شناسهٔ خبر: 71408132 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

این رنگ محبوب‌ترین رنگ خودروی جهان شد

عصر ترکیه : گزارش‌های بررسی رنگ‌های خودروها در سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده تغییراتی جالب در میان خریداران در جهان است.

صاحب‌خبر -

به صورت کلی، انتخاب رنگ در هنگام خرید خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل به حساب می‌آید. هرساله مردم جهان طیف رنگی خاصی را انتخاب کرده و تمایل بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهند. براساس گزارش و تجزیه و تحلیل سالانه شرکت شیمیایی BASF از رنگ‌های به کار رفته در صنعت خودرو، با نتایجی غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستیم.

در حال حاضر خودروهای امروزی رنگی‌تر از گذشته هستند و دیگر با تسلط رنگ سفید در جاده‌ها مواجه نیستیم.

در کنار خاکستری و مشکی معمول، شگفتی سال ۲۰۲۴ از رنگ‌های گرم مانند زرد بدست آمد. این رنگ سهم بازار جهانی خود را دو برابر کرد و توسط فیات برای معرفی گرند پاندا انتخاب شد. حتی رنگ سبز نیز پس از سال‌ها دوباره به بالای نمودارها بازگشته است. در واقع رنگ‌های روشن و گرم مانند زرد و سبز خود را به عنوان نمادهای مثبت‌اندیشی و تولد دوباره تثبیت کرده‌اند.

محبوب‌ترین رنگ‌ها خودروها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴

سفید ۳۴ درصد

مشکی ۲۲٪

خاکستری ۱۷٪

نقره‌ای ۸٪

آبی ۷٪

قرمز ۴٪

سبز ۲٪

زرد ۱.۵٪

قهوه‌ای ۱٪

بژ ۱٪

بنفش ۱٪

طلایی ۰.۵٪

با نگاهی به قاره‌های مختلف، اروپا، خاورمیانه و آفریقا همچنان تحت سلطه رنگ‌های خنثی بوده و خاکستری و مشکی محبوب‌ترین رنگ‌ها بودند. در سال ۲۰۲۴، محبوب‌ترین رنگ در اروپا رنگ بژ بود که دوباره مد شده و سهم بازار خود را تقریباً دو برابر کرده است. رنگ آبی بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۲۴ در سراسر EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا)  از دست داد.

رنگ سفید نیز در ایالات متحده و آمریکای جنوبی جایگاه خود را از دست داد (تا پنج درصد از کل). با این حال برخلاف بقیه جهان، رنگ خاکستری با ۱۰ درصد افزایش بیشترین رشد را داشت و بار دیگر ثابت کرد که برای خودروهای بزرگ در این بخش از جهان، از جمله SUV ها و سدان‌های بلند، مناسب است و ظرافت و تطبیق‌پذیری را با هم ترکیب می‌کند. درصد رنگ مشکی کمی کاهش یافت، در حالی که آبی و سبز، هرچند به آرامی، جایگاه خود را به دست آوردند.

مشکی رنگی است که بازار آسیا را تسخیر می‌کند؛ این رنگ که توسط سازندگان محلی مختلف به عنوان رنگی ظریف و جاودانه تعریف شده است، در ترجیح مصرف‌کننده ۲ درصد دیگر افزایش یافته است؛ برخلاف سفید که آن هم جایگاه خود را از دست داده است. رنگ زرد در آسیا به شکل شگفت‌انگیزی سهم بازار خود را دو برابر کرد و حتی توسط بسیاری از سازندگان در ارائه خودروهای جدید استفاده شد.

برچسب‌ها: