به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در دهمین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم «خدای جنگ» حسین دارابی و «گوزنهای اتوبان» ابوالفضل صفاری روی پرده سینمای رسانه در برج میلاد رفتند.
«خدای جنگ»؛ اداره دینی مناسب به شهید طهرانی مقدم
«خدای جنگ» به روایت یکی از مهمترین و حساسترین برهههای تاریخی ایران در دوران جنگ تحمیلی میپردازد. در این فیلم، لیبیاییها تلاش میکنند قطعاتی از موشکهای ایرانی را به سرقت برده و از استفاده آنها در جنگ جلوگیری کنند. اما با تلاشهای شبانهروزی نیروهای ایرانی تحت هدایت ابراهیم شریفی، این قطعات جایگزین میشوند. در این مسیر، تیم شریفی با مشکلاتی مواجه میشود، از جمله یافتن پیچهایی با آلیاژ خاص که برای ادامه کار ضروری است. در نهایت، تلاشهای این گروه موفق به پرتاب موشکهای مورد نیاز میشود. این داستان که به طور خاص به زندگی شهید حسن طهرانیمقدم، یکی از چهرههای برجسته سپاه پاسداران، پرداخته است، نه تنها داستانی از شجاعت و مقاومت در برابر دشمنان است بلکه بازتاب دهنده نقش ایران در حوزه فناوریهای نظامی در دوران جنگ تحمیلی است.
فیلم «خدای جنگ» ساخته حسین دارابی با حضور بازیگران؛ همچون ساعد سهیلی، داریوش کاردان، حسین سلیمانی، پیام احمدینیا، نادر فلاح، مهدی فریضه، دانیال نوراش، سیدمهدی حسینی، پیمان پورنیک و احمد یاوری ساخته شده است. ساعد سهیلی، در نقشی متفاوت و چالشبرانگیز به ایفای نقش پرداخته است که قطعاً میتواند نظر تماشاگران را جلب کند.
«خدای جنگ« فیلم خوش ساخت هم در ساختار هم در معنا است. این فیلم از یک کارگردانی خوب و معنایی ارزشمند بهره میبرد. نگاه به اتفاقات جنگ شکلی واقعگرا دارد و شعارهای رایج در تولیدات دفاع مقدسی در این اثر دیده نمیشود. کارگردانی حسین دارابی یکی از اتفاقات خوب فیلم «خدای جنگ» است. فیلم در بحث فیلمنامه دقیق عمل کرده و جزئیاتی را مد نظر قرار میدهد که برای قوام داستان ضروری است. شخصیت ابراهیم که نقش وی را سعید سهیلی بازی میکند کاملاً واقعی بوده و هیچ گونه غلوی پیرامون آن صورت نمیگیرد.
این فیلم سینمایی الگویی در ساخت پرترهها نشان میدهد. در این فیلم کارگردان به صورت مستقیم زندگی شهید طهرانیمقدم را مورد نظر ندارد بلکه اقتباسی از زندگی این شهید کرده است و با شخصیت خیالی به نوعی زندگی این شهید بزرگوار را مد نظر قرار میدهد. این امر به کارگردان اجازه میدهد تخیل را وارد داستان کرده و درام را شکلی جدیتر دهد. درباره مسائل فنی فیلم از صدابرداری گرفته تا فیلمبرداری، تدوین و موسیقی نیز :خدای جنگ» کیفیت مطلوبی دارد.
نکته مهم دیگر پیرامون فیلم به کارکرد امروزی «خدای جنگ» برمیگردد. این اثر به ما نشان میدهد که داشتن قدرت موشکی قوی تا چه حد میتواند امنیت را برای مردم کشورمان تامین کند. فیلم با تمام چالشهایی که در برخی جزئیات دارد، بهعنوان یک اثر سینمایی پرانرژی و تأثیرگذار در جشنواره فیلم فجر به خوبی درخشیده است
«گوزنهای اتوبان»؛ فیلمی گنگ و نامعلوم
«گوزنهای اتوبان» داستان زندگی عابس، یک راننده پیک موتوری را روایت میکند که بهطور تصادفی به دنبال ماشین یک بلاگر معروف میافتد. این بلاگر که در حال انجام لایو است، به اشتباه تصور میکند که عابس قصد سرقت دارد. سوءتفاهمی که در این اتفاق ایجاد میشود، به سرعت در فضای مجازی وایرال میشود و زندگی هر دو شخصیت را وارد یک مسیر پرتنش و غیرقابل پیشبینی میکند.
این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده و به خوبی بحرانهای فردی و اجتماعی در دنیای امروز، به ویژه تأثیر شبکههای اجتماعی را به تصویر میکشد. بهویژه اینکه چگونه یک اتفاق کوچک میتواند به سرعت در فضای مجازی به طرز فزایندهای گسترش یابد و افراد را در معرض خطرات جدید قرار دهد. الناز شاکردوست، نوید پورفرج، صدف اسپهبدی ،سامان صفاری، سیامک ادیب، بهنوش بختیاری و پیمان قاسمخانی در این فیلم نقش آفرینی کردهاند.
فیلم «گوزنهای اتوبان» در پی دادن هشداری برای خانوادهها است تا آنها بیشتر به آسیبهای احتمالی فضای مجازی توجه کنند اما به دلیل ضعف فیلمنامه و ساختار این مفهوم عقیم مانده و نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. حداقل این مسئله در سالن رسانه برج میلاد به خوبی احساس شد. میزانسن و دکوپاژی که کارگردان چیده چندان اتفاق جالب توجهی نیست همچنین بازیها نیز اغراق شده و مصنوعی است.
فیلم تفاوتهای اجتماعی را بهصورت کلیشهای و دوگانه «خیلی فقیر – خیلی مرفه» نشان میدهد، درحالیکه فضای مجازی در واقعیت به بسیاری از افراد از طبقات مختلف امکان تغییر موقعیت داده است. انتظار میرود در آینده فیلمهایی ساخته شوند که عمیقتر به این مسائل بپردازند.
انتهای پیام/