خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان- محمد باقر بابایی طلاتپه، استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع):شکوفای ایدههای انسانی از یک طرف مرهون استعدادهایی است که خداوند متعال در نهاد و فطرت او قرار داده است (شمس: ۱۲ و روم: ۳۰) و از طرف دیگر مرهون شرایط بیرونی است که برای او مهیا میگردد یعنی شکوفایی انسان و تکامل او به دو عامل درونی و بیرونی برمی گردد مانند دیگر نباتات و حیوانات که برای رشد خود نیازمند این دو عامل میباشد یکی نهادههایی است که خداوند در نهاد یک گندم یا گردو یا اسپرم حیوانات از جمله انسان قرار داده است دومی شرایطی که با تجمیع آب، خاک، نور و هوا ایجاد میشود که میزان رشد و سلامتی آنها نیز به همین عوامل بر میگردد. در مورد انسان و حیوانات نیز همین منطق حاکم است. چنانکه یک تخم گیاهی یا دانه گردویی توسط بادی یا کلاغی در خاکی پنهان شود و یا اسپرمی به صورت مشروع یا نامشروع یا آگاهانه یا ناآگاهانه در رحم زنی انتقال یابد و شرایط رشد مهیا باشد هر دو شروع به رشد میکنند. از این جهت نقش پدر و مادر در رشد و تکامل بچه غیر قابل انکار است، عامل تولد نوزادهای معلول، وابسته به نوع جمع و خوراک آنهاست همچنین میزان هوشمندی و رکود ذهنی کودکها به پدر و مادر بر میگردد؛ تشبیه زنان در قرآن به زمین کشتزار «نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ» (البقرة: ۲۲۳) اشاره به یک نکته تربیتی ظریفی دارد که پسرها و دخترها در انتخاب همسر باید بدان توجه کنند که دخترها متوجه باشند چه تخمی را از نسلی با چه بافتی میخواهند پذیرا باشند و پسرها متوجه باشند که در چه زمینی میخواهند کشتزار داشته باشند. بی تردید در این عرصه همسرانی موفق خواهند بود و صاحب بچههای سالم و با هوش میشوند که به توصیهها عمل کرده اند. مردان بزرگ و تحول آفرین محصول همین ازدواجهای هوشمندانه و تربیت مادران میباشد. وقتی زندگی نامه امام خمینی (ره) و یا شهدا را میخوانید و پای صحبت والدین آنها می شینید این امر را به عینه متوجه میشوید.
از زمان خلقت تا الان شرایط تام برای رشد کامل آدمی مهیا نشده است؛ برنامه و دینی که از ناحیه آفرینده انسان برای شکوفایی انسانها آمده (اسرا: ۹) تا او را در دنیا و آخرت سعادتمند سازد (مائده: ۳) بدست پیروان شیاطین و انسانهای زیادی خواه و دنیاگرا منحرف شده و اکتشافهای علمی نیز به جایی این که به رشد و سعادت آدمی کمک کند تبدیل به اسلحه و ابزاری برای نابودی انسانها میشود که شاید چند متر زمین و مقداری پول بیشتر در اختیار داشته و بر گرده مردم سوار شوند. پولی که به شکل بمبهای چند تنی به سر مردم بی گناه غزه ریخته شد و ابزاری که برای کشتن آنها بکار گرفته میشود اگر برای رفع فقر بکار گرفته میشد آیا در دنیا فقیری یافت میشد؟!!!
تمام علوم تا روز ظهور صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف از ۷۲ درجه علمی که خدا برای بشر قرار داده است تنها به دو درجه از آن دست خواهد یافت و ۷۰ درجه دیگر آن با ظهور حضرت عج ظهور پیدا کرده و عقلها کامل شده و استعدادهای نهفته شکوفا میشود.
بی شک تحقق این امر به دو عامل برمی گردد یکی خواست الهی و دومی خواست بشری است. خواست الهی حتمیت آن به قوانین و سنتهای است که در قرآن به صورتهای مختلف بدان تذکر داده شده است که حاکمیت نهایی از آن متقیین میباشد «الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (القصص: ۸۳، اعراف: ۱۲۸ و هود: ۴۹) و وارث زمین با همه داراییهای آن از آن مستضعفان متقی خواهد بود «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (القصص: ۵) و خواست بشری یعنی مهیا شدن بشر و ایجاد زمینههای ظهور که با متقی شدن آن مهیا میگردد.
