به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رومن استاروویت در جمع خبرنگاران افزود: موافقتنامه اجرایی طرح ساخت این خط ریلی قرار است تا پایان مارس ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴) به امضا برسد و علاوه بر این، (روز سهشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳) یک توافقنامه الحاقیه بین دو کشور به امضا رسید که به ما امکان میدهد قبل از تکمیل فرایند خرید و تأمین زمینهای مسیر این خط ریلی توسط طرف ایرانی، ما بتوانیم بررسیها و مطالعات خود را آغاز کنیم.
استاروویت گفت: هزینه ساخت این خط ریلی پس از انجام مطالعات و طراحی مسیر مشخص خواهد شد، اما در حال حاضر ما هنوز تقریبا همان رقم پیشتر اعلام شده را مد نظر داریم.
اقتصادنیوز: ترفع با اشاره به موضوع تملک اراضی مسیر راه آهن رشت- آستارا گفت: از 162 کیلومتر مسیر راه آهن رشت- آستار 30 کیلومتر تملک اراضی شده و برای تملک مابقی اراضی به 6 همت نیاز داریم که تامین این 6 همت و تملک مابقی اراضی در دستور کار قرار دارد.
بنا بر این گزارش، ۱۷ می ۲۰۲۳ برابر با ۲۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۲، روسیه و ایران توافقنامه ساخت مشترک مسیر رشت - آستارا را امضا کردند. بنا بر این توافقنامه،مسکو یک وام بین دولتی به ارزش ۱.۳ میلیارد یورو برای این پروژه به تهران ارائه میکند.
بنا بر گزارش این رسانه روس، هزینه ساخت این خط ریلی ۱.۶ میلیارد یورو برآورد شده است.
در این گزارش آمده است: پیش بینی می شود خط رشت - آستارا با مشارکت مسکو و تهران و خط آستارا (واقع در ایران) - آستارا (واقع در جمهوری آذربایجان) با مشارکت سهجانبه مسکو، تهران و باکو احداث شود.
ویتالی ساولیف وزیر سابق حمل و نقل فدراسیون روسیه پیش از این گفته بود که انتظار دارد ساخت این خط ریلی در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ میلادی تکمیل شود.
قرارداد بین دولتی ایجاد کریدور هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری شمال-جنوب توسط روسیه، هند و ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد. بعداً فهرست کشورهای شرکت کننده به ۱۴ کشور افزایش یافت.
در گزارش رسانه روس آمده است: روسیه و ایران انتظار دارند که کریدور شمال-جنوب جایگزینی برای کانال سوئز شود و زمان حمل و نقل بار در اوراسیا را کاهش دهد.
مسیر زمینی غربی این کریدور از خاک جمهوری آذربایجان، مسیر شرق از خاک کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و مسیر دریایی آن از دریای خزر می گذرد.
نقشه راه همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی سال ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا سیام بهمن ۱۴۰۳ میان فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان و ولادیمیروویچ استاروویت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی در این آیین با اشاره به اینکه نقشه راه همکاری مشترک حمل و نقلی و ترانزیتی ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا در این آیین به امضا رسید؛ ابراز امیدواری کرد که قرارداد اجرایی ساخت راه آهن رشت-آستارا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ بعد از نهایی سازی احجام و قیمت به امضا برسد.
وی با بیان اینکه تملک اراضی مورد نیاز راه آهن رشت-آستارا در حال انجام است و سرعت گرفته، گفت: تملک اراضی در مدت یک سال انجام می شود.
صادق در واکنش به صحبت های وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که «از صدور مجوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای شروع مطالعات مهندسی پروژه ساخت و توسعه راه آهن رشت-آستارا قبل از تحویل جدول زمانبندی تملک زمین» خبر داد، گفت: این اقدام رئیس جمهوری روسیه باعث خورسندی است و به طور حتم این تصمیم در تسریع پروژه راهآهن رشت-آستارا تاثیرگذار است.
پیش از این، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این باره به ایرنا گفت: در مذاکرات هیأتهای بلندپایه دو کشور، طرفین درباره زمان امضای موافقتنامه اجرایی طرح ساخت راهآهن رشت-آستارا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ (اوایل فروردین ۱۴۰۴) توافق کردند.
کاظم جلالی افزود: درباره این موضوع در مذاکرات هیأتهای بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که جمعه ۲۸ دیماه ۱۴۰۳ در حضور دکتر مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد، تبادل نظر صورت گرفت.
وی اظهار داشت: خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به صورت مفصل گزارشی ارائه کرد، مذاکرات طرفین در این باره به خوبی پیش رفت.
سفیر ایران در روسیه با یادآوری اینکه موافقتنامه ساخت طرح ریلی رشت – آستارا اردیبهشتماه ۱۴۰۲ در دوره ریاستجمهوری شهید رئیسی به امضا رسید، اظهار داشت: برای شتاببخشی به روند این طرح، طی هفتههای گذشته وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه به صورت هفتگی جلساتی را به صورت برخط برگزار میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به پیگیریها و مذاکرات صورت گرفته، کار در این بخش به خوبی در حال انجام است و مقرر شده است که موافقتنامه اجرایی ساخت این خط ریلی تا پایان ماه مارس به امضا برسد و عملیات ساخت توسط روسها آغاز شود.
∎