شناسهٔ خبر: 71247899 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازی‏‏‌های تلگرامی در ۲۰۲۴ به جذاب‌ترین پروژه‌های بلاک‌چینی تبدیل شدند

تپ‌سواپ در سایه رکود

پس از ثبت یک روند صعودی در ماه‏‏‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ و رسیدن به محدوده ۶۰ هزار دلاری، بیت‌کوین تا دو ماه آخر سال در این محدوده به نوسانات قیمتی خود ادامه داد و کاهش یا افزایش قابل توجهی ثبت نکرد. این شرایط باعث شد تا توجه سرمایه‏‏‌گذاران و فعالان بازار به آلت‏‏‌کوین‏‏‌ها معطوف شود و رمزارز‏‏‌های جدید فرصتی برای جذب سرمایه و افزایش شدید قیمتی پیدا کنند. بازی‏‏‌های تلگرامی نیز از جمله این پروژه‏‏‌ها بودند که توانستند به جذابیت جدیدی در بازار تبدیل شوند. همان‌طور که نام آن نشان می‏‏‌دهد، این بازی‏‏‌ها بر بستر پیام‏‏‌رسان تلگرام فعالیت کرده و توکن خود را در شبکه کم کارمزد و سریع تون‌کوین عرضه می‏‏‌کردند. به همین دلیل تجربه این بازی‏‏‌ها آسان بود و کاربران کافی بود تا از طریق پیام‏‏‌رسان تلگرام به این بازی‏‏‌ها وارد شده و فعالیت‏‏‌های ساده‏‏‌ای مانند ضربه زدن مداوم روی صفحه گوشی انجام دهند. در ازای انجام این فعالیت‏‏‌ها، موجودی درون بازی کاربران افزایش پیدا می‏‏‌کرد تا در زمان عرضه توکن بازی، براساس این موجودی و برخی فاکتور‏‏‌های دیگر سهم آنها پرداخت شده و به سود برسند.

صاحب‌خبر -

با وجود جذابیت اولیه، به مرور زمان علاقه کاربران به این بازی‌‌‌ها کاهش یافته است و این امر باعث سقوط ارزش توکن‌‌‌ها و کاهش تعداد بازیکنان شده است.

برگزاری دیرهنگام و کم ‌‌‌سر و صدای ایردراپ بازی تپ سواپ نیز مهر تاییدی بر این موضوع و به‌‌‌خوبی بازتاب‌‌‌دهنده شرایط نامطلوب و رکود بازار توکن‌‌‌های بازی‌‌‌های تلگرامی است .

 رشد و سقوط بازی‌‌‌های تلگرامی

سادگی، نوآوری و امکان کسب سود هنگفت از جمله مهم‌‌‌ترین دلایل محبوبیت بازی‌‌‌های تلگرامی در اوایل عرضه آنها به شمار می‌‌‌رفت. این عوامل باعث شد تا در مدت کوتاهی میلیون‌‌‌ها کاربر پیام‌‌‌رسان تلگرام به این بازی‌‌‌ها جذب شده تا علاوه بر سرگرمی، از طریق توکن‌‌‌ها و امتیاز‌‌‌های دیجیتال کسب شده به درآمد برسند.

این بازی‌‌‌ها به دلیل برخورداری از جوامع بزرگ و فعال کاربری، توجه سرمایه‌‌‌گذاران را نیز به خود جلب کردند و برخی توکن‌‌‌ها مانند نات‌کوین از ارزش بازار بالایی برخوردار شدند.

یکی دیگر از ویژگی‌‌‌ها و عوامل اصلی محبوبیت این بازی‌‌‌ها را می‌‌‌توان در بازاریابی ویروسی دید. ماهیت پیام‌‌‌رسانی تلگرامی باعث شده بود تا این بازی‌‌‌ها بتوانند به کمک کاربران خود به راحتی در کانال‌‌‌ها و گروه‌‌‌های مختلف تبلیغ شده و کاربران جدید را جذب کنند. بازی‌‌‌های تلگرامی تمرکز زیادی بر این استراتژی داشتند و در ازای تبلیغات و جذب افراد جدید به کاربران خود پاداش می‌‌‌دادند.

