میراثآریا: تنها یک روز تا شروع مهمترین رویداد گردشگری کشور باقی مانده است. رویدادی که شمارگان آن به عدد ۱۸ رسیده است و سال به سال هم بر مشارکتکنندگان بخش خصوصی آن افزوده میشود. به واقع باید گفت که نمایشگاه گردشگری از مهمترین رویدادهای بینالمللی کشور است که نقش مؤثری را در معرفی و توسعه گردشگری دارد و باید در راستای افزایش نمایشگاههای استانی و توسعه آنها برنامهریزیهای هر چه بهتری انجام شود.
افزایش تعاملات تجاری و توسعه پایدار دست اندرکاران صنعت توریسم، به اشتراک گذاشتن ساز و آواز و آیینهای محلی هر منطقه، حضور کشورهای دیگر و آشنایی با جدیدترین دستاوردهای حوزه گردشگری جهان، معرفی و ارائه تازهترین فعالیتهای این صنعت و... تنها بخشی از دستاوردهایی است که در این نمایشگاه میتوان جستوجو کرد.
برگزاری نمایشگاههای گردشگری به واقع تأثیرات قابلتوجهی بر اقتصاد کشور میزبان دارد. کشورهای میزبان این نمایشگاهها، بهواسطه برگزاری چنین رویدادهایی، گردشگران بیشتری را جذب کرده و درآمد ارزی خود را به واسطه فرصتی مناسب در جهت جذب سرمایهگذاران خارجی، افزایش میدهند.
از منظر دیگر، صنعت گردشگری بهطور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و رونق مشاغل تأثیر بسزایی دارد و برگزاری آن به رونق هر چه بهتر این صنعت و افزایش فرصتهای شغلی کمک شایانی میکند. توجه به بعد بینالمللی در نمایشگاههای گردشگری نیز به کشورها کمک میکند تا برند گردشگری خود را بهبود بخشند و با ارائه جاذبههای خود، سهم بیشتری را از بازارهای جهانی گردشگری کسب کنند.
این اهمیت سبب شده تا در هجدهمین دوره از این نمایشگاه، ۳۵ خبرنگار از ۱۹ رسانه خارجی و همچنین ۱۵ اینفلوئنسر با ۴۵ میلیون بازدیدکننده برای پوشش آن دعوت شوند.
اختصاص ۵۵ هزار متر مربع فضا در نمایشگاه امسال و افزایش آن در مقایسه با دورههای گذشته هم گواهی دیگر بر ادعای توجه هر چه بیشتر مسئولان کشور به این دوره از نمایشگاه است.
به واقع این صنعت را باید یکی از مهمترین صنایع در ارزآوری و اشتغالزایی دانست است که به عنوان یکی از مهمترین و کلیدیترین مؤلفهها بعد از صنعت نفت و خودروسازی در بیشتر کشورها همواره مورد توجه قرار گرفته است. از منظر دیگر، هویت زایی و تعامل میان کشورها و نزدیکتر کردن ملتها و شناخت هر چه بهتر فرهنگ یک ملت نیز موضوعی است که کشورها سعی دارند تا به نحو احسن برای توسعه آن گام بردارند.
آماری عجیب از بازدیدکنندگان نمایشگاههای گردشگری در جهان
شاید بد نباشد نیم نگاهی به برخی از مهمترین نمایشگاههای معتیر گردشگری دنیا داشته باشیم. در این خصوص، نمایشگاه فیتور مادرید در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۲۲ هزار بازدیدکننده و ۸هزار و ۵۰۰ شرکتکننده از ۱۳۱ کشور را به خود جلب کرد و بیش از ۴۲۵ میلیون یورو درآمد اقتصادی برای اسپانیا به همراه داشت. نمایشگاه آیتیبی برلین نیز در سال ۲۰۱۹ (پیش از دوران کرونا) بیش از ۱۶۰ هزار بازدیدکننده و ۱۰ هزار غرفهدار از ۱۸۱ کشور را میزبانی کرد. از سوی دیگر، دبلیوتیام لندن سالانه میزبان ۵۱ هزار متخصص گردشگری از بیش از ۱۸۰ کشور است که میلیاردها دلار قرارداد تجاری در آن منعقد میشود. این آمارها و افزایش سالانه گردشگری در جهان و حتی کشور ما سبب شده تا برنامهریزی برای توسعه این صنعت روز به روز با تغییرات شکرفی در کشورهای مختلف دنبال شود.
