شناسهٔ خبر: 71455189 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) تاکسی‌های زرد محبوب کلکته به ته خط رسیدند

تاکسی‌های زرد باشکوه در هند که زمانی به عنوان محبوب‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در این کشور محسوب می‌شد حالا دیگر به آخر خط رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -


فرارو- تاکسی‌های زرد باشکوه در هند که زمانی به عنوان محبوب‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در این کشور محسوب می‌شد حالا دیگر به آخر خط رسیده‌اند.

به گزارش فرارو، تاکسی‌های محبوب هند اولین بار در دهه ۱۹۵۰ از خط مونتاژ خارج شد و با طرحی که در دهه‌های پس از آن به سختی تغییر کرد، زمانی بر خیابان‌های پر چاله هند حکومت می‌کرد.

این تاکسی‌ها امروزه به ندرت در خارج از کلکته دیده می‌شود، جایی که به عنوان ستون فقرات ناوگان شهری و نمادی به آسانی قابل تشخیص از هویت شهر عمل می‌کند.

اما تعداد آنها به سرعت در حال کاهش است، و حکم دادگاه به این معنی است که آنهایی که باقی می‌مانند در سه سال آینده به طور کامل از جاده‌ها خارج خواهند شد.

کایلاش ساهانی ۷۰ ساله گفت: این یک ماشین ساده است، بدون وسایل الکترونیکی، بدون زواید. باور نکردنی است که چقدر چیز‌ها تغییر کرده‌اند... پایان این ماشین‌های تاکسی نیز پایان ما را نشان می‌دهد.

ساهانی یکی از هزاران راننده تاکسی در کلکته است که خودرو‌های خود را مطابق با استاندارد‌های آلایندگی سختی که در سال ۲۰۰۹ برای کاهش معضل مه دود معرفی شدند، رها کردند.

بر اساس آمار انجمن تاکسیرانی بنگال، تنها حدود ۲۵۰۰ تاکسی قدیمی در آغاز سال جاری هنوز کار می‌کردند که در مقایسه با ۷۰۰۰ تاکسی سال قبل کاهش یافته است.

۱۰۰۰ تاکسی دیگر نیز امسال بازنشسته خواهند شد و اسنهاسیس چاکرابورتی، وزیر حمل و نقل ایالت بنگال غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که بقیه تا پایان سال ۲۰۲۷ از بین خواهند رفت.

سانجیب روی، سخنگوی انجمن تاکسیرانی بنگال درباره تاکسی‌های قدیمی هند گفت: ماشین قوی است. قطعات و تعمیر و نگهداری ارزان است و اگر خراب شود، پیدا کردن مکانیک آسان است.

تاکسی‌های زرد از سال ۱۹۵۷ در کارخانه‌ای در حومه شمالی کلکته، سنگ بنای صنعت خودروسازی هند برای چندین دهه بود.

این خودرو از یک خودروی سدان سلطنتی مشابه از موریس موتورز الگوبرداری شده بود. اما کاستی‌های این خودرو یادآور مشکلات ساختاری عمیق سیستم اقتصادی شبه سوسیالیستی بود که در آن زمان در هند حاکم بود.

اصلاحات بازار از دهه ۱۹۸۰ به بعد باعث شد که تاکسی زرد با وسایل نقلیه مدرن‌تر از جاده‌های هند خارج شود و تولید در سال ۲۰۱۴ پس از سال‌ها کاهش تقاضا به طور کامل متوقف شد.

کلکته، مقر هندوستان موتورز، آخرین مکانی است که این خودرو‌ها در آن به تعداد زیاد دیده می‌شوند.

اوتپال باسو، معلم بازنشسته در کلکته به خبرگزاری فرانسه گفت: افرادی مانند من تحت فشار هستند تا با زمان خود کنار بیایند. وی افزود: خودرو‌های قدیمی می‌روند، خودرو‌های جدید می‌آیند. اما وقتی شهر نماد دیگری را از دست بدهد، قلبم را خواهد شکست.

برچسب‌ها: