به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجتالاسلام حجت قاسمخانی امروز در جلسه تفسیر قرآن که در دفتر امام جمعه خوی برگزار شد، به تبیین آیه ۲۵ سوره مبارکه بقره پرداخت و اظهار داشت: این اصل تربیتی قرآن است که وقتی نهی شما به فرزندتان میگویید، کنارش یک مثبتی هم باشد، مربیان تربیتی و هر پدر و مادری که میخواهد بچهاش را تربیت کند، باید از این اصل قرآنی استفاده کند.
وی افزود: نکته دوم این آیه این است که میفرماید؛ وَبَشِّرِ، معمولاً در عرف وقتی میگویند بشارت، یعنی یک چیز خوب، اما بشارت در قرآن هم برای خوب به کار رفته و هم برای بد، وجهش هم این است که میفرمایند، خبری که باعث شود در بشره ما و پوست ما یک اثری بگذارد، بشارت میگویند؛ حالا یا اثر مثبت یا اثر حزن. هر دو مورد هم در قرآن آمده است. مثبتش همین آیه است که میفرماید وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا، بشارت باشد بر شما مؤمنان، و در سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۱، میفرماید فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ، منافقین را به عذاب الیم بشارت بده، و این هم وجه بد بشارت است.
امام جمعه خوی تصریح کرد: سومین نکته ایه فوق این است که قرآن تاکید دارد اگر میخواهید وارد بهشت بشوید، دو شرط ایمان و عمل صالح باید با هم باشند و اگر یک پاداشی خدا بخواهد در بهشت بدهد دو شرط دارد یکی کار خوب که اصطلاحاً به آن حسن فعلی گفته میشود و دیگری حسن فاعلی که همان ایمان است.
وی گفت: نکته چهارم آیه اشاره به نعمتهای بهشتی دارد که میفرماید؛ وقتی نعمت و میوهای را در بهشت، به بهشتی میدهند، او میگوید هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ، برخی مفسرین گفتهاند این نعمت در بهشت برزخی داده شده است حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند، به خاطر اینکه بهشت آخرتی نعمتهایی بیشتر از نعمتهای بهشت برزخی دارد، این آیه میفرماید هر رزقی که به آنها داده میشود، میگویند از قبل ما خوردیم. و این تجسم اعمال است.
حجت الاسلام قاسمخانی بیان کرد: حجاب دنیا اجازه نمی دهد که حقیقت اعمال صالحه را درک کنیم اما در قیامت که حجابها برداشته شده حقیقت اعمال این دنیا نیز مشخص میشود، میفهمیم که خوش اخلاقی همین نعمت بهشتی بود اما من متوجه نبودم.
وی ابراز کرد: آخرین نکته آیه فوق ازواج مطهره در بهشت است، اولاً خود بهشت را چرا بهشت میگویند؟ بعضی گفتهاند چون ماده جنة به معنی پوشیدگی آمده و بچهای را که در شکم مادر است جنین میگویند، چون پوشیده است و بهشت هم درختانی دارد. این شاخهها همه جا را پوشانده، پس میگویند جَنَّه.
امام جمعه خوی تصریح کرد: حضرت آیت الله جوادی میفرمایند؛ این درست است، اما همه مطلب این نیست، بخشی از مطلب این است که بهشت را جنة و پوشیده میگویند چون خدا برای بعضی از مؤمنین نعمتهایی قرار داده که عارف بزرگ دنیا هم عقلش به آن نمیرسد و بر او پوشیده است.
انتهای پیام. /