به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با انتخابات زودهنگام پارلمانی آلمان، لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشست خبری این وزارتخانه به این اتفاق واکنش نشان داد.
وی در این باره اظهار داشت: در طول 53 سال روابط دیپلماتیک، چین همواره از دیدگاهی راهبردی و بلندمدت به روابط چین و آلمان نگریسته است و بر اساس اصول احترام متقابل، برابری، منفعت مشترک و پذیرش اختلافات، این روابط را توسعه داده است.
لین جیان تأکید کرد که چین آماده است تا همراه با دولت جدید آلمان، به تقویت و گسترش مشارکت راهبردی همهجانبه چین و آلمان ادامه دهد.
لین جیان همچنین با تأکید بر نقش جهانی آلمان و اتحادیه اروپا افزود: چین از نقش سازنده آلمان و اتحادیه اروپا در امور جهانی استقبال میکند و از یکپارچگی اروپایی و استقلال راهبردی اتحادیه اروپا حمایت میکند. ما مایل به همکاری با آلمان و اتحادیه اروپا هستیم تا به صلح و شکوفایی جهانی کمک کنیم.
در پی فروپاشی دولت ائتلافی به رهبری اولاف شولتز در ماه نوامبر انتخابات پارلمانی زودهنگام برای تعیین مسیر سیاسی آینده آلمان در روز گذشته برگزار شد.
چین همواره از اظهار نظرمستقیم درباره سیاستهای داخلی کشورهای دیگر خود داری میکند، با این حال پکن در این بیانیه رویکرد مثبتی را نشان داه است.
سفر هیأت تجاری چین به آلمان؛ صنعت خودرو در کانون مذاکرات همکاری
همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین، شورای توسعه تجارت بینالمللی چین (CCPIT) هیئتی متشکل از نزدیک به 30 شرکت و انجمن صنعتی را برای یک بازدید سهروزه به آلمان اعزام کرد. این هیئت شامل شرکتهایی مانند شرکت ملی واگنهای ریلی چین (China Railway Rolling Stock Corporation) و گروه سیتیک (CITIC Group) است.
تمرکز اصلی این بازدید بر تقویت همکاری در صنعت خودروسازی است. شرکتهای چینی قصد دارند با خودروسازان آلمانی مانند بامو، مرسدس-بنز و همچنین شرکتهای کلیدی در زنجیره تأمین خودرو مانند بوش (Bosch) دیدار و گفتگو کنند. هدف از این تعاملات، تقویت همکاریها برای مقابله با عدم قطعیتهای جهانی و ایجاد اطمینان در زنجیرههای تأمین است.
این بازدید در زمانی انجام میشود که خودروسازان اروپایی، بهویژه آلمانی، با تهدید تعرفههای وارداتی از سوی ایالات متحده مواجه هستند. هفته گذشته، رئیسجمهور ترامپ اعلام کرد که قصد دارد تعرفههایی تا 25٪ یا بیشتر بر واردات خودرو اعمال کند، که این میزان تا ده برابر تعرفههای فعلی است.
به گقته کارشناسان این اقدام میتواند تأثیر قابلتوجهی بر صنعت خودروسازی آلمان داشته باشد، زیرا سه خودروساز بزرگ این کشور 73٪ از صادرات خودرو اتحادیه اروپا به ایالات متحده را تشکیل میدهند.
این ابتکار نشاندهنده تعهد چین به تقویت روابط اقتصادی با آلمان و همکاری در صنایع کلیدی مانند خودروسازی است، بهویژه در زمانی که تغییرات در سیاستهای تجاری جهانی و همچنین تحولان داخلی آلمان میتواند بر بازارهای بینالمللی تأثیر بگذارد.
انتهای پیام/
∎