شناسهٔ خبر: 71438107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

معامله سریع و ایمن با خودرو ۴۵

به گفته معاونت فروش خودرو ۴۵، این پلتفرم با پوشش سراسری در کشور و بهره‌گیری از کارشناسی دقیق و سیستم مزایده، مسیر معامله خودرو را کوتاه‌تر و ایمن‌تر ساخته‌است.

صاحب‌خبر -

خودرو ۴۵ با پذیرش سالانه ۱۰۰ هزار خودرو و دستیابی به ۷۰ درصد رضایت مشتری، نقش موثری در افزایش سهم خریدوفروش آنلاین خودرو ایفا می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد، احسان گائینی در یک نشست خبری درباره شروع به کار خودرو ۴۵ توضیح داد:

بازار معامله خودرو یکی از آشفته‌ترین بازارها برای مردم است؛ از این رو خودرو ۴۵ در سال ۹۷ کار خود را با شناسایی بنچ‌مارک‌ها‌ی مشابه در دنیا از جمله اتو وان، کاواک آغاز کرد. خودرو ۴۵ در ابتدا یک شعبه و ۲۰ نیروی انسانی داشت و امروز به ۵۰ شعبه در ۱۸ شهر و ۳۵۰ نیروی انسانی رسیدیم. البته برای افتتاح شش شعبه دیگر در شهرهای مختلف تا یک ماه آینده برنامه‌ریزی کردیم. همچنین مسیر رشد را ادامه خواهیم داد تا به ۲۵۰ شعبه با ۴۵۰۰ نفر نیروی انسانی و پوششی کامل در تمام کشور برسیم.

او با بیان اینکه فضای پذیرش، کارشناسی، عقد قرارداد و معامله خودرو در شعبات این شرکت در جریان است، درباره مراحل کار این پلتفرم توضیح داد: برای فروش خودرو ابتدا در سایت، درخواست خود را ثبت می‌کنید، شعبه مورد نظر برای پذیرش خودرو شما تعیین می‌شود، به شعبه مراجعه کرده و خودرو و مدارک مورد نظر را ارایه می‌دهید تا مرحله کارشناسی آغاز شود.

مدیر فروش خودرو ۴۵ درباره فرآیند کارشناسی خودرو بیان کرد: از کامل‌ترین کارشناسی‌های رنگ و بدنه در خودرو ۴۵ انجام می‌شود و در آینده نیز نوآوری‌هایی در این مسیر خواهیم داشت. فرآیند کارشناسی حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد، سپس تعیین قیمت انجام می‌شود. در این مرحله مزایده با خریدارانی که در اپلیکیشن خریداران خودرو ۴۵ ثبت‌نام کردند برگزار می‌شود، سپس با فروشنده مذاکره شده و در‌نهایت قرارداد خریدوفروش امضا می‌شود. پس از آن چک‌های حقوقی جابه‌جا شده و واریز وجه و خرید خودرو از سوی خریدار انجام می‌شود.

IMG_3570

برگزاری سالانه ۱۰۰ هزار مزایده در خودرو ۴۵

گائینی با بیان اینکه این پلتفرم اکنون به ظرفیت جذابی برای خریداران خودرو رسیده‌است و سالانه ۱۰۰ هزار مزایده در خودرو 45 انجام می‌شود، اظهار کرد: بازار خودرو مسیر بزرگی دارد و البته عمده این فضا عمدتا در اختیار فروش سنتی است. پلتفرم‌های آنلاین خودرویی، دو درصد بازار خریدوفروش را در اختیار دارند و این یعنی مصرف‌کننده باید توقعات خود را بالا ببرد که بتواند از سرویس آنلاین بیشتر استفاده کند. در این میان ما نیز ارزش‌های خود را ارایه می‌دهیم؛ نسل زد هم به‌زودی مالک خودرو و معامله‌گر می‌شوند و فضای آنلاین برای آنها جذاب‌تر است.

او با اشاره به ارزش افزوده پلتفرم خودرو ۴۵ بیان کرد: نقدشوندگی برای همه کالاها دغدغه است. در فضای سنتی، با سرعت پایین و هزینه بالاتر مواجهیم و به همین دلیل در خودرو ۴5، سرعت را بالا بردیم. همچنین چندی پیش از سوی قوه قضاییه اعلام شد که در یک سال، در معاملات خودرو ۱۰۰ هزار شکایت ثبت شده‌، اما تا امروز هیچ‌کدام از این شکایات، از خودرو ۴۵ نبوده و این نشان از امن بودن معاملات است. سهولت هم ارزش افزوده سوم خودرو ۴۵ به شمار می‌رود، زیرا دیون دولتی و پرداختی‌ها در خودرو ۴۵ انجام می‌شود و خریدار و فروشنده درگیر این مسائل نیستند. اینها مواردی است که خریدار و فروشنده همزمان تجربه می‌کنند.

مدیر فروش خودرو ۴۵ با بیان اینکه رساندن خودرو به خریداران، بزرگ‌ترین چالش‌ را دارد، گفت: از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در خودرو ۴۵ به حل آنها پرداختیم، این بود که توانستیم ۱۷۰ مسیر جاده‌ای را در کشور پوشش دهیم تا حتی اگر منطقه‌‌ای شعبه نداشته باشیم، بتوانیم خودرو را به خریدار برسانیم. در حال حاضر نیز 50 درصد خودروها ازطریق‌ تریلی‌، ۳۰ درصد با کفی و ۲۰ درصد با قطار جابه‌جا می‌شوند.

