شناسهٔ خبر: 71389155 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

امکان یخ‌زدگی روغن موتور وجود دارد؟/ نکاتی مهم که باید بدانید

با ماندگاری توده هوای بسیار سرد در اکثر نقاط کشورمان، شاید برخی رانندگان درباره احتمال یخ زدن روغن موتور سؤالاتی داشته باشند. همچون همیشه، مجله پدال در سلسله مقالات آموزشی خود پاسخگوی چنین موضوعاتی خواهد بود

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل پدال، وقتی به مایعات مختلفی که در خودرو وجود دارد فکر می‌کنید، برخی مشکلات در زمستان بیشتر به ذهن می‌رسند که یکی از آن‌ها احتمال یخ زدن است. همه ما تبدیل آب به یخ در هوای سرد را دیده‌ایم بنابراین فکر می‌کنیم فرایند مشابهی برای سایر مایعات موجود در خودرو رخ می‌دهد و آن‌ها نیز یخ می‌زنند. برای مثال به روغن موتور می‌پردازیم. وظیفه روغن موتور روان کاری قطعات مختلف پیشرانه و کاهش اصطکاک بین آن‌هاست. اگر روغن غلیظ و سفت شود بی‌شک تأثیرات مخربی روی خودرو خواهد گذاشت؛ اما خبر خوب این است که احتمال یخ زدن کامل روغن موتور بسیار کم است اما خبر بد اینکه روغن موتور برای آسیب زدن به قطعات پیشرانه نیازی به یخ زدن کامل ندارد. در نظر داشته باشید که یک جوی آب هم در صورت تبدیل شدن به لجن خطرناک خواهد بود.

روغن موتور در مقایسه با برخی مواد مایع و نیمه مایع دیگر نقطه انجماد پایین‌تری دارد. تنها راه یخ زدن روغن موتور این است که دمای محیط به منفی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد برسد که احتمال تحقق چنین امری تقریباً صفر است چراکه دمای هوای سردترین مناطق کشورمان اصلاً به این عدد نزدیک نمی‌شود. با این وجود، دمای بسیار پایین می‌تواند باعث غلیظ‌تر شدن روغن موتور شده و آن را به حالت لجن مانند دربیاورد. در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد، روغن موتور با سرعت کمتری جریان خواهد یافت هرچند از نظر فنی همچنان مایع است اما غلظت بالایی دارد و تقریباً شبیه عسل جریان می‌یابد. اگر بخواهید عسل را از میان انبوهی از قطعات فلزی مقاوم عبور دهید، این کار کل روز طول می‌کشد و زمانی که در حال رانندگی هستید چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حالت نرمال و زمانی که خودرو را روشن می‌کنید روغن شروع به حرکت در بین قطعات پیشرانه می‌کند. این امر دوام قطعات و کاهش اصطکاک بین آن‌ها را تضمین کرده و مانع داغ شدن قطعات می‌شود؛ اما اگر غلظت روغن به دلیل سرمای شدید کاهش یابد، جریان یافتن آن به اندازه‌ای که باید باشد سریع نخواهد بود و این اتفاقی در حالی رخ می‌دهد که قطعات پیشرانه قبلاً در حال حرکت هستند و حتی روغن به آن‌ها نرسیده است. اگر روغن در موعد مقرر به قطعات نرسد، آن‌ها با یکدیگر سایش و اصطکاک پیدا کرده و دما افزایش می‌یابد و احتمال آسیب دیدن فیزیکی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. درصورتی‌که روغن داغ شدن و بخار شود نیز تأثیراتی مشابهی وجود خواهد داشت. جدای از این موارد، با عدم روان کاری صحیح روغن موتور، پیشرانه مجبور است فشار کاری بیشتری داشته باشد که این امر روی مصرف سوخت خودرو تأثیر می‌گذارد. روغن غلیظ‌تر می‌تواند باعث ایجاد جرم و دوده در پیشرانه شود و فشار روغن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. همه این موارد در نهایت آسیب دیدن قطعات را در پی داشته و مالک خودرو را مجبور به صرف هزینه‌های تعمیر سنگین می‌کند.

با اینکه در دماهای عادی زمستان نیازی به نگرانی دراین‌باره نیست اما همچنان مشکل کلی وجود دارد. اگر در مناطقی با زمستان‌های بسیار سرد زندگی می‌کنید و به دنبال استفاده روزمره از خودرو هستید، شاید در درازمدت خودرو آسیب ببیند. بهترین کار برای حفظ کیفیت روغن موتوری که استفاده نمی‌کنید، قرار دادن آن در مکانی گرم و خشک است. همچنین بهتر است بجای روغن‌های سنتی از روغن‌های سنتتیک استفاده کنید چراکه شاخص ویسکوزیته بهتری دارند و در برابر دماهای پایین مقاوم‌تر هستند. همچنین در صورت امکان بهتر است خودروی خود را در شب‌های سرد زمستان در پارکینگ سرپوشیده پارک کنید و یا اگر امکانش را دارید هیتر بلوک پیشرانه را خریداری نمایید.

برچسب‌ها: