنان را در جلسه عمومی نیز گفته است اما کسی معترض نشد.

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر نیز درباره حفظ شان مجلس تذکر خود را اظهار کرد و از رئیس مجلس شورای اسلامی این سوال را پرسید که آیا تصمیمیات اقتصادی در جلسه سران قوا و شورای عالی اقتصادی سران کشور اتخاذ می‌شود یا خیر؟

سپس محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرات رسایی و حاجی دلیگانی عنوان کرد: ما یک جلسه سران داریم که سه نفر عضو دارد و روزهای شنبه تشکیل جلسه می‌دهد. جلسه سران بر اساس وظایف خود، هماهنگی بین قوا را که به عهده رهبری معظم انقلاب است، انجام می‌دهند و اگر حرف و موضوعی پیش بیاید در این جلسه تصمیم گیری می‌شود. اگر این تصمیم‌ها با قانون مغایرتی داشته باشد، حداکثر به مدت یکسال می‌تواند اجرا شود. در غیر این صورت حتما باید در قالب طرح و لایحه در مجلس تصویب شود.

وی ادامه داد: این جلسه ‌ای که اشاره شده است،جلسه شورای عالی اقتصادی است که سه قوه در آن حضور دارند. یعنی تعدادی از وزرا و روسای کمیسیون ها مجلس در آن حضور دارند. بنده و نماینده مرکز پژوهش‌ها نیز در این جلسه حضور دارد. حتی آقای زنگنه نیز در جلسه مذکور حضور داشته است. پس  بحث شورای عالی اقتصادی با بحث جلسه سران قوا فرق می‌کند.حتی در جلسه شورای عالی اقتصادی نیز بنا شد رئیس بانک مرکزی تا ۱۰ روز دیگر پیشنهادات خود را برای حل مسائل اقتصادی ارائه دهد و از آن ۱۰ روز تاکنون ۲۰ روز و اندی گذشته است.شنبه ای که گذشت به آقای پزشکیان گفتم که این زمان طولانی شده و باید هرچه زودتر جلسه مربوط به ارز را تا آخر هفته برگزار کنیم.