شفقنا آینده– هوش مصنوعی مولد (AI) در چند سال گذشته با سرعت برق گرفته است و اختلال در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است. اتاق های خبر نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
به گزارش شفقنا از کانورسیشن، گزارش جدیدی که امروز منتشر شد نشان میدهد که مخاطبان خبری و روزنامهنگاران به طور یکسان نگران این هستند که سازمانهای خبری چگونه از هوش مصنوعی مولد مانند چتباتها، تولیدکنندههای تصویر، صدا و ویدئو و ابزارهای مشابه استفاده میکنند.
این گزارش برگرفته از سه سال مصاحبه و تحقیقات گروهی متمرکز در زمینه هوش مصنوعی و روزنامهنگاری مولد در استرالیا و شش کشور دیگر (ایالات متحده، بریتانیا، نروژ، سوئیس، آلمان و فرانسه) است.
تنها 25 درصد از مخاطبان اخبار ما مطمئن بودند که با هوش مصنوعی مولد در روزنامه نگاری مواجه شده اند. حدود 50 درصد از آنها مطمئن نبودند یا مشکوک بودند.
این نشان دهنده عدم شفافیت بالقوه سازمان های خبری در هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد است. همچنین می تواند نشان دهنده عدم اعتماد بین رسانه ها و مخاطبان باشد.چه کسی یا چه چیزی اخبار شما را – و چگونه – به دلایل متعددی مهم می کند.
درک کنید که هوش مصنوعی چگونه جامعه را تغییر می دهد
به عنوان مثال، برخی از رسانه ها تمایل دارند از منابع بیشتر یا کمتری استفاده کنند. یا از انواع خاصی از منابع – مانند سیاستمداران یا کارشناسان – بیش از دیگران استفاده کنید.
برخی از رسانه ها بخش هایی از جامعه را نادرست یا نادرست معرفی می کنند. این گاهی اوقات به این دلیل است که کارکنان خبرگزاری خود نماینده مخاطبان خود نیستند.
استفاده بی دقتی از هوش مصنوعی برای تولید یا ویرایش روزنامه نگاری می تواند برخی از این نابرابری ها را بازتولید کند.
گزارش ما ده ها روشی را که روزنامه نگاران و سازمان های خبری می توانند از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند، شناسایی می کند. همچنین به طور خلاصه نشان می دهد که مخاطبان اخبار چقدر با هر کدام راحت هستند.
مخاطبان خبری که ما با آنها صحبت کردیم، در مجموع با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای کارهای پشت صحنه استفاده می کنند، به جای ویرایش و ایجاد احساس راحتی می کردند. اینها شامل استفاده از هوش مصنوعی برای رونویسی مصاحبه یا ارائه ایده هایی در مورد نحوه پوشش دادن یک موضوع است.
اما راحتی به شدت به زمینه بستگی دارد. وقتی خطرات درک شده کمتر بود، مخاطبان با ویرایش و ایجاد وظایف کاملاً راحت بودند.
مشکل – و فرصت
هوش مصنوعی مولد تقریباً در هر بخش از روزنامه نگاری قابل استفاده است.
به عنوان مثال، یک عکاس می تواند یک رویداد را پوشش دهد. سپس، یک ابزار هوش مصنوعی مولد میتواند بهترین تصاویر را انتخاب کند، تصاویر را برای بهینهسازی آنها ویرایش کند و به هر کدام کلمات کلیدی اضافه کند.
اینها ممکن است برنامه های نسبتاً بی ضرری به نظر برسند. اما اگر هوش مصنوعی چیزی یا شخصی را به اشتباه شناسایی کند و این کلمات کلیدی منجر به شناسایی نادرست در شرح عکس شود، چه؟ چه میشود اگر معیارهایی که انسانها فکر میکنند تصاویر «خوب» میسازند با آنچه که یک کامپیوتر ممکن است فکر کند متفاوت باشد، چه؟ این معیارها همچنین ممکن است در طول زمان یا در زمینه های مختلف تغییر کنند.
حتی چیزی به سادگی روشن کردن یا تیره کردن یک تصویر می تواند باعث خشم در هنگام دخالت سیاست شود.
هوش مصنوعی همچنین می تواند همه چیز را به طور کامل بسازد. تصاویر می توانند واقعی به نظر برسند اما چیزهایی را نشان می دهند که هرگز اتفاق نیفتاده اند. ویدیوها را می توان به طور کامل با هوش مصنوعی تولید کرد یا با هوش مصنوعی ویرایش کرد تا زمینه آنها تغییر کند.
