علی نیک در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به تعداد اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی به جهت تردد زائران اظهار داشت: 235 دستگاه اتوبوس در رینگ داشتیم. ما باتوجه به اضافه شدن جمعیت و مسافر به تعداد اتوبوسها اضافه میکردیم. در کنار آن ماشینهای ون نیز در مسیر رینگ قرار داشتند و تاکسیها را به سطح شهر مستقر کردیم.
نیک دربارا علت ازدحام در اتوبوسها گفت: حجم جمعیت در برخی ساعات به حدی بالا بود که دو مسیر رفت و برگشت ویژه زائران میشد. برای ما ایمنی جان مسافران و زوار در اولویت بود و اهمیت داشت. بهطوری که یک رفت و برگشت 15 دقیقهای به نیم ساعت یا 40 دقیقه تبدیل میشد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم بیان کرد: کندی حرکت اتوبوسها از مبدأ (میدان ال یس) تا حرم، طول سفر رفت و برگشت را نیز افزایش میدهد، بنابراین از سرعت عمل جلوگیری میکند و جابجایی مسافران به کندی اتفاق میافتد.
وی عنوان کرد: امکان افزایش بیش از حد اتوبوس از سایر استانهای وجود داشت، اما باید بدانیم که هر میزان تعداد اتوبوسها افزایش پیدا کند، به همان میزان ترافیک نیز افزایش پیدا خواهد.
نیک تصریح کرد: آمار مسافرانی که جابهجا کردهایم فعلا در دست نیست، چراکه به دلیل رایگان بودن سرویسدهی دستگاه پرداختی قطع بوده و تعداد مسافران مشخص نیست؛ بنابراین نیازمند بررسی بیشتر در سامانه هستیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم درخصوص وضعیت پارکینگ وسایل نقلیه شخصی اظهار داشت: فضاهای مناسبی در اطراف جمکران بهعنوان پارکینگ تعریف شده بود، اما به دلیل بارندگی تعدادی از پارکینگها در همان زمانهای اولیه از دسترس خارج کردیم. البته پس از قطع بارندگی و شرایط بهتر از آنها استفاده کردیم.
وی افزود: ما در محور حضرت خدیجه خودروها را به صورت اریب پارک کردیم. این محور در رینگ 2 جمکران قرار دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای پارکینگ زائران بود. البته ما در نهایت باید به فکر خیل کثیر زائران و مجاوران در این ایام و سایر مناسبتها باشیم. این سفرها ملی و از سایر استانهای کشور اتفاق میافتد و باید فکری به حال تملک بسیاری از زمینهای اطراف جمکران به عنوان پارکینگ داشته باشیم.
نیک اذعان کرد: از همین حالا باید به فکر سالهای آینده باشیم. مسئولان بالادستی استانی و کشوری پای کار بیایند تا تعدادی از زمینهایی که متعلق به افراد و شخصی است را تملک کنیم و به پارکینگ اختصاص دهیم.
انتهای پیام/
∎