به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «۴ کیلو میوه برای مهمان خریدم ۳۸۰ هزار تومان شد» خدا میدونه شب عید چه باید بکنیم، صحبتهای یک خانم میانسال در میدان میوه و ترهبار است.
هفته پیش قیمت سیب زمینی سر و صدا کرد و تا مرز ۷۰ هزار تومان بالا آمد، غذای فقرا دیگر ارزان نبود به حدی که کاسبی چرخیهای سیب زمینیفروش را آجر کرد.
بر اساس مشاهدات امروز خبرنگار فارس در میدان مرکزی میوه و ترهبار هر کیلو کیوی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گلابی ۱۰۰ هزار تومان، پرتقال ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، سیب ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان، نارنگی ۷۰ هزار تومان و موز ۱۴۰ هزار تومان است.
کشاورزان میگویند که اولا نصف قیمتهای فعلی بازار را هم از آنها نمیخرند، ثانیا هزینه تولید بالاست و چیزی برای آنها نمیماند.
کشورهای پیشرو در کشاورزی، کاستن هزینه تولید را رمز افزایش درآمد کشاورزان و کاهش قیمت بازار برگزیدهاند، با بکارگیری روشهای مدرن،استفاده از هوش مصنوعی و کشاورزی مکانیزه، بازاررسانی به شیوههای روزآمد تولید را ارزانتر به بازار میرسانند.
کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده میگوید ۶ میلیون هکتار از ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی کشت نمیشود که در این صورت با افزایش تولید و عرضه، قیمت در بازار کاهش خواهد یافت، در قانون برنامه هفتم توسعه هم تولید ۱۶۰ میلیون تن هدفگذاری شده است یعنی از رقم فعلی 35 میلیون تن باید بیشتر شود.
هفته پیش قیمت سیب زمینی سر و صدا کرد و تا مرز ۷۰ هزار تومان بالا آمد، غذای فقرا دیگر ارزان نبود به حدی که کاسبی چرخیهای سیب زمینیفروش را آجر کرد.
بر اساس مشاهدات امروز خبرنگار فارس در میدان مرکزی میوه و ترهبار هر کیلو کیوی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گلابی ۱۰۰ هزار تومان، پرتقال ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، سیب ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان، نارنگی ۷۰ هزار تومان و موز ۱۴۰ هزار تومان است.
کشاورزان میگویند که اولا نصف قیمتهای فعلی بازار را هم از آنها نمیخرند، ثانیا هزینه تولید بالاست و چیزی برای آنها نمیماند.
کشورهای پیشرو در کشاورزی، کاستن هزینه تولید را رمز افزایش درآمد کشاورزان و کاهش قیمت بازار برگزیدهاند، با بکارگیری روشهای مدرن،استفاده از هوش مصنوعی و کشاورزی مکانیزه، بازاررسانی به شیوههای روزآمد تولید را ارزانتر به بازار میرسانند.
اما کارشناس بازرگانی جلال سخی معتقد است که دولت باید با اجرای «قانون تجمیع و جلوگیری از خرد شدن اراضی» که ۱۸ سال است اجرا نشده هزینه تولید را کاهش دهد و تولید را بهرهور کند و با بازاررسانی به کمک هوش مصنوعی و شبکهها مجازی در آمد کشاورزان را افزایش دهد.در روش امروزی همه هزینههای مازاد از جیب مردم برداشته میشود.
ترکیه امروزه مشتریان اصلی در بخش کشاورزی را جذب کرده و گوی سبقت را از ایران هم گرفته است به طوری که روسیه به دلیل پایین بودن قیمتها در این کشور واردات خود را به جای ایران از این کشور انجام میدهد.
طبق آخرین اطلاعات ارائهشده از سوی کمیسیون اروپا،حجم صادرات ترکیه به روسیه ۱۴ برابر ایران است.