جهان صنعت نیوز، خودروسازان چینی مانند BYD، چری و جیلی با تولید خودروهای ارزانقیمت و مجهز به موتورهای احتراقی، بازارهای جنوب جهانی شامل جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا را تسخیر کردهاند. در حالی که بازارهای غربی با تعرفهها و محدودیتهای وارداتی مانع از حضور گسترده خودروهای چینی شدهاند، این شرکتها با احداث کارخانههای محلی در کشورهایی مانند برزیل، تایلند و مکزیک به دنبال تثبیت حضور خود و توسعه خودروهای الکتریکی هستند.
در حالی که بازارهای اروپا و آمریکا با اعمال تعرفههای سنگین، موانعی جدی برای صادرات خودروهای چینی ایجاد کردهاند، خودروسازان چینی با تمرکز بر بازارهای نوظهور جنوب جهانی، رقابتی تنگاتنگ را با غولهای خودروسازی جهان آغاز کردهاند. برندهایی مانند BYD، چری، جیلی و سایک با عرضه خودروهای مجهز به موتورهای احتراقی و قیمتهای رقابتی، بازارهای خاورمیانه، آفریقا، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین را هدف قرار دادهاند.
در سالهای اخیر، اشباع بازار داخلی و رقابت شدید باعث شد تا خودروسازان چینی به صادرات روی آورند. بحران کمبود تراشه در دوران پاندمی باعث شد خودروسازان غربی تمرکز خود را بر تولید خودروهای لوکس و گرانقیمت بگذارند و بازار خودروهای ارزانقیمت در کشورهای در حال توسعه خالی بماند؛ فرصتی که چینیها به خوبی از آن استفاده کردند. روسیه نیز پس از تحریمهای غرب، به بزرگترین واردکننده خودروهای چینی تبدیل شد و سهم برندهای چینی در این کشور از ۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۱ درصد در سال ۲۰۲۳ رسید.
اگرچه بیشتر خودروهای صادراتی چین هنوز با موتورهای احتراقی عرضه میشوند، اما هدف بلندمدت این کشور، توسعه خودروهای الکتریکی در این بازارها است. در برزیل، ۷ درصد از بازار خودروهای الکتریکی در اختیار چینیهاست و این رقم در تایلند به ۱۵ درصد میرسد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۷۵ درصد صادرات خودروهای چینی را مدلهای الکتریکی تشکیل دهند.
خودروسازان چینی علاوه بر صادرات، با احداث کارخانههای محلی در کشورهایی مانند تایلند، ازبکستان، برزیل، مجارستان و اندونزی، به دنبال کاهش هزینههای حملونقل و دور زدن تعرفهها هستند. این استراتژی نه تنها باعث تثبیت حضور چینیها در بازارهای نوظهور شده، بلکه تهدیدی جدی برای خودروسازان غربی در بازارهای سنتیشان نیز محسوب میشود.
∎