نیمه شعبان از این جهت روزی است که امیدها در آن به حقیقت میپیوندد و آروزها به واقعیت میرسد و استعدادها شکوفا میگردد؛ رشد و شکوفایی آنها وابسته به نور الهی است و تا او نیاید شرایط احیا و شکوفایی نخواهد رسید و تا همه انسانها با زبان استعداد و کلامی خواستار آن نباشند و زمینه عملی ظهور را فراهم ننمایند، چشمهای فعلی توان دیدن آن نعمت الهی را نخواهند داشت و الا او حیی و حاضر است مانند خورشید پشت ابر جهان از فیضان وجودی او بهر میبرد اگر لحظهای آن حقیقت رحمانی لطف رحمانی خود را از جهان گیرد جهانی دیگر نخواهد بود. تمام اکتشافات علمی مرهون همین قوانین و سنتهای است که با وجود آن سبب رحمانی در جهان اثرگذار هستند که بشر توانسته تنها به گوشهای از آن دست یابد که متأسفانه در کاربری آن دچار اشتباه شده و به خطا میرود؛ مثل امواج بیشماری که فضاست ولی ابزارگیرندگی ما توان دیدن آنها را ندارد و هرکسی که بتواند قابلیتهای ذاتی خویش را افزایش دهد بی شک او را می بیند و با او همراه میشود که داستانهای که از بزرگانی مانند علامه حلی و دیگران نقل شده است بیانگر نداشتن قابلیت روئیت از ناحیه ماست و الا همه دنیا به فیض وجودی آن حقیقت رحمانی و بواسطت اوست که حیات و زندگی در دنیا سریان دارد.
انقلاب اسلامی که به رهبری مرد الهی و عارف خدایی حضرت امام (ره) و پیروی خالصانه مردم از فرامین او در سال ۱۳۵۷ رقم خورد و با راهبری حکمت آمیز جانشین به حق ایشان امام خامنه ای با وجود فتنههای شیطانی بنیان کن توانسته به سلامت مسیر را ادامه دهد و وارد سال چهل هفتم خود شود مهمترین زمینه لازم برای ظهور را فراهم آورده است؛ مردم دنیا فهمیده اند که شعار " لیبرالیسم پایان تاریخ است ” شعار توخالی و پوک بیش نبوده و برای عوام فریبی طراحی شده بود؛ حوادث غزه و لبنان و سوریه اثبات کرد که شعار حقوق بشر، شعاری است که تنها برای اروپاییها و چشم آبیها وضع شده است و غیر از چشم آبیها، دیگران در دامنه بشری و انسانی آنها قرار نمیگیرند. فرامین امروزه ترامپ در تصرف غزه و … و برخورد با مهاجران و غیر آمریکای ها نیز بیشتر شیطنت این مفهوم را مشخص میکند که برای عوام فریبی و جذب انسانها ناآگاه و بکارگیری ماشینی آنها بوده است و تا زمانی که بکارشان آید از آنها بهره جسته و او را به زباله دان خواهند انداخت و قطعهی دیگر جایگزین آن خواهند کرد.
مردم دنیا به این حقیقت دست یافته اند که تنها مکتبی که به انسان به ما هو انسان توجه کرده و سیاهی، سفیدی و چشم آبی و … در آن اثر ندارد اسلام ناب محمدی است که ترجمان آن وحی بوده (مائده: ۵۹) و راهبری آن را مردانی به عهده گرفته اند که منصوب از ناحیه خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام باشد (نساء: ۵۹)
بزودی این فراق به پایان خواهد رسید و استغاثه جهانی برای راهبری بقیت الله الاعظم فرا خواهد رسید و ندای جهانی آن بلند خواهد شد و نشانهای آن نیز در بخشهای مختلف دنیا در حمایت از مظلومان غزه و لبنان با وجود وضع قوانین تحریمی از ادامه تحصیل در دانشگاهها و اخراج از کشورها نمایان است.
به امید روزی که چشمان ما توفیق دیدار آن یار الهی را داشته باشد.
امام سجاد علیه السلام و تقسیم علم
یکی از دغدغههای که آدمهای فرهیخته و دغدغه مند برای این که فعالیت علمی شأن در راستای منویات و آموزههای دینی باشد و در زیر مجموعه علم نافع قرار گیرد که پیااز خود سوال میکنند منظور از
اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لَا یَحِقُإ ۳۶۰۷ تَعَلُّمُهُ نهج البلاغة (للصبحی صالح) / ۳۹۳ / ۳۱ و
مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / ج ۱ / ۷۵ /
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یَخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ
کافی (ط - دار الحدیث) / ج ۱ / ۱۲۴ / ۱۶ - باب النوادر..... ص: ۱۱۷
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَقُولُ: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ:
أَوَّلُهَا: أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَ الثَّانِی: أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ، وَ الثَّالِثُ: أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ، وَ الرَّابِعُ: أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ».