شفقنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دعوت به اسلام و ارزشهای اسلامی باید همواره با صداقت، ارشاد و آگاهی همراه باشد، و باید بدانیم که مسئولیت هر فرد در قبال جامعه و دین خود، بسیار سنگین است.
به گزارش شفقنا، آیتالله سید مجتبی حسینی، نماینده رهبر انقلاب اسلامی در عراق، در سخنانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در بیت امام خمینی (ره) در نجف اشرف برگزار شد، بر اهمیت وحدت امت اسلامی و مسئولیتهای فردی و اجتماعی مسلمانان در راستای اهداف انقلاب اسلامی تأکید کرد.
وی به بررسی آیات قرآن در خصوص وحدت و اختلاف امت اسلامی و نقش اراده الهی در این مسیر پرداخت و از مسئولیت جهانی مسلمانان در گسترش ارزشهای اسلامی سخن گفت.
وحدت امت اسلامی، ضرورتی تشریعی و آزمایشی الهی
آیتالله سید مجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق و عضو مجلس خبرگان رهبری، در بیت امام خمینی (ره) در نجف اشرف، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایامالله دهه فجر، بر اهمیت وحدت امت اسلامی تأکید کرد و گفت: در قرآن کریم، دو دسته آیات درباره امت اسلامی وجود دارد؛ دستهای از این آیات به صراحت بیان میکنند که برخی از امت از مسیر اصلی خارج میشوند و راه دیگری را در پیش میگیرند. اما در مقابل، آیاتی نیز وجود دارد که بر تحقق امت واحده تأکید میکنند. بهعنوان نمونه، خداوند در قرآن میفرماید: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبیا: ۹۲)؛ یعنی “این امت شما، امتی واحد است و من پروردگار شما هستم، پس مرا عبادت کنید. ” این آیه نشان میدهد که امت اسلامی باید به وحدت برسد و از تفرقه و اختلاف دوری کند.
وی ادامه داد: خداوند متعال در بعد تشریعی، وحدت امت را امری واجب قرار داده است، اما در بعد تکوینی، انسان را مختار آفریده و امکان اختلاف را در مسیر او قرار داده است. در آیهای دیگر آمده است: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ» (هود: ۱۱۸)؛ یعنی “اگر پروردگارت میخواست، همه مردم را امت واحد قرار میداد، اما آنان همچنان در اختلاف باقی میمانند. ” این بدان معناست که اراده تشریعی الهی بر تحقق امت واحده است، اما در عالم تکوین، انسانها بر اساس اختیار خود مسیرهای مختلفی را انتخاب میکنند.
وی تصریح کرد: برخی افراد به این شجره طیبه، یعنی امت واحده، میپیوندند و برخی دیگر مسیر دیگری را در پیش میگیرند. قرآن کریم درباره این آزمایش الهی میفرماید: «لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» (مائده: ۴۸)؛ یعنی “تا شما را در آنچه به شما عطا کرده، بیازماید. ” این آیات نشان میدهند که اختلاف و اختیار، بخشی از سنت الهی در آزمودن انسانهاست.
وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز در همین راستا شکل گرفت. خداوند اراده فرمود و موجی عظیم از آگاهی و حرکت مردمی به وجود آمد که توانست تحولی بنیادین ایجاد کند. بسیاری تصور نمیکردند که حکومتی بر اساس ولایت فقیه و حاکمیت دینی تشکیل شود، اما انقلاب اسلامی این مسیر را هموار کرد و الگویی نوین از وحدت امت اسلامی ارائه داد.»
وحدت امت اسلامی و مسئله انقلاب: اراده الهی و آزادی انسان
آیتالله سید مجتبی حسینی، در ادامه، به بحثی پیرامون مفهوم وحدت امت اسلامی و اراده الهی پرداخت و گفت: در قرآن کریم، دو نوع آیه درباره امت اسلامی وجود دارد. یکی از این آیات، تأکید دارد که خداوند انسانها را مختار آفریده و در این اختیار، تنوع و اختلاف را قرار داده است. در آیهای آمده است: “وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ“ (هود: ۱۱۸)، یعنی “اگر پروردگارت میخواست، همه مردم را امت واحد قرار میداد، اما آنان همچنان در اختلاف باقی میمانند. ”
وی ادامه داد: این آیه به وضوح نشان میدهد که اراده الهی در مقام تکوین به انسانها آزادی میدهد تا مسیرهای مختلف را انتخاب کنند. به عبارت دیگر، انسانها در دنیای تکوین اختیار دارند و خداوند در این جهان، بر اساس ارادهاش، انسانها را از هم متفاوت آفریده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: اما در اراده تشریعی، خداوند متعال، امت اسلامی را به وحدت فراخوانده است. در قرآن کریم آمده است: “إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ“ (انبیا: ۹۲)، یعنی “این امت شما، امتی واحد است و من پروردگار شما هستم، پس مرا عبادت کنید. ” این آیه بر اهمیت وحدت مسلمانان تأکید دارد و نشان میدهد که خداوند از مسلمانان میخواهد که در راستای تحقق این وحدت، از تفرقه و اختلاف خودداری کنند.
نماینده رهبر انقلاب اسلامی در عراق گفت: در نهایت، خداوند انسانها را آزاد آفریده است تا در مسیرهای مختلف حرکت کنند و در این مسیر، در آزمایشی الهی قرار گیرند. قرآن در این زمینه میفرماید: “لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ“ (مائده: ۴۸)، یعنی “تا شما را در آنچه به شما عطا کرده بیازماید. ”
انقلاب اسلامی ایران و معجزه الهی
آیتالله حسینی همچنین به مسئله انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و آن را یک معجزه الهی دانست.
