شناسهٔ خبر: 71550105 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

سینما را به ۳۰ سال قبل برگردانید

نیاز پرده نقره‌‏ای به «کلاه‌‏قرمزی و پسرخاله»

فیلمسازان تنها راه کشاندن مخاطب را به سالن سینما تولید آثاری کمدی می‌‏دانند؛ کمدی‎های سخیفی که مضمون و موضوع مشخصی را دنبال نمی‎کنند و تنها با شوخی‎هایی که بعضا جنسی هم هستند، مخاطب را به خنده وادار می‌‏کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از  روزنامه فرهیختگان،   «سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۶ میلیون نفر مخاطب داشت»؛ آنچه که خوانده شد مروری بر اخبار سینمایی ۳۰ سال گذشته است. موضوعی که این‌‏روزها برای سینماداران دور از ذهن و غیرقابل باور است. براساس اطلاعات موجود در سالنامه‌های آماری فروش، سال‌‏های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ پرمخاطب‎ترین روزهای سینما بودند؛ روزهایی که فیلم‌‏هایی چون «کلاه‌‏قرمزی و پسرخاله»، «پرواز از اردوگاه»، «خواهران غریب» و آدم برفی روی پرده بودند و مخاطبان میلیونی را با خود همراه کردند. 

بعد از سال ۱۳۷۶ به‌‏مرور زمان سینما با کاهش جدی مخاطب مواجه شد. جنس تولید آثار تغییر کرده و فیلمسازان تنها راه کشاندن مخاطب را به سالن سینما تولید آثاری کمدی می‌‏دانند؛ کمدی‎های سخیفی که مضمون و موضوع مشخصی را دنبال نمی‎کنند و تنها با شوخی‎هایی که بعضا جنسی هم هستند، مخاطب را به خنده وادار می‌‏کنند.

حالا بعد از گذشت ۲۷ سال، آمار فروش گیشه، از نزدیک شدن سینما به روزهای پرمخاطب خبر می‌‏دهد. سینما در سال ۱۴۰۳ با اختلاف ۶ میلیون نفری موفق شده تا به سالن‌‏های شلوغ سال ۱۳۷۶ نزدیک شود و ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب را با خود همراه کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ کمتر فیلمی با ژانر کمدی به‎عنوان پرفروش‎ترین اثر سینمایی سال انتخاب می‎شد و  اسامی آثاری با ژانرهای کودک و نوجوان و درام هم در میان پرفروش‌‏ها دیده می‎شد، اما در چند سال اخیر آثار درام و کودک و نوجوان کمتر مورد توجه قرار گرفته و عمده فیلم‌های پرفروش مربوط به کمدی‌ها هستند. نمونه بارزش هم فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی بهرام افشاری که تا به امروز ۳۲۴ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان فروخته و بدون احتساب تورم و قیمت بلیت، تبدیل به پرفروش‌‏ترین اثر سینمای ایران شده است.