شناسهٔ خبر: 71410640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تصمیمات مهم اقتصادی همدان پشت درهای بسته

نابسامانی اقتصاد این روزها شرایط را در تمام بخش‌های آن با مشکل مواجه کرده با این وجود تصمیمات مهم اقتصادی در استان همدان پشت درهای بسته در حال اتخاذ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، روز گذشته در مجموع اخبار منتشر شده از استان همدان دو خبر بیش از همه جلب توجه می‌کرد اخباری که مربوط به دو جلسه مهم تنظیم بازار و شورای بانکداری استان همدان بود.

خبرهایی که بیشتر بر جملات کلیشه‌ای دلالت داشت تا محتوایی از آنچه در خلال برگزاری این دو جلسه رقم خورده است.

علت اصلی این اتفاق هم می‌توان عدم حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در جلسات فوق عنوان کرد.

با این مقدمه باید گفت در شرایطی که بی‌‌ثباتی نرخ ارز، دشواری در مبادلات ارزی و تامین مواد اولیه، بالا رفتن قیمت‌ کالاها به صورت لحظه‌ای، چالش‌های پیش ‌روی اوضاع اقتصادی این روزهای مردم است به بحث گذاشتن چالش‌ها و اخذ تصمیمات برای چاره‌گشایی پشت درهای بسته نمی‌تواند به اندازه جلسات بی‌پرده و شیشه‌ای اثرگذار باشد.

با این حال چند صباحی است که این گونه رسم شده خبر جلسات مهم به ویژه در حوزه استانداری و فرمانداری‌ها از طریق روابط‌ عمومی‌ها منتشر می‌شود و این موضوع خود به نوعی فیلترینگ کردن اخبار منتشر شده از حوزه فوق‌الذکر است، در حالی که هیچ اشکالی وجود ندارد که با به سر دادن شعار مدیریت شیشه‌ای در جلسات مهم خبرنگاران استان حضور داشته باشند و هر یک با شم و دانش و تجربه خود محتوی خبری از جلسات را منتشر کند.

 هدف از عدم حضور خبرنگاران در جلسه ستاد تنظیم بازار در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان چیست؟ 

حال که در آستانه بازار شب عید و ایام مبارک ماه رمضان هستیم، چه مطلب خاصی باید سانسور شود و یا کدام صحبت‌ها باید هدفمند اطلاع‌رسانی شود که خبرنگاران نباید در ستاد تنظیم بازار در این پیک زمانی مهم حضور داشته باشند؟ 

اگر قرار است نظارت‌ها برای کنترل بازار مردمی‌تر شود، چه کسانی بهتر از خبرنگاران توانایی ایجاد این تشکل و فرهنگ مردمی را در بازار خواهند داشت؟ قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز و نوسانات ناخواسته هر یک در قیمت‌گذاری اگر قرار نیست از تریبون‌های رسمی اخبار در استان منتشر و گزارش داده شود، پس از چه طروق دیگری باید انجام شود که شاهد برقراری ثبات آن باشیم؟

بی‌تردید رسانه‌ها به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان رسالت اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف به مردم را بر عهده دارند و از این‌رو دعوت از خبرنگاران در جلسات به معنای اهمیت قائل شدن مسئولان برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد تصمیمات اتخاذ شده است.

 ممانعت از اطلاع رسانی، ارزیابی عملکرد بانک‌ها، به چه دلیل؟ 

جلسه مهم دیگر که بدون پوشش خبری اصولی انجام شده، مربوط به بحث داغ ارزیابی عملکرد بانکی استان همدان است، عملکردی که متاسفانه در برهه‌های مختلف زمانی به قدری چالش‌ برانگیز بوده که همواره همدان را با کمبود منابع مالی در بانک و مردم این استان را با مسیر پر پیچ و خم پرداخت تسهیلات مواجه کرده است.

براساس آخرین اطلاعات موجود تا نیمه بهمن ماه وضعیت دو وام مهم ازدواج و فرزندآوری که پرتقاضاترین نوع تسهیلات هستند، چنین گزارش شده که در 10 ماهه امسال 18 هزار و 260 نفر برای تسهیلات ازدواج ثبت نام کردند و 13 هزار و 886 نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، همچنین 17 هزار و 180 نفر برای دریافت تسهیلات فرزند‌آوری در همدان ثبت نام کرده‌اند که 12 هزار و 727 از آن‌ها موفق به دریافت این وام شده‌اند.

همچنین در جلسات مختلف پیش از این در خصوص منابع مالی بانک‌ها و نسبت منابع به مصارف وضعیت استان همدان چندان مطلوب ارزیابی نشده است و برای بهبودی وضع موجود در آخرین جلسه استاندار همدان مواردی را متذکر شد و مقرر شد در جلسه بعدی شورای ارزیابی به آن‌ها پرداخته شود.

با اینکه استاندار همدان به عنوان مقام عالی دولت در همدان که رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با رسانه‌ها برقرار کرده است و بارها در خلال جلسات مختلف نشان داده دوست‌دار حضور خبرنگاران و شنوای اظهارنظراتشان است، چه دلیل موجه‌ای برای این عدم حضور رسانه‌ای آن هم در جلسه‌ای مرتبط با به‌روزترین شرایط معیشتی مردم وجود دارد؟ چه مباحثی در این دو جلسه عنوان شده که نباید خروجی جلسه کامل‌تر به سمع و نظر مردم می‌رسید؟ چه دلایل قانع کننده‌ای که در نهایت تصمیم را بر برگزاری جلسات پشت درهای بسته به جمع‌بندی رسانده است.

انتهای پیام/