هوش مصنوعی مولد همچنین اغلب برای نوشتن سرفصل ها یا خلاصه کردن مقالات استفاده می شود. به نظر میرسد این برنامهها برای افراد فقیر زمان مفید هستند، اما برخی از خبرگزاریها از هوش مصنوعی برای حذف محتوای دیگران استفاده میکنند.
هشدارهای خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز حقایق را اشتباه گرفته است. به عنوان مثال، اپل اخیراً ویژگی اعلان خبری خود را که به طور خودکار تولید می شود، تعلیق کرده است. این کار پس از آن انجام شد که این فیلم به دروغ ادعا کرد مظنون قتل آمریکایی، لوئیجی مانژیونه، خود را کشته است، منبعی که بیبیسی نام داشت.
نظر مردم در مورد خبرنگارانی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند چیست؟
تحقیقات ما نشان داد که مخاطبان اخبار به نظر میرسد با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای کارهای خاص استفاده میکنند، راحتتر هستند، در حالی که خودشان از آن برای اهداف مشابه استفاده میکنند.
به عنوان مثال، افراد مصاحبه شده تا حد زیادی با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای محو کردن بخشهایی از تصویر استفاده میکنند، راحت بودند. شرکتکنندگان ما گفتند که از ابزارهای مشابهی در برنامههای کنفرانس ویدیویی یا هنگام استفاده از حالت «پرتره» در تلفنهای هوشمند استفاده میکنند.
به همین ترتیب، هنگامی که یک تصویر را در نرم افزار پردازش کلمه یا ارائه محبوب وارد می کنید، ممکن است به طور خودکار یک توضیح نوشتاری از تصویر برای افراد دارای اختلال بینایی ایجاد کند. کسانی که قبلاً با چنین توصیفهای هوش مصنوعی از تصاویر مواجه شده بودند، با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای افزودن کلمات کلیدی به رسانهها استفاده میکردند، احساس راحتی بیشتری داشتند.
رایج ترین روشی که شرکت کنندگان ما با هوش مصنوعی مولد در روزنامه نگاری مواجه شدند، زمانی بود که روزنامه نگاران محتوای هوش مصنوعی که ویروسی شده بود.
به عنوان مثال، زمانی که تصویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود نشان میداد شاهزادههای ویلیام و هری در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز در آغوش گرفتهاند، خبرگزاریها این تصویر نادرست را گزارش کردند.
شرکتکنندگان مخاطبان اخبار ما همچنین اعلامیههایی را دیدند که از هوش مصنوعی برای نوشتن، ویرایش یا ترجمه مقالات خبری استفاده شده است. آنها تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را به همراه برخی از این تصاویر مشاهده کردند. این یک رویکرد محبوب در دیلی تلگراف است که از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی برای نشان دادن بسیاری از ستون های نظرات خود استفاده می کند.
مروری بر دوازده ستون نظر منتشر شده توسط Daily Telegraph و هر کدام شامل یک تصویر تولید شده توسط یک ابزار هوش مصنوعی است.
به طور کلی، شرکتکنندگان ما با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای طوفان فکری یا غنیسازی رسانههای ایجاد شده استفاده میکنند، راحتترین احساس را داشتند. به دنبال آن از هوش مصنوعی برای ویرایش و ایجاد استفاده شد. اما راحتی تا حد زیادی به استفاده خاص بستگی دارد.
اکثر شرکتکنندگان ما با روی آوردن به هوش مصنوعی برای ایجاد آیکونهایی برای اینفوگرافیک راحت بودند. اما آنها برای مثال از ایده یک آواتار هوش مصنوعی که اخبار را ارائه میکند کاملاً ناراحت بودند.
در بخش ویرایش، اکثر شرکت کنندگان ما با استفاده از هوش مصنوعی برای متحرک کردن تصاویر تاریخی، مانند این مورد، راحت بودند. هوش مصنوعی را می توان برای “جان بخشیدن” یک تصویر ثابت دیگر به امید جلب علاقه و تعامل بیننده استفاده کرد.
نقش شما به عنوان یک مخاطب
اگر مطمئن نیستید که روزنامه نگاران چگونه از هوش مصنوعی استفاده می کنند یا خیر، به دنبال خط مشی یا توضیحی از رسانه خبری در مورد موضوع باشید. اگر نتوانستید یکی از آنها را پیدا کنید، از این رسانه بخواهید که یک خط مشی ایجاد و منتشر کند.
حمایت از رسانه هایی را در نظر بگیرید که از هوش مصنوعی برای تکمیل و حمایت – به جای جایگزینی – نیروی انسانی استفاده می کنند.
قبل از تصمیم گیری، اعتماد گذشته روزنامه نگار یا رسانه مورد نظر و آنچه شواهد می گوید را در نظر بگیرید.
منبع: کانورسیشن