«علی جعفریآذر» در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به تنوع مدارس دولتی و معایب آن اظهار کرد: تا 25 سال گذشته صرفاً با یک نوع مدرسه دولتی مواجه بودیم اما بعدها به دلیل کمبود فضاهای آموزشی، مدارس خصوصی یا غیرانتفاعی نیز آغاز به فعالیت کردند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر، مدارس دولتی نیز سال به سال دچار تنوع شده و مدارس سمپاد نیز ایجاد شدهاند و امروز با توجه به گزارشهای مسئولان آموزش و پرورش، 23 نوع مدرسه دولتی در سطح کشور فعالیت دارد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر خاطرنشان کرد: یکی از معایب این است که مدارس شاخص از نظر علمی و امکانات آموزشی، موجب عدم توازن پراکندگی دانشآموزان با سطح علمی متفاوت در مدارس شدهاند که همانگونه که میدانیم این تفاوت سطح علمی دانشآموزان، موجب تمایز نمرات دانشآموزان نیز شده است.
جعفریآذر ادامه داد: براساس پراکندگی نامتوازن استعدادهای تحصیلی دانشآموزان، امکانات آموزشی نیز به شکل نامتوازن توزیع میشود و عمده توجهات آموزش و پرورش به سمت مدارسی است که یا براساس نمره و یا براساس شاخصها و اولویتهای دیگر بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
وی افزود: در نتیجه پراکندگی نامتوازن امکانات آموزشی، ایجاد ترافیک در محدودهٔ مدارس شاخص، مهاجرت خانوار برای تسهیل دسترسی به مدارس شاخص و هزینههای مالی ناشی از تحصیل، آلودگی هوا و هزینههای گزاف ایابوذهاب دانشآموزان در مدارس شاخص، از مواردی است که خانوادهها و جامعه را متحمل هزینه کرده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به اینکه تبریز نزدیک 330 هزار دانشآموز دارد، گفت: این دانشآموزان در محلات مختلف تبریز زندگی میکنند اما 80 الی 90 درصد دانشآموزان، با وجود اینکه در محل زندگیشان مدارس خوبی وجود دارد، برای دسترسی به مدارس شاخص، در سطح شهر پراکنده شدهاند.
جعفریآذر با گلایه از اینکه توسعهٔ نامتوازن مدارس، موجب عوارض اجتماعی شده است، گفت: نتیجه توجه عمده منابع آموزش و پرورش به مدارس خاص موجب شده خانوادهها، با فشار مضاعف روی دانشآموزان تلاش بکنند تا کودکان و نوجوانان به این مدارس راه پیدا کنند و دانشآموزان متحمل انواع فشارهای روانی و استرس حین تحصیل شوند.
وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه دانشآموزان دیگر نمیتوانند از نوجوانی جهت ورزش و تفریح استفاده کنند، گفت: عوامل دیگری نیز موجب از بین رفتن عدالت آموزشی شده است که نمونه بارز آن، عدم پراکندگی متوازن معلمان شاخص در بین مدارس است که در نتیجه آن، معلمان با سطح علمی پایینتر در مدارس عادی تدریس کرده و بنیه علمی دانشآموزان ضعیفتر شده و به جز قشر مشخص، جامعه در مدار ضعف تحصیلی قرار میگیرد که به طور مشهود در آزمون کنکور میتوان با نتیجه آن مواجه شد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: ساختار فعلی آموزش و پرورش ضمن اینکه هیچ عایدیای برای جامعه ندارد، آثار متعدد منفی دیگر نیز در جامعه ایجاد کرده و این وضعیت قابل دفاع نیست.
انتهای پیام/؛
∎