طرفداری تایمز | پیامرسان داخلی ایتا در اقدامی جنجالی و جدید، استفاده از چهره زنان را برای تبلیغات ممنوع کرد.
پیامرسان ایتا اخیراً اعلام کرده است که استفاده از تصاویر زنان در تبلیغات ممنوع است. این تصمیم با توجه به موقعیت ویژه زنان در اسلام و نظام جمهوری اسلامی اتخاذ شده و هدف ادعا شده آن توسط تصمیمگیران، حفظ شان و منزلت بانوان است. بر اساس این اطلاعیه، مدلینگ و استفاده از تصویر زنان بهصورتی که قابل شناسایی باشند برای معرفی کالا، محصولات و خدمات مجاز نیست. علاوه بر این، استفاده از تصویر بانوان در تبلیغ کالا یا خدماتی که استفادهکننده آن صرفاً زنان نباشند نیز ممنوع است.
این تصمیم واکنشهای انتقادآمیزی را بهویژه از سوی کاربران به همراه داشته است. برخی از این کاربران معتقدند که چنین تصمیماتی بیشتر به محدود کردن آزادیها و خلاقیتهای تبلیغاتی میانجامد. آنها این قوانین را به نوعی دست و پاگیر و بیمورد برای کسبوکارها و تبلیغکنندگان میدانند.
با این وجود، کانال خبرگزاری فارس در همین پیامرسان ضمن توجیه این اقدام، آن را ممنوعیت استفاده ابزاری از تصویر زنان دانست. متن خبر کانال خبرگزاری فارس در ایتا در رابطه با این اقدام، بدینصورت است:
پیامرسان ایتا در کانال اطلاعرسانی خود اعلام کرد که با توجه به موقعیت ویژه و جایگاه رفیع زن در اسلام و نظام جمهوری اسلامی، استفاده از تصویر بانوان در آگهیهای تبلیغاتی مستلزم رعایت شان و منزلت آنها میباشد، لذا مدلینگ و استفادهٔ ابزاری از تصویر چهرهٔ بانوان بهصورتی که قابل شناسایی باشند برای معرفی کالا، محصولات و خدمات ممنوع است.