شناسهٔ خبر: 71429904 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گسترش سخنان نفرت‌انگیز در X تحت رهبری ایلان ماسک

مطالعه جدید انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، حکایت از آن دارد که بعدازآنکه ایلان ماسک میلیاردر بزرگ آمریکایی شبکه X را خریداری کرد، میزان سخنان تنفرآمیز در این شبکه اجتماعی، افزایشی پنجاه‌درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

اخیراً نتایج مطالعه انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در مجله کتابخانه عمومی علوم منتشر شد که در آن به بررسی موضوع جالبی پرداخته‌شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، در این بررسی از هوش مصنوعی (AI) برای جمع‌آوری تصادفی پست‌های شبکه اجتماعی X که حاوی عباراتی با مضمون نفرت پراکنی بودند، استفاده‌شده. این تحقیق در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد؛ یعنی دقیقاً از زمانی که ایلان ماسک، شبکه اجتماعی X (که در آن زمان به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد) را در اختیار گرفت.

در ادامه محققان، با مرتب کردن این داده‌ها به بررسی این موضوع پرداختند که آیا هر پست با معیارها مطابقت دارد یا خیر و پست‌های تکراری را حذف کردند. آن‌ها درعین‌حال یک "گروه کنترل" از پست‌ها را از ژانویه ۲۰۲۲ به بعد جمع‌آوری کردند تا به مقایسه میزان نفرت‌پراکنی در این پلتفرم بپردازند.

رونمایی از نتایج این بررسی

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که انتشار سخنان حاوی نفرت‌پراکنی، از چند هفته قبل از تسلط ماسک بر توییتر دو برابر شده و تا ماه می ۲۰۲۳ ادامه داشت.

در طول این مدت، تعداد لایک‌های پست‌هایی که از توهین‌های خاص همجنسگرا هراسی، ترنس هراسی و نژادپرستانه استفاده می‌کردند تا ۷۰ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد کاربران بیشتری در معرض نمایش قرار گرفتند.

دن هیکی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه برکلی کالیفرنیا دراین‌باره نوشت: «به نظر من افزایش سخنان نفرت‌انگیز، نگران‌کننده است؛ چون ممکن است به این معنا باشد که جوامع به حاشیه رانده‌شده، در این پلتفرم احساس ناخوشایندی یا ناامنی می‌کنند.»

در ادامه این گزارش به این نکته اشاره‌شده که باوجود وعده‌های عمومی ماسک، برای کاهش تعداد ربات‌ها و سایر حساب‌های غیر معتبر در طول این مدت شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم.

در سال ۲۰۲۲ و پس‌ازآنکه ایلان ماسک شبکه اجتماعی توییتر (X) را خریداری کرد، مطالعات دیگری به افزایش عبارات نفرت پراکنی و یهودی ستیزانه اشاره کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به گزارش‌های موسسه گفتگوی استراتژیک (ISD) و مرکز مقابله با نفرت دیجیتال اشاره کرد.

گسترش سخنان نفرت‌انگیز در X تحت رهبری ایلان ماسک

شبکه اجتماعی  X  به  شفافیت بیشتری نیاز دارد

در ادامه مقاله اخیر می‌خوانیم: «در بازه زمانی روی کار آمدن ماسک در توییتر، دو نقطه اوج در نمودار افزایش سخنان تنفرآمیز مشاهده می‌شود: یکی در آوریل ۲۰۲۲ و هم‌زمان با یک کمپین تبلیغاتی گسترده که در آن به نحوی به همجنس گرایی اشاره‌شده بود و دومی هم چند هفته قبل از خریداری توییتر توسط ماسک بود. "تغییر رهبری"، اندکی پس از روی کار آمدن ماسک در سمت مدیرعاملی و همراه با انحلال شورای مشورتی اعتماد و ایمنی که با تعدیل محتوا سروکار داشت، اتفاق افتاد.»

دانیل فسلر، استاد مردم‌شناسی برکلی و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دراین‌باره گفت: «برای اینکه بتوانیم ارتباطی قطعی بیابیم، باید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی و چه زمانی تغییر کرده در اختیار داشته باشیم؛ ولی پلتفرم X در این مورد شفاف نبوده است.»

پس از ژوئن ۲۰۲۳، هیکی به این نکته اشاره کرد که پلتفرم X، شروع به دریافت هزینه‌هایی برای داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط رابط برنامه‌نویسی برنامه (API) خود کرد و آن‌ها دیگر بودجه‌ای برای تمدید مطالعه خود نداشتند.

محققان معتقدند که به دلیل اطلاعات محدود در مورد تغییرات داخلی خاص در این پلتفرم، نمی‌توان به نتیجه‌گیری قاطعی دراین‌باره که آیا ماسک باعث افزایش سخنان نفرت‌انگیز در X شده است یا خیر، ارائه داد.

موضع  X  در مورد سخنان نفرت پراکنانه چیست؟

ایلان ماسک، اندکی پس از خرید توییتر اعلام کرد که تعهد قوی این شبکه اجتماعی به تعدیل محتوا، بدون تغییر باقی خواهد ماند .

ماسک در آن زمان در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «آزادی بیان به معنای آزادی دسترسی نیست. منفی‌ها باید کمتر از مثبت‌ها باشند و همین هم خواهد شد.»

گسترش سخنان نفرت‌انگیز در X تحت رهبری ایلان ماسک

در صفحه راهنمای این شبکه اجتماعی هم می‌خوانیم: «کاربران نمی‌توانند در این پلتفرم براساس نژاد، قومیت، ملیت، قبیله، گرایش جنسی، جنسیت، هویت جنسی، وابستگی مذهبی، سن، ناتوانی یا بیماری جدی مستقیماً به افراد دیگر حمله کنند.»

در آخرین گزارش شفافیت مربوط به این پلتفرم به این نکته اشاره‌شده که آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ حساب کاربری را به حالت تعلیق درآورده‌اند و بعد از بررسی گزارش کاربران از رفتار نفرت‌انگیز دیگر کاربران، بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۵ میلیون پست نفرت‌انگیز را حذف کرده‌اند.

این شرکت حالا سخنان تنفرآمیز را در دسته "سوءاستفاده و آزار و اذیت" در لیست گزارش و شکایت کاربرانش قرار داده است. در این گزارش می‌خوانیم:«از ۸۲ میلیون شکایت دریافت شده، پلتفرم X یک‌میلیون حساب کاربری را تعلیق و ۲.۶ میلیون پست را حذف یا برچسب‌گذاری کرده است.»

از سوی دیگر شبکه اجتماعی X اخیراً تعهد داوطلبانه اتحادیه اروپا برای مبارزه با سخنان نفرت پراکنی آنلاین را امضا کرد. این توافقنامه از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد تا به کارشناسان اجازه دهند تا به بررسی پست‌های حاوی سخنان مشوق دشمنی و تنفر پرداخته و درعین‌حال به کاربران بیاموزند که چگونه محتوای نفرت غیرقانونی را در سایت‌ها نشانه‌گذاری و گزارش کنند.

منبع:  euronews