شناسهٔ خبر: 71444129 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

مواد شوینده در آستانه نوروز ۵۰ درصد گران شد

با نزدیک شدن به ایام نوروز و رسم خانه تکانی ایرانی ها بازار مواد شوینده هم به جمع کالاهای لوکس پیوسته و شاهد افزایش قیمت مجدد آن هستیم.

صاحب‌خبر -

هنوز چند ماه نیست که قیمت مواد شوینده، گرانی را پشت سر گذاشته است که مجددا گرفتار موج تازه‌ای از افزایش قیمت شد؛ این درحالی است که هنوز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت موافقت نکرده و مجوز گرانی را نداده است.

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، بررسی ها نشان می دهد این اولین‌باری نیست که تولیدکنندگان مواد شوینده قیمت‌ها را گران می‌کنند. به طوری که این محصولات در بهار امسال ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشت و آن زمان بهانه تولیدکنندگان افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه بود .

بهانه تولیدکنندگان برای گرانی چیست؟

هادی نبی‌زاده، رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی، علت این افزایش را گرانی مواد اولیه داخلی و بین‌المللی بیان کرد و گفت: مواد اولیه بین‌المللی حدود ۵۰ درصد و مواد داخلی نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌ است. همچنین مواد اولیه مایع ظرف‌شویی و سایر شوینده‌ها که از پتروشیمی تأمین می‌شود، به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی گران شده‌است.

به گفته نبی‌زاده افزایش چندباره قیمت‌ها ناشی از دو عامل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه خارجی و گرانی مواد پتروشیمی است و هرگونه افزایش قیمت مواد پتروشیمی به طور طبیعی موجب افزایش قیمت نهایی محصولات می‌شود.

ارز دولتی می‌گیرید چرا گران می‌کنید؟

این درحالی است که ادعاهای مطرح شده همه واقعیت نیست و تولیدکنندگان مواد شوینده هر از گاهی از گرانی دلار و افزایش نرخ مواد پتروشیمی به عنوان بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاهای خود استفاده می‌کنند. همچنین از آنجایی که حجم زیادی از مواد اولیه شوینده‌ها با ارز دولتی تامین می‌شود افزایش چند باره قیمت‌ها را از ابتدای سال توجیه نمی‌کند.

به نظر می‌رسد عوامل دیگری در گرانی مواد شوینده مانند افزایش قیمت بسته بندی، مواد افزودنی و رنگ دخیل باشد یا مرتبط با از افزایش هزینه‌های تولید مانند حقوق پرسنل، حمل و نقل، انرژی و استهلاک تجهیزات باشد.

چه کسی مقصر گرانی است؟

از سویی دیگر به گفته کارشناسان وجود حلقه‌های واسطه در توزیع شوینده‌ها تاثیرمستقیمی بر افزایش قیمت‌ها داشته و هرچه تعداد واسطه‌ها بیشتر شود سود آنها نیز به تبع آن بیشتر شده و در نتیجه قیمت نهایی محصولات را می‌تواند دستخوش تغییر کند. همچنین با نزدیک شدن به ایام نوروز تقاضا برای خرید مواد شوینده افزایش می‌یابد و برخی مواقع تولیدکنندگان عامدانه با کاهش عرضه این محصولات به بازارموجب ایجاد موجی از تورم و گرانی درمحصولات می‌شوند.

رصد قیمتی از بازار نشان می‌دهد که قیمت پودر لباسشویی ماشینی ۵۰۰ گرمی سافتلن، اکتیو و پرسیل که تاکنون در حدود ۳۴ هزار تومان بود به ۴۰ هزار تومان رسیده است.


قیمت انواع مواد شوینده چقدر گران شد؟

انواع پودر دستی که با قیمت ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شد در حال حاضر با قیمت ۳۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. همچنین قیمت مایع لباسشویی اکتیو ۲.۵ لیتری به قیمت ۱۸۰ هزار تومان و مایع لباسشویی پرسیل ۴ لیتری به قیمت ۲۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت مایع ظرفشویی پریل یک لیتری به ۸۱ هزار تومان و چهار لیتری به ۲۷۷ هزار تومان و مایع ظرفشویی تاژ یک لیتری به ۶۲ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت مصرف‌کننده مایع ظرفشویی گلی ۴ لیتری نیز به ۱۹۱ هزار تومان رسیده است.

به گزارش تابناک، تولیدکنندگان مواد شوینده با وجودی که از ارز دولتی پتروشیمی‌ها برای واردات مواد اولیه استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد گرانی ارز را بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند و این سومین باری است که از ابتدای سال تاکنون قیمت‌ها این مواد را گران کرده‌اند. این درحالی است که همچنان تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت نکرده‌اند که جای خالی نهادهای ناظر بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است.