شناسهٔ خبر: 71434513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خسروپناه: جنگ دانشی و تبعیض علمی از مصادیق جنگ شناختی است

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جنگ دانشی و تبعیض علمی را از مصادیق جنگ شناختی اعلام کرد و گفت: یکی از راهبردهای دشمن، گرفتن نگرش الهی از جامعه و جایگزینی آن با نگرش سکولار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین همایش ملی جنگ شناختی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت ولی‌عصر (عج)، بر اهمیت بهره‌گیری از مناجات شعبانیه و آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، با قدردانی از فرماندهان ستاد کل و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه‌های ارتش و سایر نهادهای علمی و نظامی مشارکت‌کننده در این همایش، ویژگی‌های برجسته این رویداد علمی را برشمرد و گفت: پرداختن به موضوع جنگ شناختی در دانشگاه ارتش، همکاری دانشگاه‌های ارتش با دانشگاه‌های برتر کشور مانند دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر، علامه طباطبایی و مؤسسه علوم شناختی در برگزاری این همایش، ابتکاری کم‌سابقه است. پرداختن به موضوع راهبردی جنگ شناختی، که امری کلیدی در حوزه دفاعی و امنیتی محسوب می‌شود. مشارکت گسترده علمی با ارائه 2272 مقاله، پذیرش هزار و 109 مقاله برتر، تشکیل 80 محور تخصصی، و انتشار 22 جلد کتاب از مقالات همایش، نشان‌دهنده وسعت و عمق علمی این رویداد است.

وی با اشاره به سه نوع جنگ سخت، نیمه‌سخت و نرم، جنگ شناختی را از مهم‌ترین مصادیق جنگ نرم دانست و با اشاره به تاریخ جنگ‌های ایران، از دوران ایران باستان تا تمدن اسلامی، تأکید کرد که کشور همواره با انواع جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت مواجه بوده است. به‌ویژه به دوران جنگ تحمیلی هشت‌ ساله اشاره کرد که ایران، در شرایطی که تازه انقلاب کرده و نیروهای مسلح آن آمادگی کامل نداشتند، با تکیه بر ایمان، اقتدار و اراده قوی، در برابر دشمنی ایستادگی کرد که از حمایت گسترده رژیم‌های آمریکا، شوروی و دیگر کشورهای جهان برخوردار بود.

وی با اشاره به نقش وحدت و انسجام نیروهای مسلح، از جمله بسیج و ارتش در عملیات‌های مهمی همچون عملیات رمضان، تأکید کرد که این همدلی موجب شد ایران برای نخستین بار در تاریخ معاصر، حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس به تغییر ماهیت جنگ‌ها پرداخت و گفت: در حالی که جنگ سخت با ابزارهای نظامی و فیزیکی انجام می‌شود، جنگ نرم، به‌ویژه جنگ شناختی، ماهیت کاملاً متفاوتی دارد. در این نوع جنگ، دانش، بینش، نگرش، منش و کنش انسان‌ها هدف قرار می‌گیرد و دشمن تلاش می‌کند تا هویت ملت‌ها را تغییر دهد.

وی با تأکید بر این‌که الگوی حکمرانی در جنگ شناختی نمی‌تواند همان الگوی جنگ سخت باشد، تصریح کرد که برای مقابله با این تهدیدات، نیازمند رویکردهای جدید هستیم.

به گفته خسروپناه، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند، جهاد تبیین مهم‌ترین راهکار برای مقابله با جنگ شناختی است و باید با روشنگری و آگاهی‌بخشی، مانع از تأثیرگذاری دشمن بر هویت فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه شد.

خسروپناه یکی از ابعاد جنگ شناختی را «جنگ دانشی» عنوان کرد و گفت: در عرصه علم، ما با تبعیض‌های آشکار مواجه هستیم. بسیاری از مجلات علمی مقالات دانشمندان ایرانی، چینی یا کوبایی را صرفاً به دلیل ملیت آن‌ها رد می‌کنند. تحریم‌های علمی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نمونه‌ای از این تبعیض است؛ به‌گونه‌ای که حتی دانشگاه شهید بهشتی به‌طور کلی تحریم شده است.

