به گزارش جهان نیوز، ابوالقاسم جراره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری باید به وظایف ذاتی خود بپردازد و به حیطه وظایف ارگان ها و دستگاه های دیگر و بخش خصوصی ورود نکند، تصریح کرد: وظیفه این معاونت تقویت دسترسی برای شرکت های دانش بنیان، اجرای قانون جهش تولید، قانون ساخت بار اول، فعالیت در بخش ماده ۱۱ قانون جهش تولید، قانون اعتبار مالیاتی، تسهیل دسترسی به تسهیلات مالی از طریق بانک های عامل ، ایجاد سیستم های هوشمند در حوزه تصمیم سازی مبتنی بر DSS در حوزه اجرای قوانین مرتبط با دانش بنیان ها برای نمایندگان مجلس و نهادهای مرتبط به منظور افزایش توان تصمیم گیری هرچه بهتر و مواردی از این دست است و نباید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در حوزه تخصصی اجرایی سایر نهادها و ارگان ها، ورود کند ومعاونت علمی نباید به فکر ایجاد نئو بانک و بانکداری مستقیم باشد، در حال حاضر ما در کشور زیرساخت های هوشمند مالی و بانکداری و شبکه های نوین اعتبار سنجی و پرداخت الکترونیک و هوشمند که توسط بخش خصوصی با نظارت بانک مرکزی ایجاد شده است ، به تعداد مناسب داریم و فقط نیاز است که منابع مالی در اختیار معاونت علمی و صندوق شکوفایی از طریق بانک های عامل و فینتک های تحت نظارت بانک مرکزی در دسترس شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد و نظارت و مدیریت در بخش بانکداری و نئو بانک و سیستم های هوشمند آن صرفا بر عهده بانک مرکزی و ساختار اجرایی آن میباشد.
وی با انتقاد از ورود این معاونت در حوزه سیستم بانکداری و ایجاد نئوبانک مختص به معاونت علمی، اظهار کرد: متاسفانه مکانیزم هوشمند شبکه سیستم های دانش بنیان و اجرای قوانین جهش تولید به صورت سنتی انجام می شود و و بهتر است معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به جای بانکداری به دنبال ایجاد مکانیزم و اتوماسیون سیستم های هوشمند تسهیل گری دانش بنیان به عنوان یک وظیفه ذاتی باشد و در این مسیر حرکت کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید معاونت مذکور در راستای ایجاد داشبوردهای مدیریتی بر خط برای ارکان نظام، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط گام بردارد ،بطور مثال، بصورت بر خط مواردی نظیر قانون جهش تولید در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان به چه میزان توسط دستگاه ها اجرا می گردد؟ عنوان کرد: متاسفانه شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات، کاملا به صورت سنتی فعالیت می کنند و سویچ های تبادل دیتا هوشمند دو طرفه (عرضه و تقاضا) برای ایجاد سازوکار توسعه کسب و کار برخط بین شرکت های دانش بنیان صادراتی و نهاد های صادراتی از جمله سازمان توسعه تجارت و رایزن های اقتصادی وزارت امورخارجه وجود ندارد که و این روند باید توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به صورت مکانیزه و مبتنی بر شبکه های جدید و مبتنی بر شبکه های هوشمند، تغییر پیدا کند.
جراره با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری متاسفانه وظایف اصلی خود را رها کرده و به جای تقویت زیرساخت های خود در بخش های مختلف بر اساس وظایف قانونی به حوزه تخصصی دیگر دستگاه ها و نهادها از جمله بانک مرکزی و وزارت ارتباطات ورود کرده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه به رییس جمهور و بانک مرکزی متذکر می شویم که معاونت علمی روی ماموریت اصلی خود تمرکز کند و زیرساخت های خود برای شرکت های دانش بنیان بر اساس وظایف قانونی محوله توسعه بخشد، تنها راه مقابله با تحریم های ظالمانه افزایش توان داخلی و لفزایش توان صادراتی غیر نفتی است، همچنین لازم به ذکر است ،قرار نیست با استفاده از یک کلمه هوش مصنوعی معاونت علمی در تمام فعالیت های اجرایی در حوزه هوش مصنوعی ورود کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سازماندهی و رگولاتوری هوش مصنوعی، طرحی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد سازمان ملی هوش مصنوعی در حال بررسی است، اظهار کرد: سازمان ملی هوش مصنوعی باید زیر نظر ریاست جمهور و با مشارکت سازمان ها و نهادهای تخصصی در حوزه های مختلف فعالیت کند و تمامی موضوعات را به صورت مستقل پیش نبرد و نقش تسهلیگری و رگولاتوری بین دستگاهی و توسعه ای را به پیش برد.
وی با انتقاد از ورود این معاونت در حوزه سیستم بانکداری و ایجاد نئوبانک مختص به معاونت علمی، اظهار کرد: متاسفانه مکانیزم هوشمند شبکه سیستم های دانش بنیان و اجرای قوانین جهش تولید به صورت سنتی انجام می شود و و بهتر است معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به جای بانکداری به دنبال ایجاد مکانیزم و اتوماسیون سیستم های هوشمند تسهیل گری دانش بنیان به عنوان یک وظیفه ذاتی باشد و در این مسیر حرکت کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید معاونت مذکور در راستای ایجاد داشبوردهای مدیریتی بر خط برای ارکان نظام، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط گام بردارد ،بطور مثال، بصورت بر خط مواردی نظیر قانون جهش تولید در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان به چه میزان توسط دستگاه ها اجرا می گردد؟ عنوان کرد: متاسفانه شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات، کاملا به صورت سنتی فعالیت می کنند و سویچ های تبادل دیتا هوشمند دو طرفه (عرضه و تقاضا) برای ایجاد سازوکار توسعه کسب و کار برخط بین شرکت های دانش بنیان صادراتی و نهاد های صادراتی از جمله سازمان توسعه تجارت و رایزن های اقتصادی وزارت امورخارجه وجود ندارد که و این روند باید توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به صورت مکانیزه و مبتنی بر شبکه های جدید و مبتنی بر شبکه های هوشمند، تغییر پیدا کند.
جراره با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری متاسفانه وظایف اصلی خود را رها کرده و به جای تقویت زیرساخت های خود در بخش های مختلف بر اساس وظایف قانونی به حوزه تخصصی دیگر دستگاه ها و نهادها از جمله بانک مرکزی و وزارت ارتباطات ورود کرده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه به رییس جمهور و بانک مرکزی متذکر می شویم که معاونت علمی روی ماموریت اصلی خود تمرکز کند و زیرساخت های خود برای شرکت های دانش بنیان بر اساس وظایف قانونی محوله توسعه بخشد، تنها راه مقابله با تحریم های ظالمانه افزایش توان داخلی و لفزایش توان صادراتی غیر نفتی است، همچنین لازم به ذکر است ،قرار نیست با استفاده از یک کلمه هوش مصنوعی معاونت علمی در تمام فعالیت های اجرایی در حوزه هوش مصنوعی ورود کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سازماندهی و رگولاتوری هوش مصنوعی، طرحی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد سازمان ملی هوش مصنوعی در حال بررسی است، اظهار کرد: سازمان ملی هوش مصنوعی باید زیر نظر ریاست جمهور و با مشارکت سازمان ها و نهادهای تخصصی در حوزه های مختلف فعالیت کند و تمامی موضوعات را به صورت مستقل پیش نبرد و نقش تسهلیگری و رگولاتوری بین دستگاهی و توسعه ای را به پیش برد.
منبع : مهر