شفقنا – آمار رسمی منتشر شده نشان میدهد که تورم در چین در ماه ژانویه و همزمان با آغاز تعطیلات سال نو قمری افزایش یافته است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین برای ماهها تلاش کرده است تا میزان مصرف کالا و استفاده از خدمات را افزایش دهد و از بروز رکود جلوگیری کند، زیرا هزینهکردهای کم، کسادی در حوزه املاک و مستغلات و بدهی فزاینده دولت محلی همگی بر رشد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته است.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار، شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) که معیار کلیدی تورم است، در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که این شاخص در ماه نوامبر افزایش ۰.۱ درصدی را تجربه کرده بود.
این رقم (ماه ژانویه) که با آغاز تعطیلات طولانی سال نو قمری مصادف بود، بالاترین رقم از ماه آگوست است که در آن زمان این شاخص ۰.۶ درصد افزایش یافته بود.
اداره ملی آمار گزارش داد که قیمت کالاهای مرتبط با تعطیلات افزایش یافته است، زیرا میلیونها نفر برای جشن گرفتن و مهمانی به زادگاه خود سفر کردهاند.
قیمت سبزیجات تازه و گوشت خوک نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲.۴ درصد و ۱۳.۸ درصد افزایش یافته است.
شیانکوان چن، تحلیلگر گلدمن ساکس، در یادداشتی که روز یکشنبه منتشر شد، نوشت که افزایش قیمتها در ماه گذشته «عمدتاً به دلیل بالارفتن قیمت مواد غذایی و خدمات مرتبط با گردشگری در تعطیلات سال نو قمری است که زودتر از موعد معمول آغاز شد.»
چن گفت: اما این افزایش فصلی احتمالاً در ماه فوریه به کاهش تورم منجر خواهد شد، زیرا تقاضای فصلی فروکش میکند.
چین در ژانویه ۲۰۲۴ شدیدترین کاهش قیمتها را در ۱۴ سال گذشته تجربه کرد، که پایان یک دوره چهار ماهه رکود بود.
بر اساس گزارشها، تورم در ۹ ماه از سال ۲۰۲۴ زیر ۰.۵ درصد باقی ماند.
اگرچه رکود نشاندهنده کاهش هزینه کالاهاست، اما این پدیده تهدیدی برای اقتصاد محسوب میشود، زیرا مصرفکنندگان در چنین شرایطی تمایل دارند خریدهای خود را به این امید که قیمتها کاهش بیشتری مییابند، به تعویق بیندازند.
کمبود تقاضا میتواند شرکتها را مجبور کند تا تولیدات خود را کاهش دهند، استخدام را متوقف کنند یا کارگران را اخراج نمایند، در حالی که حتی ممکن است مجبور شوند موجودیهای فعلی خود را نیز با تخفیف بفروشند — که این امر سودآوری را کاهش میدهد، در حالی که هزینهها ثابت باقی میمانند.
پکن سال گذشته اقدامات متعددی برای تقویت اقتصاد، از جمله کاهش نرخ بهره و لغو محدودیتها بر خرید مسکن، انجام داد.
مقامات سیاستگذار در ماه گذشته طرح یارانهای برای کالاهای خانگی متداول، از تصفیهکنندههای آب گرفته تا لپتاپ و خودروهای الکتریکی، را گسترش دادند.
وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که در طول دوره تعطیلات، فروش لوازم خانگی و تجهیزات ارتباطی در «شرکتهای خردهفروشی کلیدی تحت نظارت» بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
این خبر را اینجا ببینید.