شناسهٔ خبر: 71540605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا: توسعه محصول و تنوع در عرضه محصولات در ‌دستور کار قرار دارد

ارزش واقعی خودروسازی، دانش و متخصصان آن است

عصر خودرو- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با تأکید بر اهمیت دانش و نوآوری در صنعت خودرو، گفت: ارزش صنعت خودروسازی تنها در تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی نیست، بلکه در دانش و تخصص مهندسان آن نهفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، علی شیخ‌زاده، همزمان با روز مهندس، از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا بازدید کرد و ضمن دیدار با مهندسان و مدیران ارشد این مرکز، بر نقش کلیدی تحقیق و توسعه در آینده صنعت خودرو تأکید کرد.

وی در این مراسم با تبریک روز مهندس به کارکنان گروه، به‌ویژه مهندسان مرکز تحقیقات و نوآوری، گفت: مهندسان این مجموعه، هسته اصلی توسعه و تحول سایپا هستند و امیدوارم با نوآوری و تلاش مضاعف، منشأ تغییرات بزرگی در صنعت خودرو کشور باشند.

شیخ‌زاده با اشاره به تغییرات سریع فناوری در صنعت خودروسازی افزود: در سال‌های گذشته، قطعات برقی تنها 5 تا 10 درصد از ارزش یک خودرو را تشکیل می‌دادند، اما امروز این میزان به 30 تا 40 درصد رسیده است. این تحول، لزوم بازنگری در تفکر و ساختار تحقیقات و نوآوری را ضروری می‌کند.

مدیرعامل گروه سایپا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نباید ارزش صنعت خودرو را تنها بر اساس دارایی‌های فیزیکی، مانند تجهیزات و املاک سنجید، بلکه سرمایه واقعی صنعت خودرو، دانش و تجربه مهندسان، متخصصان و زنجیره گسترده قطعه‌سازی آن است.

شیخ‌زاده با تأکید بر اهمیت خودروسازی در توسعه صنعتی کشور گفت: عدم درک صحیح از این صنعت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد کند و بدون توسعه صنعت خودروسازی داخلی، حداقل تا چند دهه آینده امکان پیشرفت صنعتی در کشور وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های موجود اظهار داشت: باید باور داشته باشیم که با تکیه بر دانش بومی و راهکارهای نوآورانه، می‌توانیم مسیر توسعه را برای این صنعت هموار کنیم. توان و ظرفیت لازم در کشور وجود دارد و با برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان رقابت‌پذیری را افزایش داد.

مدیرعامل گروه سایپا در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تغییرات فضای رقابتی بازار خودرو گفت: در شرایط فعلی، سازمانی موفق خواهد بود که استراتژی و برنامه‌ریزی درستی داشته باشد. سایپا برای سال آینده با راهبردهای مشخصی پیش خواهد رفت که مهم‌ترین آن‌ها، درک تغییر ذائقه بازار و الزامات جدید در طراحی و تولید محصولات است.

همچنین در این مراسم، کاوه توکلی، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ضمن ارائه برنامه‌های توسعه محصول این گروه گفت: روز مهندس، روز اندیشه‌های نو و تعهد به پیشرفت است. ما باور داریم که آینده صنعت خودرو در گرو تحقیق و توسعه، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوآورانه، هوش مصنوعی و فناوری‌های دانش‌بنیان است.

گفتنی است در این بازدید، مدیرعامل گروه سایپا از واحدهای فنی، مهندسی و آزمایشگاهی مرکز تحقیقات و نوآوری بازدید کرد و در جریان آخرین برنامه‌ها و دستاوردهای این مرکز قرار گرفت.

همچنین در پایان مراسم از طرح‌های پژوهشی برتر و نوآورانه در حوزه خودرو تقدیر شد.