وی افزود: مسئله انقلاب اسلامی، دقیقاً در همین راستا قرار دارد. خداوند اراده فرمود و موج عظیمی از حرکت مردمی ایجاد شد که توانست تحول عظیمی در ایران و در جهان اسلام به وجود آورد. انقلاب اسلامی، حکومتی بر اساس ولایت فقیه را در رأس امور قرار داد، چیزی که پیش از آن هیچگاه تصور نمیشد. چرا که علما و اندیشمندان گذشته، تشکیل حکومتی بر اساس ولایت فقیه را غیرممکن میدانستند، اما انقلاب اسلامی ایران این تصور را شکست و یک مدل جدید از حاکمیت دینی را به جهان عرضه کرد. این انقلاب نشان داد که خداوند در زمانهای مختلف، ارادههای خاص خود را تحقق میبخشد و به انسانها اجازه میدهد تا با ایمان و اراده، تغییرات عظیمی در تاریخ رقم بزنند.
وی، به مسائل مربوط به جهاد و مسئولیتهای فردی و اجتماعی در راستای دین و انقلاب اشاره کرد و گفت: مسئله جهاد نه یک امر بسیط است که در یک بعد خاص قابل تبیین باشد، بلکه حقیقتی پیچیده و چندلایه است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. جهاد در دین اسلام یک وظیفه مشترک است که باید توسط تمامی مسلمانان، با توجه به درک و توانمندیهای فردیشان، به انجام برسد. این جهاد فقط مختص به کسانی که در عرصههای نظامی حضور دارند نیست، بلکه هر فرد مسلمان وظیفه دارد با توجه به ظرفیتهای خود در عرصههای علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی برای پیشبرد اهداف اسلامی و ارزشهای انسانی تلاش کند.
وی افزود: جهاد یک تکلیف شرعی است که برای همه مسلمانان، از جمله زنان و مردان، باسواد و بیسواد، در هر زمینهای که توانایی دارند، واجب است. این جهاد ممکن است در قالب ارشاد، راهنمایی، فعالیتهای اجتماعی و یا تلاش برای اصلاح امور کشور باشد. به عبارت دیگر، هر فرد در حد توان خود باید تلاش کند تا واقعیتها و مفاهیم اسلامی را بهتر درک کرده و به دیگران منتقل کند.
آیتالله حسینی همچنین به مشکلات موجود در جامعه اشاره کرد و تصریح کرد: در هر کشوری، مشکلات مختلفی وجود دارد که در درجه اول باید توسط مسئولان و مدیران حل و فصل شود. اما هر فرد از آحاد ملت نیز مسئول است و باید در راستای رفع این مشکلات تلاش کند. یکی از مشکلاتی که گاهی مشاهده میشود، ترک واجبات دینی از سوی برخی افراد است. بهعنوان مثال، نباید افراد به دلیل عدم پایبندی به اصول دینی، اسلام و نماز را ترک کنند. در برخی مواقع دیده میشود که برخی به دلیل مشکلات دنیایی، نماز را کنار میگذارند یا آن را کماهمیت میشمارند، اما این نادرست است. باید بدانیم که ترک عبادات و اصول دینی به ویژه نماز، ارتباط ما را با خداوند ضعیف میکند و نمیتوانیم نام اسلام را بر آن بگذاریم.
وی تأکید کرد: اسلام یک دین جامع است که همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها را شامل میشود. دعوت به اسلام و ارزشهای اسلامی باید همواره با صداقت، ارشاد و آگاهی همراه باشد، و باید بدانیم که مسئولیت هر فرد در قبال جامعه و دین خود، بسیار سنگین است.
دعوت به اسلام و مسئولیتهای امت اسلامی در ادامه مسیر انقلاب
عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه بیان داشت: به مسئولیتهای امت اسلامی و وظایف آنها در راستای انقلاب اسلامی و دعوت به اسلام اشاره کرد و گفت:دعوت به اسلام یک تکلیف مستمر و بزرگ است. این مسئولیت ما بهعنوان مسلمانان است که نسبت به این نعمت بزرگ که انقلاب اسلامی به ارمغان آورده، وظیفه داریم. اگر ما این مسئولیت را نادیده بگیریم، به نوعی به هدف اصلی انقلاب خیانت کردهایم. این مسئولیت هیچگاه پایان نمییابد، زیرا وظیفه دعوت به اسلام، همانطور که در قرآن آمده است، باید در تمام دنیا گسترش یابد و همه مسلمانان باید در این راه فعال باشند.
وی افزود: اسلام، پیامبر بزرگوار اسلام را بهعنوان الگوی کامل برای بشریت معرفی کرده است و وظیفه هر مسلمانی است که این پیام را بهطور کامل به دیگران منتقل کند. انقلاب اسلامی ایران نیز با هدف احیای اصول اسلامی و رساندن پیام آن به تمامی انسانها شکل گرفت. این انقلاب نهتنها مختص به ایران، بلکه باید به جهانیان معرفی شود. در این مسیر، همگان باید در تلاش باشند تا مفاهیم اسلامی را در سطح جهانی گسترش دهند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکنند.
وی گفت: ما باید توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک انقلاب داخلی برای تغییر رژیم است، بلکه یک انقلاب جهانی برای گسترش ارزشهای اسلامی و انسانی است. هدف این انقلاب، رساندن پیام اسلام به جهانیان و برقراری جامعهای بر اساس عدالت و صداقت است.
وی تأکید کرد: وظیفه ما این است که در راستای این انقلاب، مسئولیتهای خود را در سطح جهانی ادامه دهیم. این وظیفه برای همه ما، از مسئولان کشور گرفته تا مردم عادی، یک مسئولیت جدی است که باید با تمام وجود آن را پیگیری کنیم.