نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بودجه فرهنگی خراسانرضوی و مشهد در گفتوگو با خبرنگار ما عنوان میکند: امسال مانند دو سال گذشته لایحه بودجه در دو بخش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد؛ بخش نخست بودجه شامل احکام و مجموعه درآمدهای دولت در آبان ماه به مجلس تحویل و مصوب شد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد.
حسنعلی اخلاقی امیری میگوید: بخش دوم که این روزها در مجلس شورای اسلامی در بحث و گفتوگو است، بخش جداول و هزینه لایحههای بودجه است که این جداول هزینهای براساس محورهای کلی است و این گونه نیست که منطقهای بودجه دیده شود؛ اما به صورت کلی باید گفت در بحث اعتبارات فرهنگی سال 1404 در مجموع نسبت به بودجه 1403 به صورت کلی 37 درصد افزایش بودجه داشتهایم و در ذیل بودجه فرهنگ مباحثی مثل ورزش، ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و حدود 56 دستگاه و نهاد فرهنگی دیده شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای مشهد در چه عرصههایی در سال آینده بودجه لحاظ شده، میافزاید: به صورت خاص در بحث مطالعه قطار سریعالسیر مشهد -تهران 5/2 همت در نظر گرفته شده و این آغازی برای حرکت این پروژه است. در بحث فرهنگ زیارت و ترویج این فرهنگ بودجه دو برابر شده که بخش عمده آن در حوزه مشهد است و باید در صحن علنی مصوب شود.
دیده شدن سهم باغموزه دفاع مقدس مشهد در بودجه 1404
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تعیین بودجه برخی از موارد خاص در مشهد اشاره میکند و میگوید: باغموزه دفاع مقدس مشهد در بودجه دیده شده و بودجه معمولی استانی و مشهد به ویژه در بخش عمرانی تقریباً نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش دارد که این اعداد ویژه برای سال 1404 نیست و همان سرفصلهای 1403 برای پروژههای عمرانی بوده که به صورت میانگین افزایش بودجه داشته است.
اخلاقی امیری ادامه میدهد: مجموعه پروژههای خردی در مشهد داریم که نیاز به کمک دارند یا در مجموع برخی از پروژههای حوزه علمیه و دانشگاه فردوسی هم مد نظر قرار گرفته و باید گفت مجموعههای مختلفی که نیاز به کمک دولتی داشتند، علاوه بر آنچه در بودجههای عمرانی مشهد دیده شده، این موارد هم مدنظر بوده است.
وی توجه به بخش مردم در عرصه فرهنگ را از دیگر موارد در نظر گرفته شده در بودجه فرهنگی سال آینده میداند و میگوید: به بخش مردمی توجه ویژهای شده است. در بودجههای گذشته اغلب مجموعههای دولتی از بودجه دولت استفاده میکردند؛ اما در بودجه سال آینده بخشهای مردمی دیده شده است. در عرصههای مختلف فرهنگ این اجازه خاص را به دولت دادهایم که بتواند از بودجه دولتی در حوزه فرهنگ استفاده کند.
برای مباحث مختلف هنری مانند پویانمایی و ساخت فیلمهای فاخر در عرصه فرهنگی یک نگاه ویژه در بخشهای نخست و دوم بودجه داشتهایم هر چند این موارد تفکیک میان مشهد و غیر مشهد ندارد و مدیران این شهر باید بتوانند سهم خود را از مرکز در این زمینهها بگیرند که این خودش یک امتیاز است و برای این منظور باید در سال آینده مدیران مشهد و استان برنامه خودشان را به سازمان برنامه و بودجه بدهند تا بودجه متناسب را بگیرند.
عقبماندگی ادامهدار در میزان بودجه استان
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مقایسه بودجه فرهنگ سال جاری و سال آینده میافزاید: در سال 1403 حدود 84 همت و در 1404 حدود 130همت، کل بودجه فرهنگی در تمام کشور است که ذیل هفت یا هشت برنامه کلی تعریف میشود.
اخلاقی امیری در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه فرهنگی و بودجه کل در نظر گرفته شده برای خراسانرضوی و مشهد متناسب با جمعیت و وسعت جغرافیای خراسانرضوی و زائرپذیری استان است یا خیر، عنوان میکند: ما در بودجه استان عقبماندگی داریم و هیچ وقت سهم استان به اندازه واقعیت جمعیت آن اختصاص پیدا نکرده و این منحصر به امسال و سال پیش نیست و این عقبماندگی سالها ادامه داشته است.
سرانه تقسیم بودجه فرهنگ براساس آمار
وی تشریح میکند: نمایندگان مجلس و دولت در استان یعنی استانداری، فرمانداری، شورای اداری استان، مدیران شهری منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر، شهردار و مجموعههای مختلف در زبان و ادبیات خود میگوییم مشهد شهر ملی و بینالمللی است و گاهی هم اسم آن را «جهانشهر» میگذاریم؛ اما واقعیت این است که نه خودمان این را باور داریم و نه توانستهایم در کشور این امر را تثبیت کنیم. یکی از فعالیتهایی که دستکم در دوره دوازدهم مجلس در قالب جلسات با رئیسجمهور و وزرا داشتهایم، ذکر این موضوع است تا بتوانیم سهم واقعی استان و به ویژه کلانشهر مشهد را که سالیانه میزبان حدود یکچهارم یا یکسوم جمعیت ایران به عنوان زائر است، در عرصههای عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارتقا بدهیم؛ اما به صورت کلی یک عقبماندگی انباشته داریم و باید تلاش کنیم سال به سال به جبران این موارد بپردازیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تأکید میکند: ما منابع محدودی داریم؛ ولی انتظارمان این است که توزیع همین منابع محدود عدالتمحور باشد؛ یعنی وقتی 20 تا 30 میلیون زائر داریم، چرا باید قطار سریعالسیر اصفهان به تهران مصوب شود؟ براساس اولویتها و سرانهای که مراکز آمار به ما میدهند باید این منابع محدود توزیع شود. برای نخستین بار در کمیسیون فرهنگی در حوزه فرهنگ پافشاری کردیم که سرانه تقسیم بودجه فرهنگ براساس آمار موجود باشد تا وقتی سهم بودجه فرهنگ خراسانرضوی را مطالبه میکنیم، بر مبنای اعداد واقعی محقق شود. این موضوع به عنوان یک بند تصویب شده و در کمیسیون تثبیت کردیم و مسئولان در برنامه و بودجه در زمینه پیادهسازی هر جا گره مشاهده کردند یا مواردی اجرا نشده است، ما باید به عنوان نماینده مجلس به سراغ پیگیری این موارد برویم.
خبرنگار: طاهره فجر داودلی