این آثار که در طول تاریخ به دست اهل علم، محدثان و شیعیان دلبسته به اهل بیت(ع) جمعآوری شده به عنوان گنجینهای از معرفت و نور شاهدی زنده از محبت و عشق به امام عصر(عج) هستند. در میان این آثار، نمونههایی از آثار ارزشمندی وجود دارد که به سبب ارادت به ساحت جد بزرگوار ایشان حضرت ثامنالحجج(ع) به حرم مطهر رضوی اهدا شده است.
ردی از زمان غیبت صغری
در موزههای آستان قدس رضوی، گنجینهای از آثار باارزش تاریخی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد که موضوع تعدادی از آنان مرتبط با امام زمان(عج) و میلاد مبارک ایشان در نیمه شعبان است. هر یک از این آثار به نمایش درآمده نه تنها گواهی بر تاریخ درخشان اهل بیت(ع) و امام مهدی(عج) است، بلکه با ایجاد پیوندی معنوی و فرهنگی، یاد و خاطره آنها را در دلهای مسلمانان جاودانه کرده است. همگی این آثار در راستای معرفی و شناساندن شخصیتهای بزرگ اسلام به خصوص حضرت صاحبالزمان(عج) هستند. آثار هنری موجود در این موزهها همگی گواهی بر ارادت مسلمانان به اهل بیت(ع) و درک عمیق آنها از مفاهیم مهدویت است که به طور ویژه در آثار هنری و مذهبی همچون این اشیا متجلی میشود.
این آثار نه تنها نشانگر اهمیت مذهبی و معنوی موضوع در نظر خالق آن است بلکه ارادت اهداکنندگان را نیز به ساحت علی بن موسی الرضا(ع) نشان میدهد. یکی از این آثار ارزشمند، انگشتری است که از عقیق یمنی ساخته شده و به رنگ سبز است. این اثر به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که در سال 1393 توسط شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان به رهبر معظم انقلاب اهدا و دو سال بعد به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است. این انگشتر در حال حاضر در گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب به نمایش گذاشته شده و به عنوان یادگاری از دوران نیابت خاص امام زمان(عج) شناخته میشود.
این انگشتر به نوعی نماد پیوند میان دوران غیبت صغری و عصر حاضر است؛ چراکه عبارت حک شده بر نگین آن «عدتی یوم الوعید عثمان بن سعید» است که بنا بر آن این احتمال وجود دارد که این مهر منسوب به نخستین نایب خاص حضرت(عج) در دوران غیبت صغری یعنی عثمان بن سعید عمری باشد. عثمان بن سعید عمری مشهور به اَبوعَمرو نخستین نایب خاص امام مهدی(عج) از نواب اربعه است و در تاریخ تشیع جایگاهی ویژه دارد.
مژده نیمه شعبان برای شیعیان
نیمه شعبان مژده میلاد مسعود آخرین منجی عالم امکان است که در کلام رسول اکرم(ص) چنین از آن تعبیر شده است: «شب نیمه شعبان شبی است که خداوند آن را از میان زمانها برگزیده است». دیگر اثر موجود در موزه آستان قدس رضوی نیز مرتبط با این موضوع است. تابلو معرق «مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید» به همین مناسبت و میلاد امام مهدی(عج) طراحی شده است. این تابلو با سنگهای فیروزه و عقیق ساخته و در آن از خط شکسته نستعلیق استفاده شده است. ابعاد آن 120*83 سانتیمتر است و توسط حسین نیکطلب و مهین باغیشنی در سال 1391 اهدا شده است. این اثر هنری به نوعی نماد خوشامدگویی به امام مهدی(عج) بوده که با استفاده از هنر معرق زینت داده شده است.
بشارتهای مربوط به پیروزی مسلمانان
در کنار این اشیای نفیس، تابلوهایی نیز در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده که آیات و روایات مربوط به امام زمان(عج) را به تصویر کشیدهاند. یکی از نمونههای آن تابلو خطاطی است که توسط هنرمندی عراقی از مؤسسه شهید المحراب للتبلیغ الاسلامی روی چرم خوشنویسی شده است. «بسم الله الرحمن الرحیم وعد الله الذین امنو منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا صدق الله العلی العظیم» متن نوشته شده روی این تابلو هنری زیباست که با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده است. آیات انتخاب شده برای این تابلو بخشی از پیامهای الهی و بشارتهای مربوط به پیروزی مسلمانان و ظهور امام زمان(عج) را در خود جای داده که نشانگر ارتباط عمیق میان قرآن و مهدویت است و در کنار دیگر آثار ارزشمند، پیامی از امید و آیندهای روشن را منتقل میکند. این اثر که در سال 1389 اهدا شده است، ابعادی به اندازه 108*138 سانتیمتر دارد.
تمبری برای یادبود
آخرین اثر نیز تمبری است که به مناسبت ولادت امام مهدی(عج) و روز جهانی مستضعفین در سال 1373 منتشر شده است. این اثر جالب توجه نمادی از وحدت جهانی برای ظهور عدالت است و با توجه به موضوع آن، در گنجینه موزه آستان قدس رضوی جایگاهی ویژه دارد. این تمبر که بهای اسمی آن 50 ریال است، با شمارگان 700هزار قطعه به بازار عرضه شد و در ابعاد 33/5 * 46 میلیمتر طراحی شده است.
آثار و اشیای مرتبط با امام زمان(عج) در موزه آستان قدس رضوی نه تنها گنجینهای از تاریخ و هنر اسلامی به حساب میآید، بلکه شاهدی است از ارتباط معنوی عمیق میان شیعیان و امام غایب خود. این آثار که از قرنها پیش به دست شیعیان جمعآوری و نگهداری شده، نه تنها نشاندهنده عشق و محبت به حضرت، بلکه گواهی بر اعتقاد راسخ شیعیان به ظهور امام زمان(عج) و تحقق وعدههای الهی است. این گنجینههای تاریخی همچنان برای نسلهای آینده یادآور راهی هستند که شیعیان در انتظار ظهور امام غایب خود قدم میگذارند.
خبرنگار: زهرا زنگنه