به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در اجلاسیه مسئولان، مدیران و معاونین آموزش حوزه علمیه استان تهران که در مدرسه مشکات علیبن موسی الرضا(ع) برگزار شد، با اشاره به ضرورت شناخت جایگاه طلبگی و صیانت از آن، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی موجی از تحول و تعالی در عرصههای مختلف به وجود آمد که در این راستا به ویژه در حوزه شاهد بودهایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این تحولات، نسلی را از جهات مختلف و در مراکز گوناگون جذب حوزه کرد و در این موج عظیم عناصر با استعداد و خوش فکر و درس خوان جذب حوزه شدند و تا سالها این جاذبه ادامه داشت و مدارس علمیه رونق گرفت.
وی عنوان کرد: در طول این سالها با استقبال گستردهای از طلاب مواجه شدیم، اما باید مراقب باشیم چرا که موجهای ویرانگری، شکوفایی حوزه و طلبگی را تهدید میکند.
استاد علی اکبر رشاد تصریح کرد: یکی از این موجها، جذب دانشجو از میان طلاب بود، در دورهای موجی به راه افتاد که باید طلبهها نیز به دانشگاه بروند و درس بخوانند که در این باره آسیبهایی را متحمل شدیم.
وی خاطرنشان کرد: موج دوم دانشگاه زدگی بود که عدهای فکر میکردند دانشگاه مهمتر از حوزه است، همچنین مدرک زدگی و مدرک گرایی آفت دیگری در این مسیر به شمار میرفت.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) گفت: باید بدانیم که دروس حوزه و کسب علوم دینی سقف ندارد و اشتغالات نباید مانع از ادامه کسب علم و معرفت باشد، در این راستا حضور طلاب در برخی از مشاغل ضروری بود و جامعه به حوزه روی آورد، اما باید مراقب برخی اشتغالات غیر مفید و دور از شأن طلبگی باشیم.
وی یادآور شد: ورود غیر تخصصی در طب و برخی از مشاغل و یا فعالیت های ضد شئون از آسیبهای جدی است، طلبه نباید کارمند باشد و کارمندی نباید برای طلبه شأن شود، البته طلبه میتواند در ادارات فعالیت کند اما نباید خود را کارمند دیگران بداند، چرا که به این جایگاه لطمه میزند.
استاد رشاد عنوان کرد: یکی دیگر از این موجها که به حوزه و جایگاه طلبگی لطمه میزند تحصیل غیر حضوری است، طلبه باید برای درس و کسب معرفت در حوزه حضور داشته و طلبه باید مرید استاد و اساتید باید الگوی معنوی طلبه باشند.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر اصطلاحاتی مانند نظام واحدی و ترمی برای حوزه نیست، در اروپا هم مراکز علمی فعال هستند که مانند حوزه بوده و فعالیتشان با دانشگاهها متفاوت است، لذا باید بدانیم در حوزه مراد مدرک نیست.
مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: مساله معنویت زدایی یکی از آسیبهای مهمی است که حوزه را تهدید میکند.
وی اظهار کرد: تا طلبه احساس نکند به درد جامعه میخورد امیدی به آینده ندارد، باید این جایگاه اصلی برای طلاب جوان تبیین شود، حوزه دارای آینده روشنی و طلبه، طبیب روح است، از این رو حفظ هویت طلبگی بسیار مهم است.
استاد رشاد ادامه داد: باید طلبه در رفع گرفتاریها و از میان رفتن آسیبهای اجتماعی و سرنوشت کشور تاثیر بگذارد، هزار و یک مساله مهم پیش روی امت است و باید در درسهای خارج مسائل مهم جامعه مطرح باشد.
وی تأکید کرد: ما نیازمند تبیین و شناخت مسائل نوین و هوش مصنوعی و مسائل محیط زیست هستیم، حتی باید بتوانیم ظرفیتها و تهدیدات هوش مصنوعی را به خوبی بشناسیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مساله هوش مصنوعی تا سالهای آینده کاری میکند که حتی امنیت فکری نیز در جامعه باقی نماند، اگر هوش مصنوعی قوی پا بگیرد دیگر مجالی برای فکر کردن باقی نمیگذارد و انسان اسیر هوش مصنوعی خواهد شد.
وی یادآور شد: در حوزه قدمهای خوبی در ارتباط با هوش مصنوعی و مسائل نوین برداشته شده و آیت الله اعرافی نیز در این باره تلاشهای ارزندهای دارند، اما باید بیش از این تلاش کرد.
استاد رشاد بیان کرد: روزآمدی طلاب و کارآمدی و امید به آینده و توجه به هویت اهمیت زیادی دارد، اگر فقهای ما به اهمیت فرهنگ و پوشش طلبگی توجه دارند به دلیل ضرورت صیانت از هویت است.
وی خاطرنشان کرد: طلبه باید توجه زیادی به هویت طلبگی خود داشته باشد و جایگاه خود را به خوبی بداند و نباید اجازه بدهیم فرهنگ اصیل و هویت طلبگی به فراموشی سپرده شود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، عنوان کرد: بزرگان دین و فقهای ما پای هویت و آرمان خود ایستادند و حتی برخی شهید شدند، هویت طلبگی در معنویت، اخلاق، هدایت، دردگشایی و کارگشایی جامعه است و باید از این هویت، صیانت کند.
وی تاکید گرد: طلبهها نباید از مردم فاصله بگیرند، باید از طلبگی و حوزه و ارزشها صیانت کنیم تا از تشیع و دین و ارزشهای نظام و انقلاب محافظت نماییم.
انتهای پیام. /