شناسهٔ خبر: 71556187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آموزش در حوزه علمیه باید پژوهش‌محور باشد

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جشنواره علامه حلی باید تکفل تبیین، تعمیق و تثبیت جایگاه و نقش پژوهش در مجموعه و منظومه فعالیت های حوزوی باشد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با بیان اهمیت پژوهش در مدارس علمیه و بخصوص اهتمام مسئولان و طلاب علوم دینی به مسئله پژوهش، اظهارداشت: نقشی که پژوهش در دفاع از ارزش های دینی و پاسخ گویی به شبهات دارد خیلی با اهمیت است، امروزه دشمنان دیانت و اسلامیت و انقلاب در تلاش هستند به این اعتقادات و مبانی ضربه اساسی وارد کنند.

وی ادامه داد: نقشی که پژوهش در جهاد تبیین به عنوان وظیفه ذاتی و مهم حوزه های علمیه دارد بسیار فراتر از چند جشنواره علمی است، اگر تحصیل و یادگیری معارف دینی و مجموعه آنچه که در حوزه های علمیه تدریس می شود به عنوان سکه رایج تحصیل بدانیم، پژوهش زیر بنای این فعالیت حوزه علمیه باید قرار داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران، در خصوص رسالت های جشنواره علامه حلی(ره) یادآور شد: یکی از مهم ترین رسالت های جشنواره علامه حلی(ره) باید تکفل تبیین، تعمیق و تثبیت جایگاه و نقش پژوهش در مجموعه و منظومه فعالیت های حوزوی باشد، پژوهش نقشی است که در تحصیل علوم دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نقش ویژه ای دارد و از رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: رسالت اصلی دستگاه برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه همین است که طلبه‌ها را طوری آموزش دهند که با عشق تحصیل کنند، اگر لذت تحصیل و یادگیری معارف نهادینه شود، شاهد به جریان افتادن شوق تحصیل در بین دانش پژوهان خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه استان تهران، با بیان شکل مطالعه در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اساتید گذشته برای تحصیل حوزه مراحلی را ذکر کرده‌اند، پیش مطالعه قبل از کلاس، توجه کافی به تدریس استاد و بعد مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی و خلاصه برداری مسائلی بود که اساتید به دانش پژوهان حوزوی تاکید و توصیه داشتند، تحصیل و یادگیری نیازمند به یک پیشران و یک حرکت شتاب دهنده است، چیزی که طلبه را در تحصیل علوم دینی به سر منزل مقصود می‌رساند، پژوهش است.

وی با بیان سه عامل موثر در تحصیل علوم انسانی و اسلامی در حوزه علمیه، اظهار کرد: سه عامل و سه زاویه باید در رسالت حوزه علمیه اتفاق بیفتد که خروجی و ماحصل آن تحصیل خوب و کامل در حوزه علمیه باشد.

وی با بیان اولین عامل موثر در شکل گیری یادگیری طلاب، ابراز کرد: اولین مسئله پژوهش است، دانش پژوهان حوزوی باید چگونه درس خواندن را فرا بگیرند، شیوه پیشرفته تحصیلی و تبیین و تحقیق در مباحث دینی و بعد از آن نوشتن آن مطالب و خلاصه برداری از آن مطالب باید تدریس و اتفاق بیافتد، این‌ها مجموعه مسائلی است که پژوهش متکفل آن است، بنابراین به مسئله پژوهش به طور جدی توجه باید در دستور کار قرار بگیرد و آموزش در حوزه علمیه، پژوهش محور باشد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران، با توضیح عامل دوم یادآور شد: عامل دوم و ضلع دوم، تبلیغ است، اگر طلبه‌ها با حضور در سنگر تبلیغ شیوه‌های مواجهه با اقشار مختلف جامعه اعم از جوانان و نوجوانان، قشر دانشگاهی و مردم عادی و حتی ارتباطات خارجی را به طور صحیح و روشمند فرا بگیرند و در عرصه‌های مختلف تبلیغ حضور ملموسی داشته باشند، طبیعی است که باید پژوهش را محور کار تبلیغی خود قرار بدهند و لذا در تحصیل و تبلیغ تلاش بیشتری خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر دانش پژوهان علوم دینی با آگاهی کامل و روشمند جامعه هدف را به نحو احسن ارزیابی کند، در مرحله بعد می‌تواند نیازها و ظرفیت‌های مخاطب، خود و حوزه علمیه را به صورت روشمند آماده سازی و پیاده سازی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، با بیان مورد سوم ابراز کرد: ضلع سوم این مثلث موضوع تهذیب است، گرچه تهذیب از مقوله تربیت است اما برای این که مبانی و مسائل تهذیبی در ذهن انسان رسوخ پیدا کند و تثبیت شود احتیاج به مسئله پژوهش است، لذا طلبه وقتی متوجه باشد که لحظات و ساعاتی که از عمرش را در حوزه علمیه می‌گذراند، گرانبها و ارزشمند است، همت و تلاش خود را به حد نهایی خواهند رساند.

وی ادامه داد: اگر در سایه درس اخلاق‌ها و نفس اساتید اخلاق، طلبه متوجه این مسئله باشد که ثانیه به ثانیه حضور او در حوزه علمیه و استفاده از امکانات، مسئولیت در پی دارد و در خصوص همه این امکانات و حتی عمر و جوانی خود مسئول و مکلف است، طبیعی است لحظه‌ای از یادگیری و آموختن آرام نخواهد گرفت، فاکتور این مطلب هم پژوهش است که این انگیزه را بصورت هدفمند به دانش پژوهش ارائه دهد.

