به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری، دوباره افزایش یافت، زیرا تاجران توانستند مشکلات لجستیکی ناشی از تحریمهای سختگیرانهتر آمریکا را برطرف کنند. این اقدام به خریداران بزرگترین واردکننده نفت جهان کمک کرد تا محمولههای معوقه خود را دریافت کنند.
طبق گزارش بلومبرگ و بر اساس گفتههای تاجران بازار که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند که نامشان فاش شود، افزایش انتقال نفت از طریق کشتی به کشتی و همچنین استفاده از پایانههای جایگزین برای دریافت محمولهها، باعث رشد چشمگیر این تجارت شده است.
رشد واردات نفت ایران به چین
طبق دادههای اولیه شرکت اطلاعاتی Kpler، انتظار میرود که میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه فوریه به ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم ۸۶ درصد بیشتر از ژانویه و بالاترین میزان واردات از اکتبر تاکنون است.
طبق گزارش بلومبرگ و بر اساس گفتههای تاجران بازار که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند که نامشان فاش شود، افزایش انتقال نفت از طریق کشتی به کشتی و همچنین استفاده از پایانههای جایگزین برای دریافت محمولهها، باعث رشد چشمگیر این تجارت شده است.
رشد واردات نفت ایران به چین
طبق دادههای اولیه شرکت اطلاعاتی Kpler، انتظار میرود که میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه فوریه به ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم ۸۶ درصد بیشتر از ژانویه و بالاترین میزان واردات از اکتبر تاکنون است.

چین معمولاً بزرگترین خریدار نفت خام ایران محسوب میشود و بیشتر محمولهها را پالایشگاههای کوچک و مستقل، معروف به «تیپاتها»، دریافت میکنند. این تجارت که منبع درآمدی حیاتی برای تهران به شمار میرود، همواره تحت فشار تحریمهای آمریکا بوده است. در همین راستا، دولت جدید ترامپ اوایل این ماه محدودیتهای بیشتری بر این تجارت اعمال کرد.
اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد تا صادرات نفت ایران را به کمتر از ۱۰ درصد سطح کنونی کاهش دهد. وی در گفتوگو با شبکه فاکس بیزینس اظهار داشت: «چینیها و احتمالاً هندیها در حال خرید نفت تحریمشده هستند و این برای ما غیرقابل قبول است.»
فشارهای آمریکا از اواخر سال گذشته، در ماههای پایانی دولت بایدن افزایش یافت. در این مدت دهها نفتکش، تاجر و شرکت حملونقل در فهرست تحریمها قرار گرفتند که باعث احتیاط بیشتر خریداران و شرکتهای لجستیکی شد. با این حال، زنجیره تأمین به سرعت راههای جدیدی، از جمله استفاده از نفتکشهای غیرتحریمشده و راهاندازی شرکتهای صوری جدید برای انتقال محمولهها برای ادامه تجارت پیدا کرد.