با این حال برخلاف اکثر پروژه‌‌‌های بلاک‌چینی، پاداش ارائه شده در بازی‌‌‌های تلگرامی تنها ماهیتی درون بازی داشت و نقد کردن آنها امکان‌‌‌پذیر نبود. بنابراین در حالی که در بازی‌‌‌های بلاک‌چینی قدیمی توکن‌‌‌ها از قبل عرضه شده بودند و قیمت آنها مشخص بود، بازی‌‌‌های تلگرامی در فاز اول فعالیت توکنی عرضه نمی‌‌‌کردند که باعث می‌‌‌شد تا جذابیت بیشتری پیدا کنند؛ زیرا پس از عرضه این احتمال وجود داشت که قیمت توکن آنها رشد زیادی داشته باشد. این استراتژی تأثیر خود را به سرعت نشان داد و بازی‌‌‌های تلگرامی طی سال ۲۰۲۴ به یکی از جذاب‌‌‌ترین پروژه‌‌‌های بلاک چینی بازار تبدیل شدند.

با وجود این، روش تبلیغاتی مورد استفاده این بازی‌‌‌ها و نحوه توزیع توکن تنها برای چند پروژه محبوب اول جوابگو بود و به مرور زمان باعث شد تا کاربران تنها به هدف کسب سود به بازی‌‌‌های تلگرامی جذب شوند. بنابراین در حالی که این بازی‌‌‌ها در مدت‌کوتاهی موفق می‌‌‌شدند تا میلیون‌‌‌ها کاربر ثبت‌نامی داشته باشند، اما پس از عرضه توکن و به ناگهان اکثر این کاربران ریزش می‌‌‌کردند و پروژه به مرور زمان فراموش می‌‌‌شد.

با ادامه یافتن این شرایط و با گذر زمان، به نظر می‌‌‌رسد که سال ۲۰۲۵ میزبان چندان خوبی برای بازی‌‌‌های تلگرامی نخواهد بود و مدت زمان زیادی است که توکن این بازی‌‌‌ها نتوانسته‌‌‌اند برای سرمایه‌‌‌گذاران بازار جذابیت داشته باشند. در این شرایط، تپ‌سواپ به عنوان یکی از آخرین بازی‌‌‌های محبوب تلگرامی ایردراپ خود را برگزار کرده است که بعید است تفاوت خاصی در شرایط بازار توکن این بازی‌‌‌ها رقم بزند.

ایردراپ کم‌سر و صدای تپ سواپ

در ابتدای فعالیت بازی‌‌‌های تلگرامی، عرضه توکن رویداد بسیار بزرگ و مهمی به شمار می‌‌‌رفت و با اعلام تاریخ آن، کاربران خود را برای برداشت سرمایه و کسب سود آماده می‌‌‌کردند. با این حال برگزاری ایردراپ‌‌‌های اخیر بازی‌‌‌های تلگرامی مانند همستر کامبت نشان داد که حباب این بازار از بین رفته است و دیگر این توکن‌‌‌ها نمی‌‌‌توانند به میزان مناسبی برای بازیکنان خود سودآور باشند.

به همین دلیل، به پایان رسیدن فصل اول تپ‌سواپ در روز پنج‌شنبه ۱۸بهمن ماه با استقبال زیادی همراه نبود و نحوه بازخورد جامعه تپ سواپ به این خبر نشان می‌‌‌دهد که کاربران چندان به آینده این پروژه و عملکرد قیمتی توکن آن امیدوار نیستند.

این در حالی است که سال گذشته، تپ سواپ یکی از محبوب‌‌‌ترین بازی‌‌‌های تلگرامی به شمار می‌‌‌رفت و موفق شد تا بیش از ۷۳ میلیون کاربر را به خود جذب کند. اما در زمان برگزاری ایردراپ تعداد کاربران فعال ماهانه این بازی به ۱ میلیون کاهش یافته است که به خوبی نمایانگر شرایط نامناسب بازی‌‌‌های تلگرامی و شکست یکی از آخرین بازمانده‌‌‌های این دسته از بازی‌‌‌ها است.