وی افزود: درحالی‌که یونسکو در سال 2001، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را تصویب کرده است، در عمل بسیاری از کشورها، از جمله ایران، از دسترسی آزاد به علوم نوین مانند سلول‌درمانی، ژن‌درمانی، فناوری‌های کوانتومی، هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی محروم می‌شوند. نباید در این حوزه ها عقب بمانیم لازم است در این حوزه ها اقدامات علمی انجام دهیم.

خسروپناه، دومین بُعد جنگ شناختی را «جنگ بینشی» دانست و اظهار کرد: باورهای دینی، یکی از اهداف اصلی جنگ شناختی است. برخی تلاش می‌کنند تا از مفاهیم علمی مانند فیزیک کوانتوم، کیهان‌شناسی، ژنتیک و اپی‌ژنتیک، تفاسیر الحادی ارائه دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های افرادی مانند ریچارد داوکینز در این زمینه، گفت: درحالی‌که مباحثی مانند بیگ‌بنگ یا جهان‌های موازی می‌توانند در چارچوب علم بررسی شوند، برخی تلاش دارند از این نظریات برای نفی وجود خدا استفاده کنند. این در حالی است که نظم موجود در جهان، فارغ از نظریه‌های علمی، نیازمند ناظم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سخنان خود با تأکید بر اهمیت نگرش انسان به جهان، تصریح کرد که نگرش هر فرد، زاویه دید و رویکرد او نسبت به عالم و آدم را شکل می‌دهد.

وی افزود: در باور دینی ما، این نگرش بر پایه توحید استوار است؛ یعنی انسان هر خدمتی که به مردم می‌کند، باید آن را برای خدا انجام دهد. جهاد با جان، مال و زبان در راه خدا، ریشه در همین نگرش توحیدی دارد.

خسروپناه با اشاره به جنگ شناختی در حوزه نگرش، هشدار داد که یکی از راهبردهای دشمن، گرفتن این نگرش الهی از جامعه و جایگزینی آن با نگرش سکولار است. خسروپناه تأکید کرد: سکولاریسم، نقطه مقابل نگرش توحیدی است. اگر نگاه انسان صرفاً دنیاگرایانه شود، ارزش‌های الهی و معنوی به حاشیه می‌رود و افراد تنها به منافع شخصی و دنیایی خود می‌اندیشند. در چنین جامعه‌ای، حتی برادر به برادر رحم نمی‌کند، زیرا سود و منفعت فردی بر هر چیزی اولویت پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خطرات این تغییر نگرش، بر لزوم آگاهی‌بخشی و مقابله با نفوذ تفکرات سکولار تأکید کرد و جهاد تبیین را راهبردی مؤثر برای حفظ و تقویت نگرش الهی در جامعه دانست.

 خسروپناه ساحت منشی در جنگ شناختی مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: فضائل اخلاقی نظیر احترام به والدین، محبت به خانواده و پایبندی به ارزش‌های انسانی، هدف تخریب قرار گرفته است. ترویج خانواده‌گریزی، جایگزینی حیوانات به‌جای فرزند، و سبک زندگی فردگرایانه از جمله ابزارهای جنگ شناختی در این عرصه هستند.

وی با اشاره به ساحت کنشی گفت: تغییر در دانش، بینش، نگرش و منش، در نهایت به تغییر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی منجر می‌شود. ساحت پنجم جنگ شناختی کنشی است، بحران‌هایی همچون بحران هویت، بحران معنا، بحران خانواده و بحران محیط‌زیست، پیامدهای این جنگ شناختی گسترده هستند که در اکثر کشورهای جهان دیده می شود.

خسروپناه بر اهمیت آگاهی‌بخشی و مقابله با این جنگ شناختی تأکید کرد و از پژوهشگران و صاحب‌نظران خواست تا در سطح بین‌المللی به این موضوع بیندیشند و برای مقابله با آن اقدامات مؤثری انجام دهند.

وی در پایان تأکید کرد: جنگ شناختی، ابعادی فراتر از جنگ سخت دارد و نیازمند الگوی حکمرانی و جهاد متناسب با آن است. در این مسیر، جهاد تبیین مهم‌ترین ابزار مقابله با تحریف‌های علمی، اعتقادی و رسانه‌ای است.

انتهای پیام/