در آخرین روز از جشنواره چهل و سوم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «گوزنهای اتوبان» با اجرای محمدرضا مقدسیان و باحضور ابوالفضل صفاری (تهیهکننده و کارگردان)، باقر سروش (نویسنده)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، سامان صفاری، نوید پورفرج (بازیگران) و پیام آزادی (آهنگساز) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ابوالفضل صفاری، کارگردان و تهیهکننده گفت: خوشحالم که بعد از سالها به جشنواره فیلم فجر برگشتهام. نوشتن فیلمنامه «گوزنهای اتوبان» سه سال پیش آغاز شد. فیلمبرداری نیز سال گذشته انجام شد و فیلم به این دوره از جشنواره رسید. من پیشتر فیلم کوتاهی درباره موضوع تاثیر هوش مصنوعی در زندگی انسان ساخته بودم. این موضوع نه تنها برای کشور ما که برای تمام دنیا موضوع بهروزی است. درنهایت من از آن موضوع وام گرفته و این فیلم را ساختم.
باقر سروش، نویسنده بیان کرد: انسانها امروز مدام مشغول بازی کردن در فضای مجازی هستند. فیلم بیشتر از این که درباره فضای مجازی باشد درباره جامعه نمایش است. جامعه نمایشی که همه ما این روزها در آن زیست میکنیم و از تاثیرات و عواقب این نوع زندگی آگاه هستیم.
علیرضا برازنده، مدیر فیلمبرداری بیان کرد: فیلمبرداری در فضای شهری بههرحال چالشهای خاص خودش را دارد. اما ما تنها به پلان فکر میکنیم و این که ثبت تصاویر درست اتفاق بیفتد. در این قصهای که در فضایی رئال روایت میشود، بستر سورئالی نیز در پسزمینه کار وجود دارد و امیدوارم این موضوع به خوبی دیده شود.
نوید پورفرج، بازیگر درباره حضور در این اثر سینمایی نکاتی را بیان کرد و گفت: یکی از جذابیتهای کار بازیگری برای من این است که نقشهایی را بازی کنم که متفاوت از دیگر کارهایم باشد. وقتی فیلمنامه را خواندم و دیدم که این نقش متفاوت از دیگر نقشهای من است تصمیم گرفتم این کار را بپذیرم. من بازیگری را بهدلیل ذات بازیگری دوست دارم و میخواهم سر صحنه از زندگی کردن نقشها لذت ببرم. برایم مهم نیست که این تجربه کردن میتواند به نفع یا به ضرر من منجر شود.
سامان صفاری، دیگر بازیگر فیلم گفت: اولین تجربه بازیگری من «شیار ۱۴۳» بود. بعد از آن فیلم، من تصمیم گرفتم بیشتر تلاش کنم و وقتی این نقش به من پیشنهاد شد آن را به عنوان چالشی برای خودم در نظر گرفتم و کار کردم. باید بگویم که از قبل موتورسواری بلد بودم، اما موتورسواری بهعنوان یک پیک موتوری پر از جزئیات و چالشهایی است که تا تجربه نشود نمیتوان آن را درک کرد.
پیام آزادی، آهنگساز بیان کرد: ما دوست داشتیم از آهنگهایی استفاده کنیم که در فضای مجازی ترند میشوند، اما برای حضور در جشنوارههای جهانی به مشکل کپیرایت میخوردیم. درنتیجه تصمیم گرفتیم از هنگدرام به عنوان ساز اصلی استفاده کنیم و در کنار آن از سازهای زهی نیز بهره بردیم.
ابوالفضل صفاری گفت: این جشنواره با نظم کافی سعی در برگزاری این رویداد سینمایی دارد. برگزاری این جشنواره کار سختی است و به نظرم عوامل به خوبی از پس این کار برآمدهاند. مدیران این جشنواره کارشان را خوب بلدند. چیزی که اهمیت دارد دیده شدن فیلم است وگرنه داوری همهجای دنیا سلیقهای است.
او ادامه داد: من خود فضای مجازی را در فیلم نشان ندادم، زیرا سطح کار پایین میآمد. اما فیلم به حال و روز امروز مردم ایران در شرایط حکمرانی فضای مجازی میپردازد.
پورفرج گفت: امیدوارم این فیلم بتواند تاثیری هرچند کوچک بر نسل جوان بگذارد. ناراحتکننده است که فضای مجازی میتواند شکل روابط میان انسانها را تغییر دهد.
باقر سروش، نویسنده گفت: ما دوگونه انسان هستیم. انسانی که نفس میکشد و انسانی که تبدیل به آواتار و تصویر شده است. این فیلم تصویر مجازی آدمها را به چالش میکشد.
منبع: فیلم فجر