شناسهٔ خبر: 71347066 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد هرچه باشد، عادلانه نیست!

کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد مسیرهای عجیبی را برای انتخاب ملی پوشان در قهرمانی آسیا در نظر گرفته است.

صاحب‌خبر -
چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد هرچه باشد، عادلانه نیست!
کد خبر: 699437
|
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۱:۴۵:۵۵

کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد قبل از مسابقات کشوری گرگان، چرخه ای موسوم به چرخه انتخابی را تعریف کرد تا کشتی گیران با پیمودن این چرخه صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی شوند. در همان گام نخست این چرخه، اعلام شد برای اعزام به قهرمانی آسیا، تنها کشتی گیران زیر  سال مدنظر هستند و کشتی گیران بالای 23 سال در صورت قهرمانی در کشور نیز به مسابقه ای نمی روند. همین موضوع نیز باعث دلسردی طیف وسیعی از کشتی گیرها شد و به معنای واقعی ناعدالتی را نشان داد. اینکه کشتی گیری که 24 یا 25 سال سن دارد، به بهانه ای غیرمنطقی نتواند به قهرمانی آسیا اعزام شود، خارج از چارچوب عدالتی است که کادرفنی کشتی آزاد مدعی اجرای آن است. از طرفی در این شرایط کشتی گیران با تجربه ای مانند مجتبی گلیج، یا کشتی گیران جوان تر اما پخته ای مانند حسین ابوذری نیز شانسی برای حضور در مسابقات قاره ای نخواهند داشت. در حالی که بهتر است برای پشتوانه سازی مسیر بهتری را انتخاب کرد نه اینکه روی نام بسیاری از مدعیان خط قرمز کشید.

به گزارش جماران، جدا از این موضوع اما، روی سخن با خبری است که روز گذشته روی خروجی سایت فدراسیون کشتی قرار گرفت و برق از سر همه پراند؛ فدراسیون کشتی اعلام کرد در وزن 97 کیلوگرم، یک انتخابی درون اردویی بین مبین عظیمی و ابوالفضل بابالو برگزار خواهد شد و برنده این رقابت راهی قهرمانی آسیا می شود.

نخست اینکه مبین عظیمی کارش را در مسابقات کشوری در وزن 92 کیلوگرم آغاز کرد و قهرمان این وزن شد اما طبق چرخه در مسابقات رنکینگ زاگرب، قافیه را به فیروزپور باخت. هرچند خود عظیمی نیز طی سال های قبل در مواردی اسیر بی عدالتی کادر فنی شده بود. از طرفی عظیمی در وزن 92 کیلوگرم حسابی جا افتاده و انتقال یک شبه او از 92 به 97 کیلوگرم می تواند همان ماجرای بی فایده تغییر وزن قاسمپور را تکرار کند. عظیمی در حالت عادی وزنی حدود 94 تا 95 کیلوگرم دارد و اگر چه از نظر فیزیکی و قدرت بدنی کاملا شرایط انتقال به وزن المپیکی 97 کیلوگرم را دارد، اما این پروسه باید به مرور زمان طی شود و او حداقل در دو تا سه مسابقه با سطح پایین تر در این وزن محک بخورد، به مرور زمان بدنش را پر کند و وزنش را بالا ببرد تا قدرت بدنی و عضلاتش با این وزن سازگار شود اما بردن یک شبه او به وزن بالاتر، تکرار همان داستانی است که برای کامران قاسمپور در جام جهانی و انتخابی المپیک رخ داد.

از سوی دیگر، کادرفنی چون مجتبی گلیج که در مسابقات کشوری اول شد، بالای 23 سال سن دارد را از چرخه اعزام به قهرمانی آسیا کنار گذاشت و بابالو که نفر دوم این وزن است را راهی کرواسی کرد که شکست سنگین او مقابل کایل اسنایدر در فینال، باعث تردید کادرفنی در اعزام این کشتی گیر تهرانی به مسابقات قاره ای شد. با وجود این، در همین وزن مدعیان زیادی وجود دارند که هر کدام می توانند با آمادگی بهتری راهی مسابقات آسیایی شوند اما کادرفنی به دلیل محدودیت عجیبی که ایجاد کرده نمی خواهد به آن ها میدان دهد و ترجیح داده سراغ کشتی گیری در وزن پایین تر برود که تنها یک بار در لیگ دسته اول در وزن 97 کیلوگرم به روی تشک رفت و مقابل مهدی حاجیلوئیان شکست خورد. در شرایطی که مجتبی گلیج در این یک وزن یک مهره کاملا پخته و قابل اتکاست، و در کنار او مهدی حاجیلوئیان نیز می تواند یک گزینه مناسب باشد، اما قرار است انتخابی درون اردویی ملی پوش ایران در وزن 97 کیلوگرم در قهرمانی آسیا را مشخص کند و مشخص نیست دقیقا کجای چنین چرخه ای قرار است عادلانه باشد. در حالی که همین ماجرا در 74 کیلوگرم نیز وجود دارد و پس از آنکه علی رضایی در زاگرب نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، کادرفنی امیرمحمد یزدانی را با یک قهرمانی آسیا و 2 نقره جهان کنار گذاشت و قرار است یونس امامی- که بی دلیل از کشوری معاف شد- را با حسین ابوذری به تورنمنت رنکینگ آلبانی اعزام کند. جایی که اگر قرار باشد یک نفر از بین این 2 نفر انتخاب و راهی قهرمانی آسیا شود، قانون نوشته شده توسط خود کادرفنی نقض می شود و کشتی گیری که بالای 23 سال سن دارد، در آسیایی کشتی خواهد گرفت.

به هرحال، رویکرد کادرفنی و مسیر انتخاب ملی پوشان برای حضور در قهرمانی آسیا، بیشتر از آنکه یک مسیر عادلانه و مشخص باشد، یک مارپیچ عجیب و غریب است که نه تنها در موارد زیادی عاری از عدالت است، بلکه با قوانین غیرمنطقی و هزارتوهای واهی، باعث سرگیجه جامعه کشتی نیز شده است. حالا باید دید چنین چرخه ای می تواند منجر به پشتوانه سازی و انتخاب عادلانه نفرات شود یا جز دلسردی خیل عظیمی از کشتی گیرها، خروجی دیگری نخواهد داشت؟!