هرچند که شکست تپ سواپ و دیگر بازی‌‌‌های مشابه تلگرامی به معنای پایان فعالیت این دسته از بازی‌‌‌ها نیست. در حال حاضر، همچنان گزینه‌‌‌های محبوب دیگری در این حوزه فعال هستند که با بهره‌‌‌گیری از مکانیک‌‌‌های جدید و روش‌‌‌های کسب درآمدی جذاب‌‌‌تر در تلاش هستند تا از تکرار سرنوشت بازی‌‌‌های شکست خورده جلوگیری کنند. با این حال، قابل پیش‌‌‌بینی است که در نهایت شرایط بازار بازی‌‌‌های تلگرامی مشابه بازی‌‌‌های بلاک‌چینی خواهد شد و اکثر سرمایه‌‌‌گذاران اهمیتی به این دسته از دارایی‌‌‌ها نخواهند داد.

 شرایط بد توکن بازی‌‌‌های بلاک‌چینی

امروزه علاوه بر بازار بازی‌‌‌های تلگرامی، بازی‌‌‌های بلاک‌چینی نیز شرایط خوبی ندارند.

 با وجود بازار صعودی سال ۲۰۲۵، اکثر بازی‌‌‌های بلاک‌چینی برخلاف این جریان در مسیر نزولی قرار گرفته‌‌‌اند و طی یک ماه اخیر تقریبا ۵۰ درصد از ارزش بازار این توکن‌‌‌ها از بین رفته است.

بازی‌‌‌هایی مانند سندباکس، اکسی اینفینیتی و دیسنترالند که زمانی در صدر اخبار حوزه بلاک‌چین قرار داشتند، هم اکنون فاصله زیادی با اوج قیمتی خود پیدا کرده‌‌‌اند و به‌‌‌طور میانگین حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌‌‌اند.

این کاهش چشمگیر نشان‌‌‌دهنده کاهش علاقه کاربران و سرمایه‌‌‌گذاران به مدل‌‌‌های فعلی بازی‌‌‌های بلاک‌چینی است؛ زیرا بسیاری از این پروژه‌‌‌ها نتوانسته‌‌‌اند تجربه‌‌‌ای پایدار و جذاب برای کاربران خود ایجاد کنند.

هدف اصلی هر بازی فراهم کردن سرگرمی برای کاربران است، اما بسیاری از بازی‌‌‌های بلاک چینی در دستیابی به این هدف شکست خورده‌‌‌اند. این بازی‌‌‌ها معمولا گیم‌‌‌پلی جذابی ندارند و از گرافیک قابل‌‌‌قبولی برخوردار نیستند. مشکلاتی مانند سختی استفاده، قطعی شبکه و کارمزد‌‌‌ها نیز باعث شده است تا کاربران به مرور زمان از آنها فاصله بگیرند.

رونق اولیه بازی‌‌‌های تلگرامی و بلاک چینی بیش از آنکه ناشی از کیفیت و پایداری آنها باشد، نتیجه یک حباب سوداگرانه بود که با ارائه وعده‌‌‌های کسب درآمد آسان کاربران و سرمایه‌‌‌گذاران را جذب کرد. با این حال بسیاری از این پروژه‌‌‌ها مدل اقتصادی و جذابیت پایداری نداشتند که به ترکیدن حباب پیرامون آنها منجر شد.

در بازار رمزارز‌‌‌ها، حباب‌‌‌های قیمتی به‌‌‌طور مداوم شکل می‌‌‌گیرند و از بین ‌‌‌می‌‌‌روند. در حالی که سرمایه‌‌‌گذاران حرفه‌‌‌ای می‌‌‌توانند از این حباب‌‌‌ها به سود رسیده و پیش از فروپاشی آنها خارج شوند، این استراتژی برای تمام فعالان بازار و به ویژه تازه واردان مناسب نیست. به این دسته از سرمایه‌‌‌گذاران توصیه می‌‌‌شود تا به جای دنبال کردن ترند‌‌‌های زودگذر، در پروژه‌‌‌های آینده‌دار و معتبر بازار سرمایه‌‌‌گذاری داشته باشند و با احتیاط بیشتری در بازار ارز‌‌‌های دیجیتال فعالیت کنند.