وی اظهار کرد: سه عامل تبلیغ، تهذیب و پژوهش باید به طور کامل در کنار هم باشد، اگر این سه عامل در کنار تحصیل قرار بگیرند ایجاد انگیزه در طلبه خواهند کرد، باید این موارد به عنوان مثلث پیشران تحصیل در حوزه علمیه نام گذاری کرد، بر همین اساس مهم‌ترین رسالت قانون گذاران حوزوی و مدیران حوزوی اعم از مدیران ستادی و مدیران میانی و مدیران مدارس علمیه باید این سه مسئله باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان مهمترین عامل مثلث پیشران تاکید کرد: مهم‌ترین ضلع مثلث پیشران، ضلع پژوهش این مثلث است، چرا که تبلیغ بدون پژوهش، تبلیغ کارآمدی نخواهد بود، به خصوص در شرایط امروز جامعه و در دنیایی که ثانیه به ثانیه علوم در جهان در حال رشد است و هر لحظه مطالب جدیدی به اذهان بشریت تزریق می شود.

وی با بیان اهمیت پژوهش در تبلیغ، توضیح داد: یک مبلغ خوب و کارآمد و تاثیر گذار مبلغی است که در سنگر تحقیق و پژوهش آنچه که به مردم می‌خواهد بیان کند و سنگر تبلیغ خودش را کارآمد و مسائل را بصورت ریشه‌ای و عمیق بیان کند، قطعا جایگاه پژوهش جایگاه ویژه‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: گرچه تهذیب از مقوله تربیت و رفتار است و نیازمند به نفس، رفتار و تربیت استاد است و به تلاش شبانه روزی و توجه به معنویات لازم است، اما بخش مهمی از تهذیب و اخلاق مربوط به تعمیق مبانی اخلاقی است و باید در ذهن انسان مبانی و گزاره‌های اخلاقی تثبیت شود و طبیعی است که برای تعمیق گزاره‌های اخلاقی و جا انداختن آنها باز هم نیازمند به پژوهش و تحقیق است.

وی تصریح کرد: برای نهادینه کردن گزاره‌های اخلاقی در افراد و جامعه باید از استدلال و منطق و تحقیق و پژوهش استفاده کنیم، این شیوه‌ای است که قرآن و روایات به ما یاد می‌دهد، هر گزاره دینی و اعتقادی و اخلاقی که در قرآن بیان می‌شود و هر مطلبی که اهل بیت علیه السلام در احادیث و روایات آموزش داده‌اند، در کنارش استدلال و منطق است.

مدیر حوزه علمیه استان تهران در خصوص تاثیر تهذیب بر جامعه هدف، تاکید کرد: تهذیب بدون پژوهش هم تهذیب کامل و کارایی نیست و تاثیر لازم و اثرگذاری را نخواهد داشت، اگر پژوهش از این زاویه و از این پنجره نگاه شود، متوجه این خواهیم شد که لازم‌ترین سنگر تلاش حوزویان تلاش در سنگر پژوهش و تحقیق است، بدون پژوهش هیچ فعالیتی در حوزه به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.

وی ادامه داد: به عبارتی دو ویترین مهم برای حوزه می‌توان معرفی کرد، اول ویترین تبلیغ است، یعنی طلبه‌ای که پنج سال، ده سال، بیست سال، در حوزه تبلیغ کرده در سنگر تبلیغ است که داشته‌های خودش را به دیگران منتقل می‌کند و دیگران از آموخته‌های او بهره می‌برند، ویترین زیبا و تاثیر گذار دوم حوزه هم تحقیق و پژوهش است، در سایه پژوهش است که طلبه فکر و اندیشه می‌کند و نهایتا شروع به قلم زنی می‌کند، مقاله و کتاب می‌نویسد و داشته‌های خودش را به بشریت عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: در این دو ویترین هم تحقیق و پژوهش مهم است، یعنی ویترین تبلیغ موقعی موثر و کارآمد و زیبا می‌شود که در زمینه پژوهش فعالیت داشته است، لذا مبلغین موفق مبلیغینی هستند که کلامشان مملو از استدلال و منطق همراه بیان مطالب شیرین بوده و شاکله‌ای محققانه داشته‌اند که باعث شده که تبلیغ موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر فعالیت‌های حوزوی با همه ظرافت‌ها و گستردگی که در آن وجود دارد بخواهد به سرمنزل مقصود خود به طور جدی برسد نیازمند است که به مقوله پژوهش و تحقیق بیش از پیش بها داده شود و این رسالتی است که جشنواره علامه حلی باید آن را در بین همه مدارس علمیه و طلاب جا بیندازد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق با توصیه به اساتید و طلاب علوم دینی در خصوص پژوهش، گفت: هر طلبه باید در این جشنواره احساس تکلیف و وظیفه کند و داشته‌های خودش را در جشنواره به منصه ظهور برسانند، امیدواریم که جشنواره علامه حلی و دبیرخانه جشنواره در حوزه علمیه استان تهران و عزیزانی که در این صحنه و سنگر تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند و در تحقق این هدف بسیار مهم همه تلاش خودشان را به کار بگیرند و خدای متعال به همه ما توفیق روزافزون در این زمینه عنایت بفرماید.

انتهای پیام. /