شناسهٔ خبر: 71500612 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نسل جدید چه می‌خواهد؟ مهارت‌ یا مدرک دانشگاهی

مدیرکل آموزش نظری وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مهارت‌‌آموزی در مدارس یک ضرورت است، گفت: دانش‌آموزان رشته‌های نظری باید ۳۰۰ ساعت در طول دوران تحصیل خود مهارت‌آموزی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در عصری که سرعت تغییرات سرسام‌آور است و فناوری‌های نوین هر روز چهره‌ای جدید از جهان را به نمایش می‌گذارند، نسل جدید دانش‌آموزان به‌ویژه پسران، با پرسش‌های جدی به استقبال نظام آموزشی می‌روند،

دیگر درس خواندن برای آنها همانند نسل‌های قبل دارای ارزش نیست و کمتر برای کسب نمره بالا رقابت می‌کنند، سؤالی که ذهن بسیاری از آنان را به خود مشغول کرده، این است؛ "مطالب و محتوای کتاب‌های درسی چه‌فایده‌ای برای زندگی من دارد؟"، این نسل، تشنه یادگیری مهارت‌های کاربردی و نوین است؛ مهارت‌هایی که بتوانند در دنیای پرشتاب امروز، گره‌ای از مشکلاتشان باز کنند و در زندگی‌شان کاربرد داشته باشند.

متأسفانه وزارت آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است خود را با این تغییرات همگام سازد. روش‌های سنتی و خشک آموزش، همچنان در مدارس مشاهده می‌شود. شکاف عمیق بین نیازهای نسل جدید و رویکردهای آموزشی، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

در همین ارتباط نادر کریمی بیرانوند؛ مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش؛ «هم‌اکنون دانش‌آموزان و والدین متوجه شده‌اند که با درس خواندن صرف و کسب مدارک تحصیلی دانشگاهی نمی‌توان به موفقیت رسید و همین موضوع باعث بی‌انگیزگی آن‌ها به درس خواندن شده است، از سوی دیگر آموزش و پرورش نتوانسته است متناسب با نیاز نسل جدید که به‌دنبال یادگیری مهارت‌ها و فناوری‌های روز هستند، حرکت کند و همچنان بر روش‌های سنتی آموزش و تأکید صرف بر انتقال دانش در مدارس اصرار می‌شود، آیا قرار نیست در روش‌ها تغییر رویکرد ایجاد شود؟" گفت: رهبر انقلاب در سخنان خود در 12 اردیبهشت امسال، چند توصیه به آموزش و پرورش داشتند و بر مهارت‌آموزی کنار علم‌آموزی تأکید کردند.

وی افزود: وظیفه‌ آموزش و پرورش فقط آماده کردن دانش‌آموز برای رفتن به دانشگاه نیست، مهارت‌آموزی شاید مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان نسل جدید باشد و این مهارت‌ها فقط شامل مواردی که منجر به اشتغال می‌شود نیست، بلکه مهارت‌های زندگی را نیز در بر می‌گیرد. متأسفانه، برخی از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدارس، حتی ابتدایی‌ترین مهارت‌های زندگی را ندارند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری بیان کرد: ما متوجه شده‌ایم که علاوه بر علم، مهارت‌آموزی نیز ضروری است، اما این‌که بگوییم علم کمرنگ شود و فقط بر مهارت‌ها تمرکز کنیم، صحیح نیست. در قانون مهارت‌آموزی که در اواخر دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ شد، آمده است که دانش‌آموزان رشته‌های نظری نیز باید 300 ساعت در طول دوران تحصیل خود، مهارت‌آموزی داشته باشند.

کریمی بیرانوند ادامه داد: یکی از اهداف شاخه‌ نظری در دوره متوسطه دوم، آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است، اما این به‌معنای عدم آموزش مهارت‌ها نیست، بنابراین، باید برنامه‌ریزی کنیم تا دانش‌آموزان به‌سمتی حرکت کنند که هم ادامه‌ تحصیل داشته باشند و هم مهارت‌های لازم را فرا بگیرند، زیرا ما به متخصصان در رشته‌هایی مانند ریاضی و فیزیک نیز نیاز داریم و رشد علمی کشور مستلزم این است که ایران را به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی در سطح جهان مطرح کنیم.

وی بیان کرد: در زمان حاضر، 18 درصد دانش‌آموزان در رشته‌ ریاضی، 35 درصد در رشته انسانی و 47 درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند و این آمار نسبت به سال گذشته، 1.5 درصد رشد داشته است، هرچند ما موظفیم 50 درصد دانش‌آموزان را به‌سمت رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کارودانش هدایت کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری اضافه کرد: اکنون شاهد تورم در رشته‌های تجربی و انسانی هستیم که باید کاهش یابد و رشته‌ ریاضی تقویت شود. در گذشته، افت جدی در رشته‌ ریاضی داشتیم و بسیاری از دانش‌آموزان تمایل داشتند پزشک شوند و به‌سمت رشته‌ تجربی می‌رفتند اما توانمندی دانش‌آموزان در رشته‌ ریاضی برای آینده‌ رشته‌های مهندسی و پیشرفت علمی کشور ضروری است.

انتهای پیام/+