محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم از نزدیک شدن فاز نخست متروی قم به بهرهبرداری خبر داد و اظهار کرد: فاز نخست متروی قم به مرحله پایانی پیشرفت فیزیکی رسیده و در صورت حل مشکل واگنها، که در دست وزارت کشور قرار دارد، میتوان این فاز را طی یک یا دو ماه آینده به بهرهبرداری رساند.
وی با بیان اینکه مشکل تأمین واگنها به دلیل بروکراسیهای اداری میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بانک مرکزی هنوز حل نشده است، افزود: شهرداری قم در تلاش است با استفاده از راهکارهای جدید، بهدور از این بروکراسیها، به واگنهای مورد نیاز دست یابد.
انگشتباف همچنین به تأسیس سازمان حملونقل ریلی در سال 87 اشاره کرد و گفت: خط یک متروی قم از ابتدا در دستور کار قرار گرفت و اکنون با 14.8 کیلومتر طول، پیشرفت فیزیکی 97 درصدی داشته است.
وی در ادامه با اشاره به پروژه خط دوم متروی قم که 28 کیلومتر طول و 21 ایستگاه خواهد داشت، گفت: مطالعات این خط در شورای ترافیک استان در حال بررسی است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم درخصوص هزینههای خط اول مترو توضیح داد: اگر امروز بخواهیم این خط را اجرا کنیم، نیاز به 28 هزار میلیارد تومان داریم. تاکنون 12 هزار و 600 میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده که این رقم بدون احتساب تملک و واگن است.
وی با اشاره به اینکه هزینه تمامشده خط اول مترو با تملک تا امروز 16 هزار میلیارد تومان بوده، افزود: هزینه هر کیلومتر مترو در قم، بدون در نظر گرفتن واگنها، 1900 میلیارد تومان است.
انگشتباف در پایان به پیشرفت 27 درصدی تونل سنتی مترو در سمت مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و گفت: برای نصب سامانه سیگنالینگ 82 میلیارد تومان پیشپرداخت اجرایی شده است و همچنین خودروهای امداد و نجات مترو نیز تهیه و در انبار ذخیره شده است.
انتهای پیام/
∎