به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم اختتامیه پیشرویداد جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت (بخش هوش مصنوعی) با عنوان «اردوی رشد منشأ» در مجتمع فرهنگی ولایت اقدسیه، وابسته به پردیس بین الملل دانشگاه بقیه الله برگزار شد.
این رویداد که با محوریت نقش فناوری های نوین در تولید آثار مرتبط با مقاومت طراحی شده بود، برای نخستین بار بخش ویژه «هوش مصنوعی» را به جشنواره افزود.
در این نشست علمی-هنری، آثار منتخب تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی به نمایش گذاشته شد.
موضوع اصلی این آثار، بازتاب مفاهیم مقاومت با بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته بود. در ادامه، اعضای تیمهای سازنده به تشریح فرایند تولید، ابزارهای نرم افزاری و چالشهای فنی استفاده از هوش مصنوعی در خلق محتوای هنری پرداختند.
یکی از محورهای اصلی گفتوگوها، بررسی موانع فناورانه در مسیر تولید آثار مقاومت محور با کمک هوش مصنوعی بود؛ شرکت کنندگان با اشاره به محدودیتهای نرم افزاری و نیاز به دانش تخصصی، بر لزوم توسعه زیرساخت های بومی هوش مصنوعی در کشور تأکید کردند، آنها خواستار ایجاد پلتفرمهای داخلی و آموزش نیروهای متخصص برای کاهش وابستگی به فناوریهای خارجی شدند.
در ادامه با برخی از شرکت کنندگان در اختتامیه «اردوی رشد منشأ» به گفتوگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
استفاده از هوش مصنوعی در تولید آثار مقاومتی؛ چالشها و فرصتها
شرکت کنندگان در رویداد «رشد منشأ» با اشاره به تجربیات خود در تولید آثار مرتبط با محور مقاومت و فلسطین، از چالشهای فنی و ایدئولوژیک استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه سخن گفتند، آنها ضمن تأکید بر ضرورت بومی سازی این فناوری، از محدودیت های ابزارهای غربی در نمایش واقعیت های جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.
هوش مصنوعی غربی، سدی در برابر تصویرسازی جنایات صهیونیستی
عظیمی، از برگزیدگان این رویداد درباره اثر خود با عنوان «داستان مدرسه واقعیت» گفت: این اثر بر پایه گفتوگو با یک زن آمریکایی حامی فلسطین خلق شده که در ایالتی از آمریکا، با چالشهای متعدد برای حمایت از مقاومت روبه رو بود. هوش مصنوعی در تصویرسازی صحنه های واقعی مانند سرباز اسرائیلی که اسلحه را به سوی کودک فلسطینی نشانه رفته، همکاری نمی کرد، این سیستم به طور پیشفرض اسرائیل را به عنوان جنایتکار نمیشناسد، لذا ما مجبور شدیم با کمک روشهای خلاقانه، برای تصویرسازی جنایات رژیم صهیونیستی، محدودیت های ابزارهای هوش مصنوعی را دور بزنیم.
سانسور هوش مصنوعی غربی، از ممنوعیت پرچم اسرائیل تا تحریف بمباران غزه!
حسینی درباره اثر ارائه شده به جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، گفت: هدف ما نشان دادن اهداف دانشجویان آمریکایی در حمایت از مقاومت و افشای سانسور رسانه های غربی بود، هوش مصنوعی ابزاری کلیدی برای تبدیل سناریوها به تصویر بود، اما محدودیت هایی مانند ممنوعیت نمایش خون، پرچم اسرائیل یا شخصیتهای مرتبط با جنایتکاران رژیم اسرائیل، کار را سخت میکرد، حتی برای نمایش بمباران غزه، مجبور شدیم از عبارت «زلزله» استفاده کنیم!.
«ایلاف»؛ روایت هوش مصنوعی از پیروزی مقاومت در جنگ روایتها
یزدان کشمیری با اشاره به اثر خود بنام «ایلاف» گفت: این اثر بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین و پنج هدف دشمن در جنگ شناختی (ایمان، امید، اعتماد، آگاهی و اراده) ساخته شد. هوش مصنوعی به ما کمک کرد تا روایت مقاومت را در مقابل روایت رسانه های غربی قرار دهیم. هرچند اسرائیل در رسانه ها پیروز نشان داده می شود، اما پیروز واقعی مقاومت است.
بومیسازی هوش مصنوعی یک ضرورت است
صارمی درباره کلیپ «آزادسازی فلسطین» گفت: چالش اصلی، سوگیری هوش مصنوعی و عدم پشتیبانی از زبان فارسی بود، برای انتقال پیام، مجبور شدیم از استعاره استفاده کنیم، بومیسازی هوش مصنوعی تنها راه مقابله با القای تفکرات غربی است.
لازم به ذکر است، در پایان این رویداد، تهیه کنندگان و هنرمندان حاضر، ضرورت تدوین سند راهبردی برای حمایت از تولیدات هنری مبتنی بر هوش مصنوعی و تأمین منابع مالی و فنی این حوزه را مورد تأکید قرار دادند.
انتهای پیام. /