حضور ۸ هیئت خارجی و۱۲ کشور
به گفته انوشیروان محسنیبندپی معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امسال با توجه به تجربیات سالهای قبل و کمبود سالن سعی شده تا در یک متراژی به مساحت ۵۵ هزار متر مربع این نمایشگاه برگزار شود و معتقدیم که این فضا میتواند بر شور و نشاط و تقویت هر چه بهتر نمایشگاه کمک شایانی کند.
او به اعلام آمادگی حضور ۸ هیئت خارجی و همچنین حضور ۱۲ کشور در هجدهمین نمایشگاه گردشگری اشاره کرد و گفت: حضور کشورهای ترکیه و قطر با دو غرفه، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ماداگاسکار هم سبب شده تا ظرفیتهای ایران را هر چه بهتر برای مبادلات گردشگری مورد استفاده قرار دهیم.
شعار «صلح اقوام ایرانی و وفاق ملی» رویکرد دولت است
سید مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز معتقد است که در سالهای اخیر بحرانهای مختلفی را در بخشهای گردشگری پشت سر گذاشتیم و سؤال مهم این است که برگزاری این نمایشگاه چه کمکی را به توسعه گردشگری میکند؟
به گفته او در هجدهمین دوره از این نمایشگاه سعی شده تا نسبت به سال گذشته، نقاط ضعف را کم کرده و مشکلات را بررسی کنیم.
در نمایشگاه سال گذشته بحث موسیقی و تقدم و تأخر حضور شرکتهای خارجی کمتر دیده شد و باید در این نمایشگاه بخش خصوصی گردشگری پررنگتر شود و این رویکرد اصلی هجدهمین نمایشگاه گردشگری است.
فاطمی، به انتخاب شعار «صلح اقوام ایرانی و وفاق ملی» در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: سعی شده تا در نمایشگاه امسال، غرفههای بخش دولتی جای خود را به غرفههای بخش خصوصی بدهند. رویکرد امسال و شعار نمایشگاه امسال نیز تلفیق شعار سال جهانی گردشگری بر اساس رویکرد دولت که وفاق ملی است.
او از حضور پرشور اقوام ایرانی در نمایشگاه امسال خبر داد و بیان کرد: نمایشگاه امسال در ۲۰ سالن برگزار میشود و با اینکه کلیت نمایشگاه گردشگری است، اما صنایع دستی فاخر تنها به عنوان نماد هر استانی در نمایشگاه گردشگری حضور دارند. همچنین در این نمایشگاه استانهای کشور، مناطق آزاد و فعالان بخش خصوصی نیز حاضرند.
به گفته فاطمی، بخش خوراک و سلامت، فضای مستقلی خواهد داشت. سه سالن به بخش خوراک و یک سالن به گردشگری سلامت (۱۳۰۰ متر) اختصاص یافته است. همچنین مهمترین گردهمایی گردشگری امسال نیز با مشارکت انجمن بومگردیها برگزار میشود و بستههای سالانه گردشگری و ارائه بستههای سفری را نیز در این نمایشگاه داریم.
هر گردشگرخارجی تریبونی برای مقابله با ایرانهراسی
حضور هر استان کشور با رویکردی مختص به خود را باید یکی از ویژگیهای این دوره از نمایشگاه دانست. حضور آذربایجان شرقی با رویکرد گردشگری ادبی و تاریخی، اردبیل با رویکرد گردشگری زمستانه و ورزشی، ایلام با رویکرد گردشگری طبیعتگردی، اصفهان با رویکرد گردشگری تاریخی و میراث، بوشهر با رویکرد گردشگری دریایی، خوزستان با رویکرد گردشگری اقوام و... یکی از موضوعات مهمی است که سعی شده تا در دورههای اخیر نمایشگاه توسط مسئولان برگزاری آن برای هویت بخشی هر استان در نظر گرفته شود که باید آن را به فال نیک گرفت.
به واقع باید گفت که توجه به صنعت گردشگری و نمایشگاههایی در این خصوص در جایی که تمام مؤلفهها و ابزارهای سیاسی کشور به بنبست رسیده است، میتواند در راستای ارتقا بخشیدن به تعامل کشورها ورود پیدا کند.
کشورهای متخاصم با توسل بر رسانهها و برنامهسازیهای مختلف سعی در ایران هراسی دارند، توجه به این صنعت و برنامهریزی برای توسعه گردشگری و بویژه توریسم خارجی میتواند نشان دهد که ایران فراتر از آن چیزی است که در رسانههای غربی نشان داده میشود. به واقع هر گردشگر خارجی میتواند تریبونی برای مقابله با ایرانهراسی باشد تا شاهد نقش بر آب شدن این تبلیغات دروغین دشمن با صرف هزینههای چند صد میلیاردی باشیم.
انتهای پیام/