شناسهٔ خبر: 71557918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

چرا وزارت بهداشت بر فعالیت فودبلاگرها نظارت نمی‌کند؟

پای سلامت مردم در میان است!

تغذیه نه تنها جسم بلکه روح و روان آدمی را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

بنابراین هیچ‌کدام از ارگان‌های بدن از قلب، مغز و دستگاه‌های عصبی گرفته تا کلیه، کبد، پوست و مو نمی‌توانند بدون یک تغذیه سالم، عملکرد ایده‌آل خود را ارائه دهند.
در سال‌های اخیر، تبلیغات موادغذایی توسط فودبلاگرها به یکی از پردرآمدترین مشاغل فضای مجازی تبدیل شده است که به خطر افتادن سلامت مردم جامعه یکی از پیامدهای این‌گونه تبلیغات است.مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت درباره فعالیت فودبلاگرها به قدس آنلاین می‌گوید: باید مشخص شود فردی که در فضای مجازی اقدام به آموزش تهیه غذا می‌کند چه تخصصی دارد و از کجا مجوز گرفته است.دکتر زهرا عبداللهی می‌افزاید: فضای مجازی یک فرصت و موقعیت خوب برای کمک به ارتقای سلامت جامعه است.

افزایش بیماری‌های غیرواگیر در کشور
ما در بحث غذا، مانند بسیاری از کشورها شاهد روند افزایشی بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع مصرف غذاهای خیلی چرب، شیرین، سرخ‌شده و پرنمک است.
بنابراین فودبلاگرها یا هر فردی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند چنانچه تصمیم گرفته‌اند غذایی را در شبکه‌های مجازی تبلیغ کنند یا آموزش دهند، بر مصرف غذاهایی با شیرینی، نمک و روغنِ کمتر تأکید کنند.
مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت تصریح می‌کند: متأسفانه دیده می‌شود بیشتر غذاهایی که غربی یا مربوط به کشورهای دیگر بوده و با فرهنگ غذایی کشور ما چندان مطابق نیستند تبلیغ و آموزش داده می‌شوند.
پیشنهاد می‌شود غذاهای بومی و سنتی که تقریباً 2هزار نوع از این غذاها را در استان‌های مختلف کشور داریم و بعضی از انواع آن‌ها به فراموشی سپرده شده در شبکه‌های مجازی آموزش داده شود، چراکه هم تنوع و هم ارزش غذایی بالایی دارند.

آموزش غذاهای بومی
آموزش غذاهای سنتی مربوط به هر استان، شهر یا روستا می‌تواند به مردم بسیار کمک کند با موادغذایی در دسترس و با بودجه کمتر، غذای سالم‌تری تهیه کنند.
عبداللهی با اشاره به اینکه گاهی تبلیغات محصولاتی در شبکه‌های مجازی دیده می‌شود که مصرف زیاد آن‌ها تهدیدکننده سلامت است، می‌گوید: صداوسیما درباره تبلیغات موادغذایی با همکاری‌های مشترکی که با وزارت بهداشت دارد این مسئله را کنترل کرده است اما وقتی درباره شبکه‌های مجازی یا فیلم و سریال‌های شبکه‌های خانگی صحبت می‌شود که چرا غذاهای فست‌فودی را نشان می‌دهند صداوسیما می‌گوید مسئولیت شبکه‌های مجازی به عهده «ساترا» یعنی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی ایران است.مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت معتقد است آموزش یا تبلیغ غیرمستقیم انواع غذاها در فضای مجازی باید به‌گونه‌ای باشد که به سلامت مردم جامعه کمک کند.شبکه‌های مجازی تحت کنترل ساترا هستند و متأسفانه وزارت بهداشت در این حوزه نمی‌تواند ورود کند، چراکه ساترا یک سازمان مستقل است.در حال حاضر در گفت‌وگوهای انجام شده میان وزارت بهداشت و ساترا قرار بر این است وزارت بهداشت نیز حق ورود به این موضوع را داشته باشد و یا حداقل نظر وزارت بهداشت درباره مجوزهای فودبلاگرها برای فعالیت در شبکه‌های مجازی دریافت شود.

خلأ قانونی
در حقیقت این موضوع یک خلأ قانونی است که وزارت بهداشت در حال پیگیری آن است و چنانچه برطرف شود وزارت بهداشت با همکاری مشترک ساترا می‌تواند در کنترل نوع تبلیغات و فعالیت‌هایی که مرتبط با سلامت و تغذیه مردم است، نقش بیشتری داشته باشد.

توصیه به مردم
مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت توصیه می‌کند: مردم درزمینه تبلیغات و آموزش تهیه انواع غذاها، دسرها و فست‌فودها توسط فودبلاگرها بیشتر به سلامت خود توجه کنند و درباره اینکه فودبلاگر در زمینه تغذیه متخصص است و یا کارشناس تغذیه است یا مجوز کار دارد، دقت بیشتری به خرج دهند.
عبداللهی بیان می‌کند: یکی از اهداف وزارت بهداشت توجه به تغذیه سالم مردم است، بنابراین از مردم می‌خواهیم از برنامه‌هایی استقبال کنند که غذاهای سالم را آموزش می‌دهند.
غذای سالم به معنای کم‌چرب، کم‌نمک، کم‌شیرینی، سبوسدار و دارای فیبر بیشتر است، بنابراین اگر مردم بدانند باید نمک، قند و چربی کمتر و در مقابل، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات بیشتری مصرف کنند بی‌تردید تغذیه سالم‌تری خواهند داشت.

خبرنگار: عفت زارع