به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، شورای شهر تهران در رفع ایرادات وارده از سوی فرمانداری تهران در خصوص نرخ رشد عوارض طرح ترافیک بالاتر از تورم و اعمال عوارض بیشتر برای خودروهای پلاک شهرستان، اصلاحاتی در مصوبه پیشین خود انجام داد. اعضای شورای شهر در این جلسه تاکید داشتند که مصوبات قبلی با هدف بازدارندگی برای ورود خودروهای شخصی به منطقه مرکزی شهر و تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی اخذ شده بود، اما با توجه به مخالفت فرمانداری، اصلاحاتی در مصوبه از جمله کاهش نرخ رشد عوارض پایه طرح ترافیک و تغییر در ضریب عوارض برای خوردروهای پلاک غیرتهران اعمال کردند.
مصوبه عوارض بالاتر برای خودروهای پلاک شهرستان منع قانونی نداشت
رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران به عدم تایید مصوبه شورای شهر از سوی فرمانداری در خصوص وضع عوارض طرح ترافیک بالاتر برای ورود خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به منطقه مرکزی پایتخت واکنش نشان داد و گفت: اگرچه فرمانداری تهران این مصوبه را خلاف قانون عنوان کرده و با آن مخالفت کرده است، اما بررسی ما در شورای شهر تهران از آن حکایت دارد که این مصوبه که تنها جنبه بازدارندگی برای ورود خودرو به محدوده ممنوعه شهر تهران دارد، خلاف هیچ قانونی نیست.
مهدی چمران ادامه داد: پس از مطرح شدن مصوبه شورای شهر در خصوص وشع عوارض بالاتر برای ورود بیش از 7 روز در هر ماه خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک، برداشت نادرستی در اذهان عمومی ایجاد شد که شورای شهر به دنبال ممنوعیت ورود خودروهای پلاک شهرستان به تهران است. اما این مصوبه چنین قصدی ندارد، این مصوبه ممنوعیتی ایجاد نمیکند، فقط با وضع عوارض بالاتر، در زمینه ورود به محدوده طرح ترافیک بازدارندگی ایجاد میکند. به نظر میرسد برداشت نادرست از این مصوبه شورای شهر تهران دلیل اصلی مخالفت با آن بوده است.
چمران تاکید کرد: فعلا وضع عوارض برای ورود پلاک شهرستان به تهران مطرح نیست؛ در آینده شاید چنین طرحی بررسی شود، اما فعلا چیزی در این زمینه مطرح نیست.
اعضای شورای شهر تهران در سیصد و سومین جلسه خود نامه فرمانداری در خصوص مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1404 را بررسی کردند.
رشد عوارض متناسب با تورم شد
تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل در جلسه شورای شهر، به بررسی ایرادات مطرح شده از سوی فرمانداری تهران در خصوص وضع عوارض بالاتر برای ورود خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک تهران و همچنین رشد عوارض بالاتر از نرخ تورم اطهار کرد: مصوبات شورای شهر در خصوص وضع عوارص در راستای بازدارندگی بیشتر برای ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک تهران بود. با این وجود کمیسیونهای نظارت، بودجه و حملونقل و عمران شورای شهر پس از بررسیهای دقیق اصلاحانی در این مصوبه انجام دادند.
وی ادامه داد: در مصوبه ابتدایی شورای شهر تهران نرخ رشد درنظر گرفته شده برای عوارض طرح ترافیک بالاتر از نرخ تورم عمومی بود؛ این موضوع با هدف مدیریت تقاضای سفر و سوق دادن افراد به استفاده از حملونقل عمومی انجام شد. به رغم این توضیحات، فرمانداری با این مصوبه مخالفت کرد و بنابراین شورای شهر تهران نرخ رشد عوارض برای سال آینده را از 112 هزار تومان پیشنهادی در مصوبه قبلی به 102 هزار تومان کاهش داد. به این ترتیب در شرایط کنونی نرخ پایه عوارض تعیین شده برای ورود روزانه به طرح ترافیک نسبت به سال 1403 رشدی 36.8 درصدی خواهد داشت.
تشکری هاشمی گفت: فرمانداری تهران در خصوص دلایل مغایرت قانونی وضع عوارض بالاتر برای ورود خودروهای پلاک شهرستان به ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات و ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده هفت قانون هوای پاک در خصوص شرایط خودروهایی که مشمول اعمال محدودیت میشوند اشاره کرده بود، اما این بندهای قانونی فاقد هرگونه اظهار نظری در این خصوص بود. با این وجود شورای شهر تهران برای رعایت حال شهروندان غیرتهرانی و در عین حال مدیریت ترافیک در منطقه طرح، اصلاحاتی در خصوص عوارض طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان ایجاد کرد.
مطابق مصوبه شورای شهر خودروهای پلاک غیر تهران برای ورود به محدوده طرح تا 5 روز در هر ماه عوارضی معادل خودروهای پلاک تهران باید بپردازند؛ درصورت تردد ماهانه 6 تا 10 روز نرخ ضریب عوارض 1.2 برابر میشود، درصورتی که میزان ورود به محدوده طرح در ماه به بیش از 10 روز برسد، نیز این عوارض 1.5 برابر خواهد شد. این پیشنهادها در این جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسید.