شناسهٔ خبر: 71506797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استاد سروش محلاتی: امضای امام علی(ع) زیر هیچ یک از فتوحات نیست/ محدودیت دسترسی مردم به رسانه ها منسوخ شده و اختصاص به چند کشور دارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- آیت‌الله سروش محلاتی گفت: الان در دنیا محدودیت دسترسی مردم به رسانه ها منسوخ شده و اختصاص به چند کشور دارد. البته در توجیه سانسور گفته می‌شود نمی‌خواهیم دشمن از اطلاعات سوء استفاده کند، در حالی که تجربه نشان داده نوعا دشمن از مسائل سری هم آگاه است و شاید دغدغه این افراد، بیشتر مردمی هستند که باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

به گزارش شفقنا از جماران، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در ششمین جلسه از درس «اسلام علوی در برابر اسلام اموی» اظهار کرد: اینها در تاریخ استفاده و تجربه شده و معاویه و نیاکانش از آن بهره برده اند. معاویه در سال ۶۰ که مرگش نزدیک شد، در وصیت به یزید، تحلیلش را از مناطق مختلف جغرافیای عالم اسلام مطرح کرد. مثلا گفت اهل شام با تو همراهند و اگر خطری پیش آمد، به پشتوانه آنها پیروز می‌شوی، اما اگر آنها را به جایی فرستادی، سریع آنها را به شام برگردان. چون اگر جوامع دیگر را ببینند، چشم و گوششان باز می‌شود.

سروش محلاتی توضیح داد: مردم چشم و گوش بسته شام که از نقاط دیگر دنیا خبر نداشتند، تصور می کردند خدا بالاتر از معاویه فرمانروایی ندارد. تعبیر معاویه این است که اگر اینها جوامع دیگر را ببینند، اخلاقشان فاسد می‌شود. در واقع مقصود معاویه از این فساد و تغییر اخلاق این است که چشم و گوششان باز می‌شود و به بهانه اخلاق، جلوی انتشار اطلاعات را می‌گرفت. استاد مطهری هم در کتاب یادداشت ها می‌گوید: «تلاش معاویه این است که مردم را طوری تربیت کند که برای خودش مفید باشند و چهارشنبه را به جای جمعه، و شتر نر را به جای ماده می‌پذیرند. تغییر اخلاق از نگاه معاویه چیزی جز به خودآمدن و باز شدن چشم مردم و رها کردن اطاعت کورکورانه نیست.» لذا ۴۰ سال با بی خبری مردم و شستشوی مغزی، معاویه راحت بر آنها حکومت کرد و مردم هم قبولش داشتند.

سروش محلاتی در ادامه بیان کرد: در زمان خلیفه سوم، بعد از برخی کنشهای یاران امام علی(ع)، عثمان به فرماندار کوفه نامه نوشت و گفت: معترضان را به شام تبعید کن تا کوفه در آرامش باشد. در پی این دستور، مالک اشتر، کمیل و صعصعة بن سوهان تبعید شدند. اما در شام بین صعصعه و معاویه بحث شدیدی شد. معاویه گفت اینجا کوفه نیست و اگر مردم بفهمند به شخص اول مملکت اهانت کرده اید، تحمل نمی‌کنند. مدتی که گذشت، معاویه به عثمان نامه نوشت و گفت: کسانی را فرستاده ای که با ادبیات شیطان سخن می‌گویند و آیات قرآن را طوری می‌خوانند که برای مردم شبهه ایجاد می‌شود و فتنه می‌کنند. این خطر وجود دارد که اینها با جادوی کلامشان مردم شام را فریب دهند. چون هر کس با اینها ارتباط بگیرد تأثیر می‌پذیرد. پس آنها را به شهرشان برگردان. آنها حرفهایی به مردم یاد می‌دهند که خوب نیست! و مردمی که سالم زندگی می‌کردند، خراب می‌شوند!

استاد حوزه علمیه قم افزود: به قول استاد مطهری؛ «علی(ع) ترجیح می‌دهد سربازش چشم و گوش بسته و دارای انضباط کورکورانه نباشد، ولو منجر به شکست سیاسی خیالی او باشد. زیرا پیروزی هدف او را در بر دارد.» از همین رو امام علی(ع) خطبه ۳۴ نهج البلاغه حقوق مردم را می‌شمارد و می‌گوید غیر از اسرار نظامی، اطلاعات را به مردم می‌دهم. ما که داعیه پیروی از علی(ع) بر پیشانی داریم، باید ببینیم در عمل پیرو کدام مکتب هستیم و کی می‌خواهیم به سیره علوی بازگردیم؟!

سروش محلاتی گفت: الان در دنیا محدودیت دسترسی مردم به رسانه ها منسوخ شده و اختصاص به چند کشور دارد. البته در توجیه سانسور گفته می‌شود نمی‌خواهیم دشمن از اطلاعات سوء استفاده کند، در حالی که تجربه نشان داده نوعا دشمن از مسائل سری هم آگاه است و شاید دغدغه این افراد، بیشتر مردمی هستند که باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به هزینه‌های زیادی که امام علی(ع) برای التزام به آزادی مردم کرد، گفت: تنها یکی از این هزینه‌ها تحرکات خوارج بود. اما اگر او با روش معاویه عمل می‌کرد، آیا امروز نامی از او و حکومت علوی بود؟ باید بدانیم اگر افرادی با اطلاعات ناقص و محدودیت رسانه و اطلاعات حتی جان خود را فدا کنند، اما جرات باز کردن چشم و گوششان را نداشته باشند، آنها حاصل روش تربیت اموی هستند، نه علوی.

آیت‌الله سروش محلاتی با اشاره به روایت ابن خلدون از بازگشت بنی امیه و قریش به قدرت بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) گفت: بعد از فتح مکه، ابوسفیان و قریش ناگزیر مسلمان شدند، بعد از مدتی مشایخ آنها به ابوبکر شکایت بردند که چرا جایگاهی فروتر از مهاجرین نخستین دارند. اما ابوبکر گفت: با شرکت در جهاد، خویش را به برادرانتان برسانید! در واقع فتوحات یک طراحی برای کسب امتیاز توسط این گروه بود.
دستگاه حضور و غیاب با نرم افزار رایگان و 12 ماه گارانتی بی قید و شرط!

وی توضیح داد: چون عمر به قدرت رسید، بنی امیه را به فرماندهی یزید بن ابوسفیان، برادر معاویه به جنگ شام فرستاد؛ او آنجا را فتح کرد و خودش حاکم شد و و مردم آنجا به دست فرزند ابوسفیان مسلمان شدند و پس از مرگش در سال ۱۸ هم معاویه حاکم شام شد. درواقع مسلمانان شام از ابتدا به جای پیامبر، فرزند ابوسفیان را دیدند و همه اسلامشان را از او و معاویه داشتند و با این نقشه، ریاست آنها در عصر اسلامی به ریاستشان در دوره پیش از فتح مکه پیوست.

«جهاد»، ابزار بازگشت بنی امیه به قدرت

سروش محلاتی فتوحات با عنوان مقدس «جهاد» را ابزار به قدرت رسیدن مجدد بنی امیه توصیف کرد و گفت: ما افتخار می‌کنیم امضای امام علی(ع) زیر هیچ یک از فتوحات نیست و آنچه برخی رسانه ها درباره حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این جنگ ها عنوان می‌کنند هم دروغ است.