انجام فرآیند معامله خودرو، تقریبا ۴۵ دقیقه

گائینی با اشاره به مشکلات بازار خودرو بیان کرد: سرعت پایین معاملات یکی از مشکلات فرآیند سنتی است. در فرآیند سنتی، فرآیند آگهی خودرو و جذب مشتری سه روز تا یک هفته، کارشناسی خودرو یک روز و انتقال سند و مدرک یک تا دو روز کاری زمان می‌برد. در خودرو ۴۵ مدت زمان معامله خودرو کاهش یافته‌؛ مدت زمان درخواست فروش و مراجعه به شعبه تا یک روز، کارشناسی خودرو ۴۵ دقیقه، تعیین قیمت و فروش ۴۵ دقیقه و انتقال اسناد و مدارک و دریافت وجه یک روز کاری است.

او ادامه داد: نبود مشتری قابل اطمینان، انجام معامله با افراد ناشناس، عدم تشخیص مدارک اصل از تقلبی و امکان کلاهبرداری جهت واریز وجه نیز از دیگر چالش‌های معاملات خودرویی از بعد امنیت است. خودرو ۴۵ با کارشناسی رایگان خودرو و ارایه گزارش سلامت خودرو، انجام معامله زیر نظر کارشناسان حقوقی، انعقاد قراردادهای معتبر، نقل و انتقال سند در دفترخانه و تضمین دریافت وجه و پرداخت مستقیم به حساب فروشنده، امکان یک معامله امن را فراهم کرده‌است.

مدیر فروش خودرو ۴۵ با اشاره به چالش‌های دیگر فرآیند سنتی معامله خودرو بیان کرد: پرس‌وجو و یافتن کارشناس خودرو، نبود پلتفرم و استاندارد قیمتی برای قیمت‌گذاری خودرو ، تعویض پلاک، پرداخت خلافی و درگیری طرفین معامله از جمله این چالش‌هاست. خودرو ۴۵ با وجود مشتریان بالقوه جهت معامله خودرو، شعب مجهز به اتاق نور‌ جهت کارشناسی تخصصی و رایگان و انجام صفر تا صد خدمات فروش در یک روز، این فرآیند را آسان کرده‌است. ما باید روی فرهنگ معامله خودرو در کشور کار کنیم تا افراد بتوانند فرآیند معامله خود را راحت تر انجام دهند.

گائینی با بیان اینکه از نظر مدل کسب‌وکار، خودرو ۴۵ رقیبی ندارد، زیرا مدل معاملاتی‌اش با بازیگران دیگر متفاوت است، گفت: شعبات ما به کارشناسی دقیق تجهیز شده و با رقبا قابل قیاس نیست. همچنین خریداران خودرو ۴۵ کاملا بررسی شدند و کفایت آنها برای خرید و فروش انجام شده‌است. همچنین با توجه به تعداد شعب ما، کاربران در کمتر از نیم ساعت می‌توانند خود را به یکی از شعب خودرو ۴۵ برسانند که این موضوع دسترسی‌پذیری بالایی را نشان می‌دهد.

او درباره تاثیر نوسانات قیمتی بر معاملات این پلتفرم توضیح داد: نوسانات بازار خودرو در بیزنس ما تاثیر خاصی ندارد زیرا تیم قیمت‌گذاری، بازار خودرو را روزانه رصد می‌کند. با توجه به ماهیت مزایده، ما امکان خرید و فروش خودرو با بالاترین قیمت ممکن را فراهم می کنیم. آسان، امن و سریع بودن از ارزش‌های اصلی ما و یکی از ارزش‌های سازمانی ما شفافیت است، اما قیمت‌گذاری خودرو جزو ارزش‌های ما محسوب نمی‌شود. البته قیمت‌ها در خودرو ۴۵ ‌به‌صورت عادلانه اعلام می‌شود و ما بیش از ۴۰ هزار خریدار را رصد می‌کنیم و برای کسی که بخواهد خودرویش را به‌سرعت به پول تبدیل کند، بهترین گزینه هستیم.

IMG_3566

کسب ۷۰ درصد رضایت مشتری از سوی خودرو ۴۵

همچنین مهرداد محسن‌پور، معاون امور شعب خودرو ۴۵، در این نشست اظهار کرد: ما از شاخص جهانی NPS برای سنجش رضایت مشتری استفاده می‌کنیم. این شاخص نشان می‌دهد که چند نفر از مشتریان حاضر هستند ما را به آشنایان خود معرفی کنند. درحالی که عدد شرکت‌های بزرگ مانند آمازون کمتر از ۵۰ درصد است، ما در خودرو ۴۵ به نرخ رضایت بالای ۷۰ درصد رسیدیم. البته در این سال‌ها با افزایش نقاط دسترسی و کیفیت خدمات، نرخ رضایت را افزایش دادیم و هدف ما رسیدن به نرخ ۹۰ درصد است.

او درباره شرایط خودروهایی که در خودرو ۴۵ پذیرش می‌شوند، گفت: خریداران ما آنلاین هستند و کیفیت خودرو نیز برای ما اهمیت دارد؛ از این رو با توجه به ظرفیت‌های موجود و تعداد شعب، خودرو‌هایی که بیش از ۱۰ سال عمر داشته باشند را خرید‌وفروش نمی‌کنیم؛ البته هدف ما این است که نقاط هدف خود را با افزایش شعب، بیشتر کنیم که در آن صورت امکان پذیرش خودروهای بیشتری فراهم می‌شود.

محسن‌پور درباره فرآیند کارشناسی در خودرو 45 توضیح داد: در حال حاضر پنج شعبه در تهران، فرآیند کارشناسی خودرو را با استفاده از دستگاه‌های UV انجام می‌دهند. البته در زمینه کارشناسی گام‌های بیشتری برداشتیم و سال آینده از پروژه‌ای رونمایی خواهم کرد که از زیرساخت‌های هوش مصنوعی برای کارشناسی خودرو استفاده می‌کند.

برچسب‌ها: