شناسهٔ خبر: 71260525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بلومبرگ: تحریم‌های آمریکا صادرات نفت روسیه را تحت فشار قرار داده است

صاحب‌خبر -

شفقنا – بر اساس گزارش جولیان لی، استراتژیست نفت بلومبرگ، روسیه با بحران قابل توجهی در حمل و نقل نفت به دلیل تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در تاریخ ۱۰ ژانویه، خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۱۶۱ تانکر نفتی را که در حمل نفت خام روسیه نقش داشتند، تحریم کرد و به مجموعه‌ای از اقدامات تحریمی که دولت رئیس جمهور سابق جو بایدن علیه مسکو اعمال کرده بود، اضافه کرد. این محدودیت‌ها که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی، هنوز آنها را کاهش نداده است، باعث افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل صادرات نفت روسیه شده‌اند.

تاثیر این تحریم‌ها در افزایش هزینه‌های اجاره تانکرها برای حمل نفت اورال روسیه به آسیا مشهود است. داده‌های شرکت آرگوس مدیا نشان می‌دهد که نرخ کرایه حمل و نقل از زمان اجرای این تحریم‌ها نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است. تفاوت بین قیمت نفت روسیه در محل صادرات و قیمت تحویل آن در آسیا — که نشان‌دهنده هزینه‌های حمل و نقل است — نیز به شدت افزایش یافته است.

تعداد شناورهای تحریم شده اکنون به ۲۶۵ فروند رسیده است و تحریم‌های واشنگتن به عنوان مخرب‌ترین تحریم‌ها شناخته می‌شوند. بر اساس گزارش بلومبرگ، از ۴۳۵ کشتی که در سال ۲۰۲۴ نفت خام روسیه را حمل کرده‌اند، ۱۱۲ فروند — یا ۲۶ درصد — اکنون تحت تحریم‌های واشنگتن قرار دارند.

هنگامی که کشتی‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز به این آمار اضافه شوند، این رقم به ۳۷ درصد می‌رسد. با این حال، با توجه به اینکه ۸۰ درصد از این تانکرها چندین محموله حمل کرده‌اند، کشتی‌های تحت تأثیر مسئول ۵۷ درصد از کل صادرات نفت خام دریایی روسیه در سال گذشته بوده‌اند. این موضوع یک مانع لجستیکی بزرگ برای کرملین ایجاد کرده است، زیرا روسیه برای یافتن گزینه‌های جایگزین حمل و نقل تلاش می‌کند.

محدودیت‌های فزاینده علیه «ناوگان سایه» روسیه به این معنی است که این کشور باید راه‌های جدیدی برای حفظ حجم صادرات نفت خود پیدا کند. برخی از کشتی‌های تحریم شده در نزدیکی بنادر روسیه بدون حرکت مانده‌اند یا در خارج از پایانه‌های چین منتظر مانده‌اند تا محموله‌ها را تحویل دهند. برخی دیگر نیز برای انتقال محموله به کشتی‌های ذخیره‌سازی بزرگ‌تر در نزدیکی خط ساحلی روسیه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

هزینه‌های حمل و نقل به شدت افزایش یافته است، به طوری که هزینه حمل یک بشکه نفت خام روسیه از دریای سیاه به هند اکنون ۱۰ دلار است، در حالی که حمل از دریای بالتیک تا ۱۳ دلار برای هر بشکه هزینه دارد. اگرچه این نرخ‌ها هنوز به سطح اوج پس از اعمال سقف قیمت گروه هفت نرسیده‌اند، اما از تاریخ ۱۰ ژانویه ۴۸ درصد افزایش یافته‌اند.

با توجه به اینکه حمل و نقل نفت روسیه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود، توانایی این کشور برای حفظ سطح صادرات خود ممکن است تحت فشار جدی قرار گیرد. اگر تنگناهای اخیر در حمل و نقل ادامه یابد و گسترش پیدا کند، تحریم‌ها می‌توانند ضربه شدیدی به تجارت انرژی روسیه وارد کنند و چالش‌های اقتصادی این کشور را تشدید نمایند.

این خبر را در بلومبرگ ببینید.